Rage 2

Nathan (Noppie2000)

Rage 2 is een knotsgekke game die het meest doet denken aan een mengelmoes van Mad Max, Borderlands en DOOM. Je hebt de gunplay uit de laatste, voertuigen en een setting van Mad Max en humor en design als uit Borderlands. Eén van deze drie is goed gelukt, één wel oké en de laatste totaal niet. 

Rage 2 Charge

In Rage 2 keert de Authority terug als grote slechte organisatie. Aan het hoofd hiervan staat General Cross, een enge gast met flinke anger management issues. De opening van de game staat in het teken van de terugkeer van de organisatie en de opkomst van jouw personage als Ranger. Rangers zijn supersoldaten die gebruik kunnen maken van Nanotrite om henzelf en hun vaardigheden sterker te maken. Nadat je de introductie hebt voltooid, is het aan jou om de wijde wereld in te trekken en de Authority te bestrijden.

De game begin je met een simpel pistool en machinegeweer. Het eerste wat ik dus wilde doen was naar zoveel mogelijk ARK-locaties gaan. Hier vind je nieuwe Nanotrite-vaardigheden en wapens, wat weer zorgt voor een grotere variatie tijdens combat en diepgang in combat. Gelukkig waren sommige locaties al gemarkeerd en leer je vrij snel in de game hoe je deze eenvoudig kunt opsporen. Zo gezegd, zo gedaan. Al snel had ik een Combat Shotgun, Firestorm Revolver en de Grav-Dart Launcher. Ook kreeg ik al enkele vaardigheden, waaronder Shatter, Vortex en Slam. Deze wapens en vaardigheden combineren is waar Rage 2 schittert. Snelle gameplay, gunplay dat uitstekend aanvoelt, en diepgaande combinaties. Met granaten, de Wingstick en meer is dit enkel nog maar beter.

Rage 2 Vehicle Combat

Het zoeken naar de ARK-locaties bracht me ook meteen bij de zwakste ervaring in de game: de open wereld. Sinds jaren is het bij ontwikkelaars een gedachtegoed geworden dat als een game geen open wereld heeft, de game geen commercieel succes wordt. Er zijn zoveel games op de markt met onnodige open werelden die een veel betere ervaring en focus zouden bieden bij een (semi-)lineaire opbouw. Rage 2 is er daar zeker één van. Dit komt niet eens omdat het reizen door de open wereld slecht is of dat de wereld slecht is vormgegeven, er is gewoonweg helemaal niets interessants te vinden. Soms kom je Mad Max-achtige parades van voertuigen tegen die je kunt vernietigen, je kunt er races vinden en handelaren, maar daar houdt het ook wel op. Het helpt ook niet dat deze content saai is en niets biedt wat andere games niet beter doen. Padding zullen we het maar noemen. De wereld is leeg, eentonig en buiten wat verschil in omgevingen (ook niet veel) is er gewoon niets te vinden. Ja, de locaties in de game, maar dat heeft niets met exploratie te maken en zou veel beter gestreamlined kunnen worden in een (semi-)lineaire opbouw.

Als gaan van A naar B eentonig en saai is en bovendien te lang duurt, dan gaat er in de kern iets mis. De moment-to-moment gameplay is tergend saai en dat is zonde, want de momenten zelf mogen er zeker zijn. De vrijheid die je hebt om combat op specifieke manieren aan te pakken is tof en zeker op hogere moeilijkheidsgraden nog uitdagend ook. Je toolkit optimaal gebruiken en je schoten raken is essentieel, want de AI is niet dom en weet je te vinden. De arena-achtige shootouts zijn soms zelfs spannend te noemen wanneer je met lage levens risico's neemt om toch net die laatste paar vijanden uit te schakelen.

Rage 2 Flight

Van het verhaal moet de game het ook niet echt hebben, maar toch doen ze hier een paar dingen die ik fijn vond. Elk personage werd geïntroduceerd met een scherm zoals we dat kennen uit Borderlands met enkele karakter-eigenschappen en uitleg via een voice-over van jouw personage. Je kreeg meteen een idee wie dit personage is zonder dat er een ellenlange dialoog mee gepaard gaat die uiteindelijk nergens heen leidt. Snel en to the point, wat past bij de gunplay van de game. De steden in de games zijn makkelijk te verkennen en houden je niet al te lang op, en evenementen voor het verhaal duren niet al te lang. Het is echt de open wereld die de game regelmatig tot stilstand brengt. En de menu's die tergend traag werken, maar hopelijk komt daar nog een fix voor.

Uiteindelijk is Rage 2 een prima game als je het mij vraagt. Ik heb met plezier de arena-achtige gameplay verkend en onderzocht wat de mogelijkheden waren met de complete toolset die je tot je beschikking hebt. De gunplay voelt goed en de combat is uitdagend en spannend. Het is alleen jammer dat de open wereld en de objectives die je daar tegenkomt totaal niet passen bij de rest. Traag, saai en duurt allemaal wat te lang. Mocht er een Rage 3 komen dan raad ik Bethesda van harte aan om te pushen voor een (semi-)lineaire opbouw, zodat je een gefocuste ervaring hebt van zo'n 10 uur aan kwalitatief sterke content. Nu heb je ook zo'n tien uur aan goede content, maar duurt het twee keer zo lang voor je erdoorheen bent.