My Hero One's Justice

Pheno

Mijn eerste vraag die ik had toen de Westerse versie van My Hero Academia: One's Justice werd aangekondigd was: waarom deze naamswijziging? De game gaat over My Hero Academia, dus waarom zou je een belangrijk woord weg laten? We gingen aan de slag met My Hero One's Justice om te zien waar de quirks zitten.

Mocht je de manga of anime van My Hero Academia, of de Japanse naam Boku no Hero Academia, niet kennen dan volgt er nu een korte introductie. In de toekomst is Marvel uitgepoept, want haast iedereen heeft superkrachten. Deze krachten heten Quirks. Dus de strijd tussen goed en kwaad neemt weer hele andere vormen aan. Om de misdaad te bestrijden is er het team 'Pro Hero' met de held All Might aan het roer. En dan is er onze hoofdpersonage: Izuku “Deku” Midoriya. Hij is geboren zonder Quirk. Daar baalt hij van, maar All Might selecteert hem om zijn kracht 'One for All' te delen. Tijd om naar de heldenschool te gaan. Op deze U.A. Academy leert hij nieuwe vrienden met weer hele andere Quirks kennen. En ook de League of Villains, met aan het hoofd Tomura Shiragaki en All for One. De laatste is de aartsvijand van All Might. Genoeg voer voor verhaal en om zo nu en dan nieuwe personages te introduceren, vandaar dat de serie al aan zijn derde seizoen is, met seizoen vier al aangekondigd in de lente van 2019.

My Hero One's Justice - Tsuyu Asui (Foto: Bandai Namco)

Mocht je net met de manga of anime begonnen zijn dan zou ik even wachten met het spelen van My Hero One's Justice, want anders zijn er wel heel veel spoilers. Het bovenstaande wordt snel in de opening van de game getoond en daarna vlieg je naar het tweede seizoen en het spel eindigt zo midden seizoen drie. Er zijn natuurlijk wel wat aanpassingen in de situaties om het verhaal van de game af te sluiten. Het voordeel van verder in het verhaal beginnen is dat je meer personages hebt, de meeste hoofdrolspelers ga je wel zien. Je kunt het verhaal ook vanuit de visie van de vijanden spelen, een leuke toevoeging. Dan speel je met Tomura, Dabi, Himiko Toga en ook met All For One zelf. Er is al DLC aangekondigd om nog meer personages toe te voegen aan het roster.

Het vechten in My Hero One's Justice lijkt op dat van de Naruto-fighters van Cyberconnect2. Je beweegt in een 3D-arena rond, en acties doe je in de meeste gevallen door een richtingsknop en een actieknop in te drukken. Het is dus simpel in te stappen en het is zeker geen vingerworstelen zoals bij Mortal Kombat of Street Fighter om een combo te maken. Daar is namelijk een auto-modus voor, zodat je heel simpel buttonbashend een combo kan maken. Voor spelers die nog cancels willen uitvoeren is er de manuele besturing zodat je iets meer vrijheid hebt in je speelstijl. Voeg er nog een supermeter toe om eenmaal gevuld een Plus Ultra te kunnen doen en je weet dat My Hero One's Justice vrij standaard is als anime fighter. De besturing is net zoals in Dragon Ball FighterZ voor ieder personage gelijk, alleen spelen de personages wel compleet anders in stijl. Maar uiteindelijk komt het door de weinige diepgang dat je uiteindelijk moet zorgen dat je de ander in een stunlock kan krijgen zodat je de comboteller ziet gaan en je supermeter vol raakt. Ka-boem, einde potje.

My Hero One's Justice - Arcade (Foto: Bandai Namco)

De omgevingen van My Hero One's Justice kunnen kapot gemaakt worden tijdens het vechten. Het is op zich wel cool om te zien hoe je een level totaal aan gort slaat. Het is overigens puur cosmetisch, je raakt de tegenstander niet met puin. Mensen die last hebben van epeleptische aanvallen kunnen de game beter links laten liggen, want zoals een goed Japanse fighter betaamt vliegen de energiegolven, explosies en weet ik wat meer je weer om de oren. Gelukkig gaat dat zonder horten en stoten op je televisie, de framerate lijdt er, op een enkele uitzondering, niet onder.

Niet alleen in het vechten zelf is My Hero One's Justice erg standaard, ook in vechtmodi. In de verhaalmodus zijn er enkele optionele doelen te halen. Dat zorgt er dan voor dat je bepaalde levels opnieuw probeert om extra aanpassingen voor multiplayer vrij te spelen. Deze S-Ranking zien we wel vaker. De Mission modus is wat strikter in de regels, een Training modus leert je de basis en een Arcade modus laat je achter elkaar tegen zes tegenstanders vechten. Voor multiplayer kun je op de bank tegen elkaar spelen of online via een vrij simplistische matchmaking of een lobby. Iets als een toernooi opzetten kan bijvoorbeeld niet.

My Hero One's Justice - Shiragaki (Foto: Bandai Namco)

My Hero One's Justice is duidelijk een fanservice-project. Ik moet zeggen, dit keer heeft Bandai Namco er iets meer moeite in gestoken, of beter gezegd, een betere basis gepakt dan bij sommige andere anime games. Ik huil nog om de game van The Seven Deadly Sins, een eeuwige zonde van de uitgever. Het valt in het niet bij de grote fighters zoals SoulCalibur en Tekken, maar voor een fanservice game is deze nog zeker te pruimen. Het is alleen jammer dat er te weinig diepgang in de gameplay zit om My Hero One's Justice voor volle prijs aan te schaffen. Voor gamers die My Hero Academia helemaal top vinden is het leuk, voor liefhebbers van het vechtgenre zijn er beter fighting-games op de markt.