Halloween

Robbert Willegers

Het is inmiddels 40 jaar geleden dat de wereld kennismaakte met slashericoon Michael Myers. In deze klassieker van John Carpenter uit 1978 zagen we hoe de psychopathische seriemoordenaar voor het eerst toeslaat in het stadje Haddonfield. Het betekende de doorbraak van Scream Queen Jamie Lee Curtis en tevens het startschot van een reeks sequels. Die worden in deze film overigens allemaal volkomen genegeerd.

Deze nieuwe film, voor het gemak gewoon Halloween getiteld, volgt twee onderzoeksjournalisten die meer over de toedracht van de 'babysitter murders' van 40 jaar geleden willen weten. Vol ambitie proberen ze het verhaal van Michael naar boven te krijgen. Myers zwijgt in alle talen, waardoor op zoek wordt gegaan naar Laurie Strode (Curtis). Het trauma van die avond is ze na al die tijd niet vergeten. Het heeft haar alles gekost. Haar dochter is haar ontnomen en ook het gevoel van vrijheid en veiligheid. Haar omgeving vindt de angst allemaal wat overtrokken. Als Michael echter weet te ontsnappen tijdens Halloween, gaat iedereen er achter komen waar hij werkelijk toe in staat is.

Halloween The Shape

De makers hebben hun best gedaan om het slasher-genre weer relevant te maken. Door alle sequels te negeren alsof ze nooit zijn gebeurd is een boel overbodige ballast uit het verhaal geschrapt. Ook gaf dit de kans voor Jamie Lee Curtis om weer terug te keren in de rol die haar de titel van Scream Queen opleverde. Een beter cadeau voor een 40-jarig jubileum kan je bijna niet bedenken. De missie van de makers is geslaagd. De film is trouw aan het origineel maar tegelijk ook helemaal bij de tijd. De spanning wordt langzaam opgebouwd maar het duurt niet heel lang voor Myers aan zijn moordreeks begint. De eerste act is net lang genoeg om de karakters wat inhoud mee te geven zodat het makkelijker wordt om je in te leven, wat de spanning zeker ten goede komt.

Halloween peekaboo

De omineuze muziek is terug. Het masker is terug. De schrikmomenten zijn terug. En ook het geweld. De film is bloederig en de camera schuwt er niet voor terug om wat rauwe moorden duidelijk in beeld te laten zien. Hoogtepuntje is een langdurend tracking shot waarin je met één soepele camerabeweging Myers door een aantal huizen ziet lopen en mensen ziet vermoorden. Technisch knap gedaan en zeker spanningsverhogend. Minpunt blijft dat de karakters steeds onlogische keuzes maken wat ze niet ten goede komt. Maar dat hoort ook bij dit genre.

Halloween is een meer dan prima onderhoudende film geworden die mogelijk het slasher-genre weer actueel maakt. Fans van Michael zullen misschien teleurgesteld zijn dat alle sequels nu ongedaan zijn gemaakt, maar dit zal de toekomst van de franchise juist ten goede komen.