Blu-ray: Thoroughbreds

louser

Olivia Cooke (Ready Player One) en Anya Taylor-Joy (Split) spelen de sterren van de hemel als de jeugdvriendinnen Lily en Amanda in de duistere komedie Thoroughbreds. Het is dan ook erg jammer dat deze film destijds de bioscopen niet heeft gehaald, maar des te leuker om nu de film in huis te halen op blu-ray. Het is een bijzondere film met een sterk einde, waar je als kijker zelfs na het einde nog even over blijft nadenken.

Lily (Cooke) en Amanda (Taylor-Joy), die van kleins af aan de beste vriendinnen waren, komen weer nader tot elkaar in een buitenwijk in Connecticut nadat ze de laatste jaren uit elkaar zijn gegroeid. Lily is een gepolijste, nette tiener uit de bovenklasse geworden, die naar een dure kostschool gaat en een gewilde stage loopt. Amanda heeft haar scherpe humor en eigen, vreemde houding ontwikkeld, terwijl ze een sociale outcast werd. Hoewel ze aanvankelijk helemaal niet op gespannen voet lijken te staan, binden en koppelen ze uiteindelijk een plan om hun beide problemen op te lossen.

Thoroughbreds is zo'n film waar je even rustig voor moet gaan zitten. Het verhaal ontvouwt zich langzaamaan en laat je niet meer los gedurende de speeltijd van anderhalf uur. Dit komt vooral door de sterke vertolkingen van zowel Olivia Cooke als Anya Taylor-Joy als de excentrieke Lily en Amanda. Hierbij weet vooral het personage Amanda voor de nodige zwarte humor te zorgen, aangezien zij beweert niet in staat te zijn om gevoelens te hebben. Dit zorgt dan ook voor grappige momenten wanneer Amanda in bepaalde situaties terecht komt.

thoroughbreds

De film kan ook wel gezien worden als een karakterstudie van twee tieners die totaal geen idee hebben wat zij met hun leven aan moeten. Iets wat heel bekend in de oren klinkt voor die leeftijdsfase. Om niet te veel te verklappen, dienen geïnteresseerden toch echt de film zelf te gaan kijken. Het is al met al een unieke en indrukwekkende prent die liefhebbers van indiefilms zeker niet mogen missen.

Het blu-ray schijfje van is daarnaast ook goed vormgegeven. De beeldkwaliteit is fraai en strak door de 1080p HD resolutie, en ook de standaard DTS-HD 5.1 geluidstrack maakt voldoende indruk. Het is daarbij ook leuk dat Universal Pictures een paar extra's op het schijfje heeft gezet, waaronder verwijderde scènes en featurettes, waarin er verder ingezoomt wordt op de personages.