Blu-ray: Pieter Konijn

louser

Het is in hedendaags Hollywood een hype geworden om geanimeerde personages over te zetten naar live-action computeranimaties. Voorbeelden zijn Disney's Christopher Robin en Jungle Book, maar natuurlijk ook beertje Paddington, die al maar liefst twee bioscoopfilms op zijn naam heeft staan. Nu is het de beurt aan Pieter Konijn, die men kent van de prachtige boekjes van schrijfster en illustratrice Beatrix Potter. Dit Britse konijntje dat prachtig werd getekend door Potter weet bij menig persoon nostalgische gevoelens naar boven te halen. Het is natuurlijk de vraag of de live-actionfilm Pieter Konijn (originele titel: Peter Rabbit), dat sinds kort in de winkels ligt, hier eer aan kan doen.

Pieter Konijn is de verfilming van Beatrix Potters tijdloze verhaal over de eigenwijze en ondeugende Pieter Konijn. De avontuurlijke held Pieter Konijn is geliefd bij meerdere generaties lezers. Nu krijgt hij de hoofdrol in de eigentijdse en stoere live-action animatiefilm voor de hele familie. De strijd tussen Pieter en meneer Verhoef om de moestuin loopt ontzettend uit de hand. Ook proberen ze allebei in de smaak te vallen bij hun lieve buurvrouw Bea. Zij is gek op dieren, terwijl meneer Verhoef juist een hekel heeft aan het ‘ongedierte’ dat zijn tuin probeert te verwoesten.

Zowel de Nederlandse als Engelse voice-overs zijn in goede handen. De originele versie wordt vertolkt door James Corden (Peter Rabbit), Domnhall Gleeson (Mr. McGregor/Meneer Verhoef), Rose Byrne (Bea), Margot Robbie (Flopsy), Elizabeth Debicki (Mopsy) en Daisy Ridley (Cottontail). In de Nederlandse versie spreekt Tommie Christiaan de stem in van Pieter. Zussen Shelley, Amy en Lisa Vol (OG3NE) nemen de stemmen van de drieling Flopsie, Mopsie en Wipstaart voor hun rekening. Verder met de stemmen van o.a. Do (Bea), Joey Schalker (Thomas Verhoef) en Jan Versteegh (Benjamin Wollepluis).

Als liefhebber van de boeken is het even wennen om de personages zo in live-action te zien. Het is een wereld van verschil in vergelijking tot de schitterende illustraties van Beatrix Potter, die verantwoordelijk zijn voor het succes van het konijntje. Eenmaal gewend aan de andere stijl dient er zeker gezegd te worden dat de animatie goed gelukt is. Pieter Konijn weet de personages echt tot leven te brengen waarin zelfs te zien is hoe de haartjes van de dieren door de wind golven.

pieter konijn 2018

Het verhaal dat vertolkt wordt in de film heeft veel meer weg van het origineel. Net zoals in de boeken, zien we hoe Peter Konijn een onenigheid krijgt met Meneer Verhoef wat resulteert in een hilarisch kat-en-muisspel. Dit vermaak is leuk voor jong en oud, aangezien er ook genoeg grappen tussen zitten die alleen ouders zullen begrijpen. Dit keer dient Pieter Konijn niet alleen Verhoef te trotseren, maar ook diens achterneef Thomas. De manier hoe dit op beeld wordt gebracht, is wellicht niet voor de jongste kinderogen geschikt aangezien de dood niet geschuwd wordt. Ook wordt er af en toe wel iets te ver gegaan met de grappen, wat niet echt in de stijl past van Potter. Hiermee wordt natuurlijk geprobeerd om een nieuwe generatie aan te spreken, waar ook wel iets voor te zeggen valt.

Voor puristen die fan zijn van Pieter Konijn zoals Beatrix Potter het destijds bedoeld heeft, is de film daarom misschien niet helemaal weggelegd. De CGI-konijnen verschillen wel erg veel van de originele illustraties en ook het veelvuldig gebruik van popmuziek en de overdadige humor kan bij sommigen in het verkeerde keelgat schieten. Het is desondanks een goede film, maar als kijker moet je echt de film los zien van de boeken. Hierdoor ben je niet de hele tijd aan het vergelijken, wat voor een veel leukere filmervaring zorgt.

Pieter Konijn kijkt heerlijk weg op het UHD blu-ray schijfje. Voor de originele versie heeft het schijfje ondersteuning voor Dolby Atmos 7.1.4, waar de Nederlandse versie het moet doen met 5.1. De originele versie maakt hierdoor iets meer indruk, maar ook de Nederlandse voice-overs geven diepe klanken. Met een 4K beeldkwaliteit op een 2.39:1 formaat ziet de film er te allen tijde ook erg scherp en prachtig uit. De extra's zijn vooral leuk voor kinderen, met featurettes als 'Dans mee met je Wipstaart' en 'Pieter Konijn ondeugendheid in de maak'.