Senran Kagura Burst Re:Newal

Pheno

Ik ben iemand met vele guilty pleasures. In gaming heb ik er ook meerdere en Senran Kagura staat daar bij. De franchise heeft naast de main-games ondertussen aardig wat spin-offs. Soms zitten daar leuke games bij, zoals Senran Kagura: Peach Beach Splash, maar soms is het echt veel te niche en eigenlijk totaal niet op zijn plaats in het Westen, zoals het streel- en masseergame Senran Kagura: Reflexions. Vijf jaar na mijn kennismaking met Senran Kagura op 3DS komt er een remake van Senran Kagura Burst op PlayStation 4 en pc.

Ik heb welgeteld 70 uur in Senran Kagura Burst op 3DS gestopt. Bizar veel voor een spel dat zo repetitief is. Nu is er Senran Kagura Burst: Re:Newal en natuurlijk ga ik er weer vol voor, maar dit keer ben ik er in twintig uur klaar mee. Alle missies, pakjes, accessoires, geheime personages en ps4-trophies gehaald. Tijd voor de review dus.

Shinobi's, ninja, scrolls en humor
Voor wie de hele serie niet volgt: in Senran Kagura volgen we een paar Shinobi-scholen waarop wel erg rondborstige meiden de kunst van het ninja zijn leren. In de oude Senran Kagura Burst waren er maar twee scholen, Hanzo en Hebijo. In deze Re: Newal zijn er nog tien missies met de ijskoningin Yumi van de Gessen-school, de school die we pas in een ander deel hebben leren kennen. In deze missies zien we wat bekende personages uit latere delen en leer je wat die dames deden tijdens het verhaal van Burst.

Senran Kagura Burst Re:Newal - Special (Foto: Marvelous)

Het verhaal van Senran Kagura Burst: Re:Newal heeft net als de dames niet al te veel om het lijf. De twee scholen hebben beide een secret ninja scroll en natuurlijk wordt die van Hanzo gejat door Hebijo. Door die scrolls samen te gebruiken zouden de slechte shinobi de macht krijgen, dus de dames van Hanzo moeten deze terug zien te krijgen. Je kunt ook het verhaal vanuit Hebijo volgen om te zien wat hun drijfveer is om dit te doen. Het verhaal wordt grappig gebracht, de ontwikkelaar weet ook wel dat de game zichzelf niet serieus moet nemen. Verwacht dus veel ‘onschuldig meisjesgedrag’ bij Hanzo, stoere girltalk bij Hebijo en seksueel getinte grapjes all over the place.

De twee verhaallijnen bestaan uit vijf hoofdstukken met ieder zo’n zeven missies. Dat klinkt veel, maar een missie kost je soms maar een minuut of twee, en heel veel langer dan pak ‘m beet vijf minuten wordt het nooit. Dan zijn er nog de extra missies van Gessen beschikbaar en vrij te spelen ‘free missions’. Alleen de laatste hoofdstukken zijn moeilijker te noemen. Dat heeft meer te maken met het feit dat je niet meer kunt genezen terwijl er meerdere bossfights zijn. Dus ga je dan als een dolle hond tekeer dan kun je eens de dames in een failure-scherm zien.

Remake
Senran Kagura Burst: Re:Newal is een remake. Dat is te zien, want van een 2D-sidescroller op 3DS naar een 3D-omgeving op PlayStation 4/pc is natuurlijk een erg zichtbare verandering. De dames zien er in 3D veel beter uit en hun twee bonuspunten bewegen natuurlijk mee. De omgevingen zoals de etalages in de winkels hebben meer details, maar voor de rest kan het er mee door. Het is niet zo kaal ingericht als sommige anime-games, er zit wat meer werk in. Dat kan ook, want er zijn niet heel veel verschillende omgevingen, je zult een level vaker zien in je playthrough.

Senran Kagura Burst Re:Newal - Battle (Foto: Marvelous)

Waar dan wel weer aandacht in zit zijn de kledingstukken en accessories. Met het meppen en zo goed mogelijk scoren in de levels verdien je geld. Daarmee kun je allerlei kleding en accessoires kopen in een shop. Zoals gebruikelijk is er ook een dressingroom te bezoeken waarin je de dames met de nieuwe spullen kunt passen. Grappig is nu dat je die kleding kunt instellen als kostuum in de levels. Dat gaat zelfs zo ver dat je dat kunt doen voor alle vormen van de dames, dus ook wat ze dragen als ze in een soort van Super Saiyan veranderen.

Catfights
Het sterkste punt is het vechten zelf. Senran Kagura Burst: Re:Newal is een hack&slash, er komen meerder vijanden op je af en soms een bossfight. Het vechten zelf is vloeiend, dat was ook het leukst in de 3DS-versie. Combo’s heb je zo gemaakt en net zoals in de 3DS-versie zie je een graph op de vloer zodat je weet wanneer en hoe een vijand jou wil aanvallen. Dan kun je snel dodgen, nog sneller dan die ander slaan of op tijd de block-knop indrukken zodat de tegenstander een terugslag krijgt. Je hebt nog specials om de combo-teller nog hoger te krijgen. Dat gaat met groot gemak, en wordt duidelijk uitgelegd in een tutorial.

Het enige probleem tijdens het vechten is een golden oldie van 3D-games, de camera. Als je bijvoorbeeld in een hoek van een schoollokaal staat dan is je camera gegarandeerd vervelend opgesteld, dus daar kom je simpelweg wat minder vaak om problemen te vermijden. Mooier zou zijn geweest dat wanneer het spel merkt dat je tegen een muur aan zit te kijken het vanzelf draait, maar helaas, dat moet je zelf doen met de analoge stick als het zo ver is. Het komt af en toe voor en dat maakt het jammer.

Senran Kagura Burst Re: Newal is een geslaagde remake. Misschien wat kort, zeker in vergelijking met het origineel, maar zeker wel vermakelijk. Het verhaal gaat nog steeds nergens over, maar wordt wel leuk gebracht. Het vechten gaat vloeiend en al snel zie je de comboteller omhoog schieten. Moeilijker wordt het pas als je een van de latere levels op de hoogste drie sterren-graad wil A+’en. Het enige probleem tijdens het spelen is de camera die lastig doet in hoeken zoals in een schoollokaal. Daar is omheen te werken door gewoon niet in een hoek te staan vechten, of met de analoge stick de camera te draaien maar de game zou dat zelf al moeten detecteren en op moeten lossen door zelf te draaien.

Senran Kagura Burst Re: Newal is zeker geen game voor iedereen, de humor moet je liggen en ondanks dat je niets schokkends ziet zullen er vast weer mensen zijn die hier aanstoot aan nemen. En ja hoor, voordat de game al uit is, is er dankzij de nieuwe regels van Sony PlayStation zelfs al een modus geschrapt, de zogenaamde Intimacy-modus waarin je virtueel met de dames een eerste kus mag geven als je alles goed doet. Man, man, man, waar maken we ons toch druk over met z’n allen …