Unravel Two

Pheno

Ik was twee jaar geleden prettig verrast door Yarny in Unravel. Het bolletje wol in de vorm van een poppetje was grafisch top, had leuke puzzels, maar die waren niet zo enorm uitdagend en het spel was erg kort. Gelukkig had het ook een zacht prijsje.

Twee Yarny's
Unravel Two begint wanneer Yarny van boord geraakt tijdens een storm op zee. Hij komt bij in een bos waar een koffer ligt. De koffer springt open en er komt een tweede Yarny uit. De twee besluiten samen op zoek te gaan naar een weg naar huis. De tutorial brengt jullie naar een vuurtoren, die meteen als hub fungeert voor de zeven hoofdstukken die overwonnen moeten worden. Denk niet dat dit een uber-cute wollig verhaal wordt, net zoals het eerste deel zit er een donker kant aan, zeker naar het einde toe. Op de achtergrond zie je soms de schimmen van twee kinderen die achterna gezeten worden. Persoonlijk vond ik het verhaal op de achtergrond bij de eerste Unravel duidelijker, in deze Unravel Two heeft het voor mij minder impact.

Bekende gameplay
Als je de eerste Unravel gespeeld hebt dan is de basis van de gameplay bekend terrein. Yarny is gemaakt van wol en kan het uiteinde van zijn touw vastknopen om zo veilig af te dalen, het touw kan als lasso gebruikt worden om zo hogerop te klimmen en je kunt beide eindjes aan elkaar knopen om zo een brug te bouwen. Dat soort acties heb je nodig om de puzzels uit te vogelen en om verder te geraken in deze platformer. Wat de gameplay van Unravel Two anders maakt is de toevoeging van die tweede Yarny. De puzzels zijn dit keer zo gemaakt dat je beide nodig hebt om verder te geraken. Zo kan de ene Yarny het touw vasthouden zodat het de tweede keer als een liaan gebruikt en zo verder van platform naar het verderop gelegen platform zwaait. Als de ene Yarny een object op een hellend vlak tegenhoudt dan kan de andere Yarny erop klauteren en zo hogerop komen. Die laat dan zijn touw weer zakken zodat de andere Yarny zich daarna omhoog kan trekken.

Unravel Two - Hang on (Foto: Electronic Arts)

Geef me een hint
De levels gaan zeker in het begin wat traag. Je hebt alle tijd om uit te vogelen wat je moet doen om door te kunnen. Mis je een sprong, dan val je niet meteen dood, maar kun je weer opnieuw proberen. Later komen er wat meer death-traps, zoals elektriciteit over een vloer, een kalkoen die achter je aan zit en natuurlijk de ergste vijand van wol: vuur. Dan komt er ook meer druk te staan op je platforming skills om niet dood te gaan. Mocht je echt niet uit een puzzel komen dan is er een hint-systeem, dat eerst een hint in de richting geeft, maar als je meer wil weten de complete uitleg geeft wat je moet doen. Het is nog net niet visueel voorgekauwd. Het hele systeem heb je eigenlijk niet nodig, ik ben nergens vastgelopen omdat ik een puzzel niet begreep. De puzzels in de verhaalmissies zijn vrij gemakkelijk te doorgronden en een echte uitdaging vormen ze niet, een uitzondering nagelaten.

Fotorealistisch
De hoofdstukken van Unravel Two zijn stuk voor stuk prachtig. Het camerawerk is precies goed zodat je Yarny duidelijk kunt zien, maar ook al die details in de omgeving. De textures zijn gemaakt van foto's en dat maakt dat het lijkt alsof je in het bos op de grond ligt en Yarny voorbij ziet lopen. De rustgevende achtergrondmuziek maakt het nog zen ook, tenminste, als je niet achterna gezeten wordt door een doorgedraaide kip.

Unravel Two - Landscape (Foto: Electronic Arts)

Tijd
De tijdsduur van Unravel Two is weer erg kort. Met 4,5 uur op de klok was ik er doorheen. Als je de game hebt uitgespeeld dan zijn er nog minigames en challenges te doen. Die laten zien dat de ontwerpers wel complexere en lastigere puzzels kunnen bedenken. Dus mocht je het spel uitspelen, ga ze zeker doen, ze zijn de moeite meer dan waard. Voor de trofee-hoeren zijn er nog wat lastigere trofeeën te halen onder andere in de bonusmissies en de uitdagingen die aan de verhaalmissies hangen. De uitdaging zit 'm erin om een hoofdstuk in een erg scherpe tijd te doorlopen, niet dood te gaan en de op een hand te tellen collectibles te vinden. De tijd is je grootste vijand, zeker als je solo twee Yarny's moet besturen. Je kunt ze wel als één laten bewegen, maar vooral puzzels in de laatste hoofdstukken vragen twee Yarny's, zodat ze uit elkaar moeten worden gehaald en om de beurt bestuurd moeten worden. Zonder tijdsdruk is dat geen probleem, maar met dan ben je gewoonweg te veel tijd kwijt.

Co-op
Gelukkig is er co-op en kan er een tweede speler aanhaken. Dan zijn de tijdsmissies een stuk beter te doen. Het enige dat vervelend kan zijn is het vasthouden van het touw. Het verhaal gaat over samenwerken, en dat moet je in co-op ook doen. Want als maar een speler op zijn controller aangeeft dat hij het touw wil vasthouden, dan gebeurt het ook bij beide Yarny's. Stel dat een Yarny het touw vasthoudt en de ander zich aan het touw laat zakken om het als liaan te willen gebruiken om zo over een diep gat te zwaaien, dan moet hij dus loslaten op het moment dat hij zijn sprong wil maken. Als een van de spelers de L2-knop vast blijft houden laat Yarny dus niet los en bungel je daar maar wat. Een rare keuze in de besturing, of is het bewust gedaan omdat je moet samenwerken?

In co-op is Unravel Two een heel ander spel door het moeten samenwerken. Van mij had het nog wel een tandje verder gemogen, want veel puzzels in de eerste hoofdstukken kun je prima met een Yarny af. Pas veel verder in de hoofdstukken heb je elkaar echt nodig, dat moment had van mij flink naar voren geschoven mogen worden. De presentatie van het spel is weer fantastisch, met afwisselende omgevingen die enorm gedetailleerd zijn. Het achtergrondverhaal van het eerste deel was beter, dit keer kwam het gewoon niet echt uit de verf. Unravel Two is misschien kort, maar het zijn wel leuke uurtjes platform- en puzzelplezier. Toch voelt dit deel minder dan het eerste deel, ondanks de vele verbeteringen. Misschien omdat het verhaal veel minder indruk maakte op me.