F1 2018

Rowin (Racerblade)

Het was even afkicken, vier weken lang geen Formule 1. Maar dit weekend gaat het hele circus weer helemaal los met de Grand Prix van België en de release van F1 2018, de officiële game gebaseerd op het huidige Formule 1-seizoen.

Het is alweer de negende poging van ontwikkelaar Codemasters om de ultieme Formule 1-game neer te zetten, iets wat we eigenlijk niet meer gezien hebben sinds de release van Grand Prix 4 in 2002. F1 2017 was misschien wel Codemasters hun beste poging om dit te benaderen, dus bij het vervolg zou je zeggen dat ze op dezelfde voet doorgaan, en de game gaan perfectioneren. In eerste instantie leek de ontwikkelaar hetzelfde idee te hebben.

F1 2018 biedt namelijk niet zo veel nieuws. Je moet als ontwikkelaar toch weer ieder jaar iets nieuws verzinnen, en als je over de jaren heen de AI hebt verbeterd, Safety Cars hebt toegevoegd, klassieke en legendarische F1-auto's een plaatsje in de game hebt gegeven … Op een gegeven zijn de ideeën op, maar je moet toch wat op je flapteksten zetten. De nieuwe game focust zich daarom op verbeteringen in de car development in je carrièremodus, een superlicentiesysteem in multiplayer en de toevoeging van het handmatig kunnen instellen van je ERS-systeem, de elektromotor. Oh, en er is een reporter in je carrière.

En mijn god, wat is ze irritant. Mijn vermoeden is dat ze bij Codemasters een meeting van een halfuurtje hadden om een paar vragen te bedenken en het daarbij gelaten hebben. Veel verder dan vijf vragen zijn ze niet gekomen, want ten tijde van je derde Grand Prix valt ze al in herhaling. De vraagstelling kan ook niet veel vervelender zijn, want ook al heb je de hele race heel clean en veilig gereden, vertaalt je reporter dat ene moment waarop de tegenstander eventjes jouw zijkant aantikte als "Je hebt wel vaak de muur geraakt deze race, hè? Hoe komt dat?". Vervolgens zijn je enige opties qua antwoorden om de auto maar de schuld te geven, zoals "Het aeropakket werkte niet dit weekend". Het komt het moraal van je team niet ten goede, meer dan terecht natuurlijk. Dit soort features ben je veel liever kwijt dan rijk.

Het is één van de vele voorbeelden waaruit blijkt dat F1 2018 dat perfectionisme dat je zou verwachten, mist. Het wordt echt eens tijd dat bekende problemen in de serie aangepakt gaan worden, maar het is nog lang niet zo ver. Je ó zo geliefde engineer Jeff is weer net zo nutteloos als de afgelopen paar delen. Zijn inschatting van veranderende weersomstandigheden kan je bijna altijd negeren, en in de trainingen probeert hij nuttig te zijn met de legendarische zin: "Je kan tijd winnen in de volgende bochten:", om vervolgens de cruciale informatie achterwege te laten.

Het houdt ook niet op qua slordigheden zoals deze. Om het maar als een echte Vettel te benoemen: blauwe vlaggen werken voor geen meter. In de race heb ik er niet zoveel problemen mee, iedereen is immers bezig met zijn eigen race. In vrije training of kwalificatie zet de AI zijn auto echter gewoon pal voor je neus op de racelijn, ook al zijn ze bezig met hun outlap. Regelmatig wordt je kwalificatierondje of je trainingsmissie op deze manier verstoord. Erg frustrerend.

Een andere narigheid is hoe bizar moeilijk het is om de moeilijkheidsgraad in je carrière aan te passen. Dit kan namelijk alleen in het laadscherm voordat een evenement gestart wordt. Als het laadscherm voorbij is – en je zou bijna zeggen dat dit zelfs te snel gaat – is je kans voorbij en moet je het hele evenement op een te hoge of te lage moeilijkheidsgraad spelen. Zelfs voordat je de eerste vrije training start, is de optie geblokkeerd.