BlazBlue Cross Tag Battle

Pheno

Arc System Works is een ontwikkelaar van allerlei fighting games. Terwijl veel ontwikkelaars de 3D-tour op gaan blijven zij trouw aan 2D. Misschien omdat het goedkoper is, maar het betekent wel dat ze er verdomd goed in zijn geworden. Hun vorige game Dragon Ball FighterZ liet dat begin dit jaar al zien. Nu komt hun volgende game BlazBlue Cross Tag Battle uit.

BlazBlue is een franchise van Arc System Works, maar zoals de titel al aangeeft wordt er gemixt met andere titels. Naast de wereld van BlazBlue zien we ook personages uit Persona 4 Arena, Under Night In-Birth en RWBY. Die laatste ken ik niet, maar dat maakt op zich niet heel veel uit. De keuze uit de franchises maakt het wel meer niche dan bijvoorbeeld Dragon Ball, een serie die veel meer mensen kennen.

BlazBlue Cross Tag Battle speelt leentjesbuur bij DB FighterZ. Beide games hebben een tag-mechanisme. In BlazBlue Cross Tag Battle is dat twee tegen twee. In het selectie scherm kun je nog kiezen wie van de twee mag starten, de ander staat aan de zijlijn te wachten tot je hem oproept met een druk op de knop. Wat gelukkig ook is geleend is de makkelijke besturing. Voor je het weet over je simpele combo's, reversals en sprongaanvallen. De diepte zit 'm dan ook niet in de besturing zoals bij een Street Fighter, waar je met timing moves moet opladen of aan elkaar moet knopen. Elk personage werkt op zich hetzelfde, wat wel zorgt dat ze je niet echt een uniek gevoel geven. Aan de andere kant kun je veel sneller een ander personage leren omdat je de basis al snel onder de knie hebt.

Blazblue Cross Tag Battle - Fight (Foto: PQube)

De diepte van BlazBlue Cross Tag Battle zit 'm net zoals Dragon Ball FighterZ in de assist die je tweede speler kan geven. Elk personage heeft drie assists tot zijn beschikking als ie aan de zijlijn staat. Een assist door te dashen naar de tegenstander, een assist om van afstand mee te helpen en een die om dichtbij vervelend genoeg voor de tegenstander te zijn. Die op afstand helpt jouw actieve personage omdat je dan een opening creeert snel naar de tegenstander te dashen bijvoorbeeld, en de dash-assist helpt vaak om combo's aan elkaar te knopen. Door deze assists op een verstandige manier in te zetten krijgt het spel diepgang.

Die assists zijn ook niet onbeperkt te gebruiken, naast de fighter-verplichte super- en ex-meters is er een assistmeter die automatisch vol loopt. Dat geeft je dus een keuze: als je wordt aangevallen door middel van een combo kun je die breaken door een assist te gebruiken. De tweede vechter komt je dan helpen en neemt je plaats in. Dat betekent wel dat je assistmeter leeg is. Jammer als daarna een prima combo-kans voordoet. Andersom kan het ook, je doet net een combo-assist en dan is je meter net leeg zodat je die tegencombo niet kunt breaken. Dan is er nog het feit dat je genadeloos open voor een aanval bent als je assist geblokt wordt. Keuzes alom.

Blazblue Cross Tag Battle - Scene (Foto: PQube)

Die keuze heb je niet bepaald in het aantal spelmodi van BlazBlue Cross Tag Battle. Voor mensen die alleen singleplayer willen spelen is er een zwak verhaalmodus. Er moet natuurlijk uitgelegd worden waarom al die universums met elkaar gemixt worden, maar eigenlijk lukt dat niet echt. Er zijn vier hoofdstukken, elk met een franchise in de hoofdrol. In elk hoofdstuk komt dezelfde verklaring weer voorbij, het is niet dat je een andere invalshoek, zoals bij Dragon Ball FighterZ te zien krijgt. Er is nog een uitgebreide tutorial, en een survivalmodus waarin je zo lang mogelijk tegen een stroom tegenstanders moet blijven leven. Daarna houdt het wel op. Geen arcade, niets. Erg mager.

Gelukkig zijn de personages wel likeable, zeker Ruby uit RBWY heeft gezorgd dat ik toch meer van die serie wil weten. Haar interesse in wapens is nogal bizar te nomen. De makers hebben met de DLC van BlazBlue Cross Tag Battle de plank mis geslagen. Er zijn twintig speelbare personages in de basisgame, maar er zijn DLC-personages wel aanwezig in de verhaalmodus. Die extra personages zijn dus simpelweg afgeschermd en je mag betalen om die te unlocken. Samen met de weinige spelmodi maakt dat toch een minpunt. Het spel is ietsje goedkoper dan normaal, maar toch, wil je alles hebben dat eigenlijk al op disc staat dan betaal je alsnog de standaard prijs. BlazBlue Cross Tag Battle heeft natuurlijk wel een offline en online multiplayer. Er is online amper lag te bemerken, dus dat zit wel snor. Zeker omdat het spel toegankelijk is voor iedereen is de drempel laag om mee te doen. De lobby is op dit moment goed gevuld en je hoeft niet lang te wachten om je assist-strategieën online los te laten.

BlazBlue Cross Tag Battle lijkt op Dragon Ball FighterZ, maar heeft het nadeel dat er minder bekende series samengesmolten zijn. De singleplayer-content is mager te noemen, de extra personages voor wie betaald moet worden terwijl ze op disc staan verdient natuurlijk ook geen schoonheidsprijs, ondanks dat enkele extra personages nu toch gratis aangeboden worden. Toch is het spel aan te raden als je van fighters houdt. De eerste reden is dat het erg toegankelijk is, en je daardoor niet meteen compleet in de pan wordt gehakt als je online gaat. De tweede reden is dat er toch diepte te vinden is, als je eenmaal met de assists aan de gang gaat. BlazBlue Cross Tag Battle is te koop voor PlayStation 4, Xbox One, Switch en pc.