Destiny 2: Forsaken

Destiny 2 kende in 2017 een goede start, maar door een gebrek aan een innemende end-game en updates kreeg de game veel kritiek van fans. De twee kleine uitbreidingen die daarna kwamen voegden veel te weinig toe en de game kwam zelfs een beetje op een dood spoor. Forsaken, een veel grotere uitbreiding, moet alles weer recht zien te trekken.

Destiny 2 volgt hiermee eigenlijk dezelfde lijn als zijn voorganger, die ook gered moest worden door een grote uitbreiding (‘The Taken King’). In de maanden en weken voor de release waren er al een paar patches die de game een stuk dichter bij de speelstijl van Destiny 1 hebben gebracht. Je speciale vaardigheden laden sneller op en veel wapens hebben een buff gekregen. De PvP-modus is weer 6v6 in plaats van 4v4 en mede daardoor een stuk minder ‘serieus’. Ten slotte zijn met Forsaken de ‘random rolls’ op nieuwe gear terug, dat betekent dat wapens geen vaste perks meer hebben.

Al met al is er dus, na alle negatieve feedback, een hoop teruggedraaid. Gelukkig is Forsaken niet enkel een rectificatie, maar ook zeker wel een evolutie. Daar kom ik later nog op terug. De uitbreiding begint met een uitbraak in de beruchte ‘Prison of Elders’. Dit eindigt met een gebeurtenis die al maanden van tevoren door Bungie werd aangekondigd: de dood van Cayde-6. Dit is een belangrijk personage in het Destiny-universum en tevens ook een van je maatjes.

Wat volgt is een typisch wraak-verhaal. Het doel is om de Barons, de bende die Cayde-6 hebben vermoord, op te sporen en af te maken. De Barons worden verdedigd door de ‘Scorn’, een soort mutatie van de ‘Fallen’, een van de vijand klassen in Destiny. Er zijn dus een handjevol nieuwe vijanden in de game. Je jaagt op ze in een nieuw patrol gebied genaamd The Tangled Shore, dit is geen planeet maar een komeet.

Het verhaal is op zich prima, maar na een paar uurtjes ben je er al klaar mee. Gelukkig begint de game pas daarna echt. Je speelt dan namelijk een tweede patrol-gebied vrij: The Dreaming City. Deze locatie is de meest spectaculaire speelplaats die Bungie ooit heeft gemaakt. Het geheime thuisland van de Awoken is meer ‘fantasy’ in plaats van sci-fi en kan het beste vergeleken worden met Rivendell uit Lord of the Rings. The Dreaming City is niet alleen prachtig, het zit ook volgepropt met allerlei geheimen en het is ook waar de raid zich bevindt.

Bungie heeft dit keer zeker gemaakt dat er wel een zeer uitgebreide end-game zou zijn. De meest spannende uiting daarvan is het feit dat The Dreaming City elke week verandert. Het wordt steeds meer overgenomen door de ‘Taken’, waardoor het op meerdere plekken zichtbaar ‘corrupt’ wordt. Elke week zijn er ook nieuwe missies, alleen voor die week, beschikbaar. Deze week was wat dat betreft extra leuk. Je kunt namelijk de ‘Shattered Throne’ in, een nieuwe dungeon die eigenlijk een soort mini-raid is. Hierdoor zijn vele anderen en ikzelf bijna een maand na de release nog steeds wekelijks aan het spelen.

De nieuwe raid, het hoogtepunt wat betreft Destiny-content, is dit keer ook fantastisch. ‘The Last Wish’, zoals de raid heet, dwingt spelers bij elk gevecht tot intense communicatie onder druk van veel vijanden. De mechanieken zijn complex, maar niet buggy of vervelend. Zeker het gevecht met Riven, de eindbaas, is erg memorabel en vereist dat je team ingespeeld is.

De laatste grote nieuwigheid heet Gambit, een nieuwe modus die PvE en PvP combineert tot een origineel brouwsel. Twee teams van vier moeten ze snel mogelijk vijanden verslaan en de ‘motes’ die ze laten vallen oppakken. Als je team 75 motes heeft gecasht wordt de baas opgeroepen, als je die verslaat wint je team. De twist is dat een lid van je team de map van het andere team op specifieke momenten kan binnenvallen (en andersom ook). De invader, zoals dat heet, kan bijvoorbeeld mensen doodmaken die nog met een hoop motes rondlopen om zo het hele team te vertragen.

Gambit is een hele goede toevoeging aan de game en weer een extra activiteit die voor variatie zorgt. Het enige echte probleem is dat de modus op dit moment wordt gedomineerd door de Sleeper Stimulant, een wapen waarmee je extreem makkelijk kills kunt scoren als invader. Als je team niet allemaal met Sleeper Stimulants deze modus ingaat loop je eigenlijk al met 1-0 achter.

Dit probleem is helaas niet beperkt tot Gambit. De game bevat een hoop ‘exotic’ wapens, de meest zeldzame categorie wapens waar je ook maar eentje tegelijk van mag dragen. Leuk, al die wapens, maar uiteindelijk draagt iedereen toch alleen maar Whisper of the Worm of Sleeper Stimulant. Het is misschien niet eens dat deze wapens te sterk zijn, maar veel van de andere exotics zijn amper beter dan een ‘legendary’ variant en dus gewoonweg niet de moeite waard.

Verder is de economie van Destiny 2 nog steeds een zooitje. Dit keer hebben ze exotics als drops extreem zeldzaam gemaakt, maar vervolgens biedt de game geen garantie dat je een van de nieuwe Forsaken exotics krijgt. Na honderd uur spelen heb ik van drops alleen oude exotics gekregen die ik al had. Daarnaast is wapens infusen onnodig duur gemaakt waardoor je niet meer makkelijk altijd je favoriete wapens en outfit kunt dragen. Wat dat betreft lijkt er wel altijd iets mis te gaan. Zelfs na al die jaren sleutelen blijft het moeilijk om het juiste balans te vinden.

Het grootste minpunt van Forsaken is iets dat al langer aan de game knaagt: het blijft grotendeels dezelfde game. Ondanks alle nieuwe elementen, modi en locaties is het wat betreft gameplay al een tijdje niet zo vers meer. Je vecht tegen veelal dezelfde vijanden met veelal dezelfde vaardigheden en type wapens. Wat Destiny inmiddels nodig heeft is echte grondige vernieuwing. Compleet nieuwe klassen voor de guardians bijvoorbeeld. Een echt nieuwe vijandtype, niet varianten zoals de Scorn. Voor nu is Forsaken nog steeds goed genoeg, maar dit hoogtepunt is tegelijk misschien wel de laatste grote hoofdstuk van wat Destiny de afgelopen jaren is geweest.

Conclusie:
De Forsaken-uitbreiding is de adrenaline-injectie gebleken die Destiny 2 heel erg nodig had. Bungie heeft eindelijk naar de fans geluisterd en niet alleen een hoop gefixt, maar ook ervoor gezorgd dat de game wekenlang heel interessant blijft. Als je ooit aan Destiny 2 bent begonnen dien je Forsaken zeker een kans te geven.