Chocobo's Mystery Dungeon: Every Buddy

Pheno

Chocobo’s Mystery Dungeon: Every Buddy is een remaster van het elf jaar oude Final Fantasy Fables: Chocobo’s Mystery Dungeon op de Wii. Zijn de toevoegingen het waard om deze te remasteren of had Square Enix zich de moeite kunnen besparen?

In Chocobo’s Mystery Dungeon: Every Buddy zijn Chocobo en Cid op zoek naar schatten. Ze komen aan de de Tower of Sands op zoek naar een bijzondere schat, maar Irma en Volg zijn de twee voor. Ze pakken de schat, maar voordat iedereen het beseft zijn ze in een portal verdwenen. Chocobo en Cid komen terecht in Lostime, een plek waar iedereen alles vergeet zodra de klokkentoren luidt. Chocobo ziet dat met Cid gebeuren en besluit dat hij Cid en de dorpelingen moet helpen. Jij hebt een speciaal broche waardoor je in hun gedachte kunt komen, de dungeons in dit spel.

Chocobo's Mystery Dungeon - Every Buddy (Foto: Square Enix)

Voor gamers die het origineel niet kennen: Chocobo’s Mystery Dungeon is een dungeon crawler. Zet jij een stap, dan zet de vijand ook een stap (of twee als dat zijn ding is). Schop jij als Chocobo een vijand, dan is het de beurt voor de vijand om terug te meppen. Dat is allemaal nog te behappen, het wordt moelijker als er meerdere vijanden om je heen staan, dan is het een kwestie van tijd dat je het loodje legt. Je moet dus tactisch spelen. Vijanden een voor een proberen te lokken, of iets subtieler, door bijvoorbeeld een leeg vakje te schoppen in plaats van op de vijand af te stappen. Op die manier zet de vijand daarna een stap. Staat hij dan voor je, dan ben jij als eerste aan zet om weer aan te vallen. Het belangrijkste is dat je voorbereid op pad gaat. Zorg ervoor dat je genoeg potions hebt om je te genezen, maar ook eten, zodat je niet uitgehongerd geen stap meer kunt zetten. Verlies je, dan word je zonder pardon terug gezet en ben je de items in je inventory kwijt.

Er zijn ook RPG-elementen te vinden. Je Chocobo kan aan het begin van een dungeon een vrijgespeelde job kiezen. Het zijn de typische Final Fantasy-types, zoals Dragoon, Black Mage maar ook Knight. Elke job kun je weer levelen, zodat ze meer skills krijgen. Er zijn ook items die je kunt dragen die je weer kunt verbeteren bij een smid. Dit keer zijn er ook items die je moet identificeren. Of yolo, aantrekken en bemerken dat ze vervloekt zijn. Dan ben je in de dungeon waar je op dat moment zit genaaid, want je kunt deze pas verwijderen in de kerk in het dorp.

Chocobo's Mystery Dungeon - Every Buddy (Foto: Square Enix)

De ‘Every Buddy’ in de titel van Chocobo’s Mystery Dungeon slaat op een nieuwe gamemechaniek. Als je vijanden maar vaak genoeg verslaat verzamel je genoeg buddypunten om ze aan het begin van een dungeon op te roepen. Je hebt dus een buddy die je vergezelt in de dungeon en dat maakt de jobs ook weer interessanter. Er zijn sommige buddies vrij te spelen die gekoppeld aan het verhaal zijn. Dus ook Cid of Shirma zijn mee te nemen als je zo ver bent. Shirma is een healer, dus die kan jouw jobs als vechter mooi ondersteunen. Andersom werkt het ook zo. Neem jij een Iron Knight mee dan kun je een ondersteunende job kiezen zodat je elkaar kunt helpen. De AI is zo opgezet dat je buddy in de buurt blijft en jij bepaalt wanneer special skills gebruikt worden.

Dit buddyssteem wordt doorgetrokken naar offline co-op. Je medespeler speelt dan de buddy. Je buddy is niet zwakker of zo, al zijn stats zijn gebonden aan die van Chocobo. Mocht de buddy dood gaan, dan komt ie weer tevoorschijn als je naar de volgende verdieping van de dungeon gaat. Het blijft verstandig bij elkaar te blijven, maar het hoeft niet. Je kunt, op dezelfde verdieping, zelf op verkenning gaan. Het buddysysteem heeft nog een voordeel: het zorgt ervoor dat je of langer in een dungeon wil blijven om genoeg buddypunten voor een wezen te verzamelen, of je gaat vaker terug in een dungeon om dat proces in etappes te doen.

Chocobo’s Mystery Dungeon: Every Buddy is een degelijke dungeon crawler. Het is lang niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld Etrian Odyssey, maar voor spelers die redelijk nieuw in het genre zijn of Final Fantasy-fanaat is het een degelijke binnenkomer in het genre. Vergis je niet door de graphics, soms is er wel een spike in moeilijkheid, en moet je grinden voor joblevels om verder te kunnen. Het buddysysteem is een toevoeging op het origineel, het brengt het jobsysteem meer naar voren en daarnaast nog een reden om langer in dungeons te blijven hangen. Co-op is een bonus, en zeker leuk als je het met een onervaren iemand speelt. En wat is er nou schattiger dan een Chocobo in de vertrouwde Final Fantasy-kostuums?

Gespeeld op Nintendo Switch, ook verkrijgbaar op PlayStation 4.