SNK Heroines: Tag Team Frenzy

Nathan (Noppie2000)

Elke review van een fighter die ik schrijf, het zijn er ,toegegeven, niet veel, begin ik met de notie dat ik niet erg goed ben in fighters. Vroeger lukten sommige fighters nog wel, maar tegenwoordig hou ik het bij meer casual ervaringen. Snelle actie, simpele input. Een lage instapdrempel als het ware. SNK Heroines: Tag Team Frenzy biedt deze lage instap, maar helaas schiet de game in vrijwel elk gebied te kort.

SNK Heroines Gameplay 1

SNK Heroines draait allemaal om de vrouwelijke personages van SNK. Zij komen samen in deze spin-off die zich afspeelt na het laatste King of Fighters-toernooi. De dames raken bewusteloos na het toernooi en worden wakker in een vreemd huis, waaruit ze hun weg moeten vechten. Het verhaal stelt niet veel voor, maar goed, het is er. In totaal biedt de game slechts 15 speelbare personages die in 2v2-gevechten samen moeten werken.

De 2v2-gevechten bestaan uit een hoofdpersonage en een personage dat dient als support. Je begint met het hoofdpersonage, maar bent vrij om tussen de twee te wisselen. Ze delen wel dezelfde levensbalk, waardoor gevechen relatief kort blijven. Alles draait om het vullen van Spirit Gauge. Hiermee worden sommige van je aanvallen beschikbaar en sterker en uiteindelijk biedt het je enige manier van winnen. Je wint namelijk niet door de levensbalk van je tegenstander te legen (hiervan raakt je tegenstander enkel tijdelijk verlamd), maar via een Dream Finish. Hier heb je een bepaalde hoeveelheid Spirit Gauge voor nodig, dus ervoor zorgen dat minstens één van je personages genoeg heeft is essentieel. Je support vult deze balk sneller dan je actieve personage.

SNK Heroines Switch 2

Verder is de moveset van de personages erg simpel en qua input gelijk. In de basis (je kunt input aanpassen) is Y voor een snelle aanval, X voor een krachtige aanval, B is grab en onder A vallen de aanvallen die de Spirit Gauge gebruiken. De aanvallen zelf verschillen natuurlijk wel tussen personages, maar de input is gelijk. Het maakt dat je erg eenvoudig de game op kunt pakken en eigen kunt maken. Je hoeft immers niet 15 verschillende movesets of ingewikkelde combo's te leren, die zijn er immers niet. Alle aanvallen zijn in te zetten met een richting en één van de knoppen. Geen gekke dingen als onder links onder rechts A+B voor een aanval dus. Verder heb je natuurlijk essentiële elementen als dodges, block en dashes.

Dit maakt de game makkelijk om op te pakken, maar misschien wel te casual. Je hebt in essentie vijftien skins van hetzelfde personage. De verschillen zijn in mijn ervaring niet groot genoeg om de personages echt verschillend aan te laten voelen. Tuurlijk, de één trapt met een hoek omhoog en de ander schuift over de grond, maar je raakt er relatief snel op uitgekeken. Je kunt een game casualfriendly maken en alsnog divers met unieke personages. Wat dat betreft voelen gevechten hetzelfde met weinig variatie.

Het helpt ook niet mee dat de game grafisch teleurstelt en dat de de performance van de game bedroevend is, zeker online. De modellen van de personages ogen erg matig, animaties houterig en zelfs de menu's doen haast pijn aan de ogen. De game is haast een fanservice met de schaars geklede dames, maar om nou te spreken van eye candy? Nee, onmogelijk. De performance van de game is nog erger. Zeker online, waar je zelfs met een perfecte verbinding last hebt van lag, pauzes in de gameplay en gemiste input. Ook offline loopt het allemaal niet even soepel, met soms lange laadtijden en framedrops. Het is jammer, want als dit goed zou zitten is het nog een leuke game om in bursts te spelen. Zoals het er nu voorstaat is het een fanservice-game met matige graphics, slechte performance en zelfs voor casuals te simpele gameplay.

Dat maakt SNK Heroines: Tag Team Frenzy dan ook een gemiste kans. Wat een leuke spin-off had kunnen zijn, is een saaie en slecht draaiende bedoening geworden. Er zit zeker potentie in, maar dan moet SNK meer moeite stoppen in een eventuele sequel. Al zou het me verbazen als dat ervan komt.

• Eenvoudig op te pakken
  • Matige graphics
  • Slechte performance