Dark Souls Remastered (Nintendo Switch)

Terry (Lord_Hydra)

Al sinds de release van de Nintendo Switch wachten ik en vele anderen met mij op het moment dat die ene gameserie naar de console komt: Dark Souls. Ontwikkelaar From Software bracht al vroeg naar buiten dat ze een testversie van deel drie redelijk speelbaar hadden gekregen op de Switch, wat de hoop alleen maar meer deed leven. Toch hebben we nog lang moeten wachten. Begin dit jaar werd Dark Souls Remastered aangekondigd. In eerste instantie alleen voor Nintendo’s hybride console, maar niet veel later ook voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Helemaal wrang werd het toen uitgerekend de Switch-versie uitgesteld werd. Nu is die er dan eindelijk en kunnen ook Switch-eigenaren voet zetten in Lordran, het land van de ancient lords. Om vervolgens genadeloos afgemaakt te worden.

Dark Souls Remastered Nintendo Switch

Dark Souls behoeft waarschijnlijk weinig introductie. Nadat Demon’s Souls als PlayStation exclusive al de nodige fans had vergaard, vergrootte Dark Souls als multiplatform-titel de aanhang exponentieel. Met een behoorlijk open wereld die je naar hartenlust kunt verkennen, interessante lore en natuurlijk de nodige bazen, staat de actie-RPG bekend als retemoeilijk, maar wel eerlijk.

Je zult ontelbaar vaak doodgaan, maar (bijna) altijd is dat volledig je eigen schuld. Elke vorm van damage is namelijk te vermijden als je niet al button-mashend hoopt de tegenstanders en vele bazen neer te hakken. Geduld, patronen herkennen en wachten op een opening is het devies. Vergeet daarbij ook niet je stamina in de gaten te houden. Zo werk je je langzaam van bonfire naar bonfire, waar je veilig bent van al het kwaad en even rustig kunt levellen en je estus flasks – je healing items – aanvult. Levelen doe je door de souls die je verzamelt met het doden van vijanden in te ruilen. Ga je dood, dan laat je al je verzamelde souls achter op die plek en heb je de mogelijkheid deze terug te winnen door weer naar die plek te gaan. Enfin, ‘it’s just like …’, precies.

Dark Souls Remastered Nintendo Switch

Dark Souls Remastered is, zoals de naam al doet vermoeden, een geremasterde versie van het origineel dat uitkwam op Xbox 360, PlayStation 3 en pc. 2dope gaat in zijn review van de PlayStation 4-versie al uitgebreid in op wat er allemaal precies is opgepoetst en veranderd. Ik wil het vooral hebben over hoe de game draait op Nintendo’s hybride console. Want er is geen ontkennen aan dat deze een stuk minder krachtig is dan de PlayStation 4 en Xbox One.

Ook de Switch krijgt de Remastered-versie, met vernieuwde lichteffecten, ietwat opgepoetste graphics, hier en daar wat bewegende bladeren en de nodige 'quality of life'-aanpassingen wat betreft covenants en het kunnen gebruiken van meerdere items tegelijk. De fog gates vind ik persoonlijk een stuk lelijker dan in het origineel. Maar met name de magie ziet er erg chic uit en spat van het scherm. De game is handheld in 720p en 1080p zodra je de Switch aansluit op de televisie. En dat allemaal met een stabiele 30 frames per seconde. Ten tijde van de originele release zouden we hier laaiend enthousiast over zijn. Alle andere versies van Remastered draaien echter op 60 frames per seconde, dus of we met 30 echt blij moeten zijn?

Dark Souls Remastered Nintendo Switch

Laat ik vooropstellen dat ons personage soepel door de meest veeleisende gebieden zoals Blighttown en Oolacile navigeert, of als een volleerd glazenwasser razendsnel een zekere trap in New Londo bestijgt. Al kan ik niet met zekerheid zeggen of de 30fps te allen tijde aangehouden worden, er zijn me geen haperingen of wegvallende frames opgevallen. Ik zou bijna de drops van het origineel gaan missen, want die hadden ook zo hun charme. Al met al is het even omschakelen als je 60fps gewend bent, maar zelfs met de halvering van de frames speelt het uitstekend.

Wat ook even omschakelen is, is de besturing. De JoyCon-sticks zijn toch wat aan de kleine kant en ik heb echt even moeten wennen voordat ik me vol vertrouwen op een groep vijanden stortte. Een Pro-controller biedt zeker uitkomst, maar is minder handig als je graag onderweg handheld speelt. Verder bestuurt de game precies zoals op elke andere console. Bevestigen gebeurt hierdoor dus veelal met de B-toets terwijl de A-toets de ‘vorige’-knop is. Nintendo houdt hiervoor zelf altijd respectievelijk de A en B aan. Hoevaak ik hierdoor niet een menu heb gesloten in plaats van geopend … De besturing is volledig aan te passen overigens, maar ik houd deze bij Dark Souls het liefst gelijk over al mijn platforms.

Dark Souls Remastered Nintendo Switch

De donkerheid van het spel maakt onderweg spelen soms ook een opgave. Lordran is van zichzelf al geen baken van licht, maar zelfs met de helderheid en schermverlichting op max is het op zonnige dagen soms lastig te zien waar je je nu weer bevindt. Niet ideaal als je met een of twee goedgemikte aanvallen van de vijand neergaat. Praise the sun, maar niet als je wilt zien wat er op het scherm gebeurt.

Dark Souls Remastered Nintendo Switch

Dan nog een tip, of eigenlijk een waarschuwing, voor als je de game even weg wilt leggen. Met de Home-knop van de Switch ga je uit de game, maar die blijft op de achtergrond doodleuk doordraaien. Even mijn vriendin helpen met de boodschappen opruimen en ik kwam terug in de game bij een bonfire, ontnomen van al mijn zuurverdiende souls die nu halverwege Oolacile op me wachtten. Pijnlijk.

Dark Souls Remastered Nintendo Switch

Zoals je wellicht al door de regels doorleest, heb ik eigenlijk vrij weinig aan te merken op Dark Souls Remastered. De game speelt soepel, is nog altijd ‘de moeder aller SoulsBorne en Souls-likes’ en zelfs na al die jaren nog een genot om door te spelen. Bovendien, dankzij de handzaamheid van de Switch is het gewoon Dark Souls on the go. Dark Souls in de bus, Dark Souls op het toilet, Dark Souls op de begrafenis van je oudtante, Dark Souls in de tuin. Wat kun je je nog meer wensen? Ja, de gehele trilogie op Switch, graag. Maar voor nu is Dark Souls Remastered een zeer welkome toevoeging aan het assortiment Switch-games. Beter laat dan nooit.

• Draait als een sun(bro)
  • Nog altijd een meesterwerk
  • Overal, maar dan ook echt overal Dark Souls spelen