Captain Toad: Treasure Tracker

Rob (Fathom)

Captain Toad: Treasure Tracker maakte eerder al zijn opwachting op de Wii U, maar zal nu ook komen op de Switch en 3DS. In de nieuwe versie zijn er verschillende nieuwe levels met een Super Mario Odyssey-thema. Ik heb de Wii U-versie nooit gespeeld dus ging zonder verwachtingen of vooroordelen aan de slag.

In Captain Toad: Treasure Tracker speel jij als onze kleine kleine vriend Toad. Toad heeft meestal maar een bijrol, dus het is leuk om te zien dat onze rood-witte vriend een keer de hoofdrol speelt. Met Toad moet je verschillende werelden door om daar puzzels op te lossen en dat allemaal om je vriendinnetje Toadette te redden. Toad en Toadette zijn op jacht naar schatten, en stuiten daarbij op een kracht-ster. Als ze hun nieuwe schat aan het bekijken zijn komt er een gigantische vogel die Wingo heet die de ster en Toadette steelt.

Captain Toad: Treasure Tracker (Foto: Nintendo)

Captain Toad: Treasure Tracker is apart en zou een game zijn die juist op mobiele-handhelds goed tot zijn recht komt. Dit heeft te maken met de manier waarop je door levels heen moet gaan. Het zijn allemaal levels gebaseerd op Hakoniwa, Japanse tuindozen die een soort kleine vierkante wereld zijn. In die werelden moet jij proberen de ster te vinden, en als je een uitdaging zoekt ook drie diamanten. Je kunt de werelden draaien om ze op die manier in een ander perspectief te plaatsen. Op deze manier krijg je zicht op wat er bijvoorbeeld achter een muurtje zit en kun je bepaalde wegen wel op. Het was vooral in het begin even wennen omdat als je met de Switch op de tv speelt het spel gewoon niet echt lekker werkt. Na wat frustratie aan mijn kant pakte mijn zoon de switch en ging het op de bank spelen. Ineens zag het er een stuk eenvoudiger uit. Met de touchscreen gaat het namelijk sneller door dingen aan te wijzen en om te draaien. Ineens ging het een stuk sneller allemaal.

De game is vrij simpel en zeker als je het doorhebt speel je makkelijk door de levels heen. Als je alles uit een level wil halen is het wel moeilijker en geeft het een prima uitdaging. Mocht je het toch lastig vinden is er altijd nog een onoverwinnelijkheids-paddenstoel. Deze maakt je onoverwinnelijk, zodat je je zonder angst kunt concentreren op de valstrikken en hindernissen in het level. Ook kun je gebruik maken van verschillende power-ups zoals een pikhouweel om dingen mee stuk te maken. Daarnaast heb je ook de optie om samen te spelen en dat geeft zeker een extra dimensie aan het spel. De werelden zijn kleurrijk en de hele sfeer in het spel maakt het plezierig om te spelen.

Captain Toad: Treasure Tracker is kort maar krachtig. Er zijn best veel levels, maar het vergt niet veel tijd om een level te halen. Uiteraard als je alle extra’s doet ben je wel even bezig en in mijn geval met heel veel plezier. De nieuwe versie is anders omdat je nu ook de Super Mario Odyssey-werelden erbij hebt en dat maakt het een feest van herkenning. Het heerlijke moment dat je eindelijk een bepaald onderdeel gehaald hebt na keer op keer gefaald te hebben is top en daarbij is het een echt grafisch Nintendo-spelletje dat zorgt voor een leuke sfeer met grappige geluidjes. De game is een port met wat extra’s, maar ik heb het met heel veel plezier gespeeld. Alleen, maar ook in de multiplayer modus. Captain Toad: Treasure Tracker is een must-have voor puzzle-fans met een Nintendo Switch.

Gespeeld op Nintendo Switch. Ook beschikbaar voor Nintendo 3DS