Avengers: Infinity War

Robbert Willegers

Het begon met een droom. 10 jaar geleden introduceerde Marvel ons het 'Marvel Cinematic Universe', een collectie van films die onderling met elkaar verbonden zijn. De kracht van dit concept werd voor het eerst duidelijk met The Avengers uit 2012, waarin een groep superhelden voor het eerst samen kwamen. Sinds die film werd het publiek langzaam klaar gestoomd voor Infinity War en nu is de climax van het universum daar dan eindelijk. Maar is het Marvel gelukt om 18 films aan voorgeschiedenis en meer dan 23 hoofdpersonages succesvol samen te laten komen in één film?

Infinity War werd ruime tijd geleden aangekondigd door Marvel Studios. Het was oktober 2014 toen Marvel in een zaal in Hollywood hun volledige schema voor Phase 3 van het Marvel universum aankondigde. Hier werd duidelijk dat men echt aan het toewerken was naar een climax. In de films die rond die tijd en daarna verschenen werden de verschillende infinity stones langzaam geïntroduceerd en kregen we ook alvast een eerste blik op de villain, Thanos. Dit alles om de moeder aller superheldenfilms op te bouwen. En die set-up is gelukt.

Avengers: Infinity War Tony, Dr Stange, Dr, Banner

Door deze jarenlange introductie weet het publiek aan de start van Infinity War waar het over gaat en hoeft de film geen tijd te verspillen aan karakterintroductie en achtergrond: vanaf minuut 1 kan de film losgaan. En dat gebeurt dan ook. Wat hierna volgt is een achtbaanrit van ruim 2,5 uur waarin alle helden uit de voorbije 18 films aan bod komen. Tijd om even op adem te komen is er niet voor het publiek. Er moet veel gebeuren dus het tempo ligt hoog. Toch lukt het om alle karakters een persoonlijk moment te geven.

Dat laatste was vooraf het grootste punt van zorg. Je hebt hier te maken met een film met 23+ hoofdpersonages die bijna allemaal een eigen miljarden-franchise kunnen headlinen. In een groepsfilm wil je dat iedereen zijn of haar eigen moment om te 'shinen' krijgt. Echter blijft er met zoveel personages en een beperkte speelduur weinig tijd over. Maar doordat men de plot van deze film al jarenlang opgebouwd heeft, behoeft deze film weinig uitleg. Er blijft daardoor meer dan voldoende tijd over om ieder personage een eigen moment te geven. Dit wordt ondersteund door de typische humor zoals we die in Marvel-films kennen, zonder hierin door te slaan en een komedie te worden. Maar ook op het gebied van actie komt de kijker niks te kort: meer dan voldoende punches, jumps en magie worden ingezet om te proberen Thanos een halt toe te roepen. Ook de individuele krachten van de infinity stones dragen hier aan bij, wat voor veel verrassingen zorgt. Er zitten genoeg momenten in die bij de fans voor kippenvel zullen zorgen.

Avengers: Infinity War Guardians

Een krachtige villain kan dit type film naar een hoger niveau tillen. Thanos, gespeeld door Josh Brolin, is één van de betere Marvel-villains en kan zich zeker meten met Loki. Gedurende de film komen we meer en meer te weten over zijn motivatie om het halve universum uit te roeien. Je vergeet bijna dat dit karakter volledig met behulp van CGI is gemaakt. De motion capture techniek die gebruikt is voor Thanos brengt de performance van Brolin echt tot leven. Thanos wordt ondersteund door de 'Children of Thanos' welke meer inwisselbaar, maar nog altijd erg cool zijn.

Avengers: Infinity War Thanos

Er valt verder weinig over deze film te zeggen zonder in spoilers te vervallen. De film is de natte droom van iedere superheldenliefhebber en Marvel toont, na een heleboel veilige keuzes (zoals Civil War) met deze film aan echt ballen te hebben. Het publiek wordt niet gespaard en men gaat er vanuit dat je de andere films gezien hebt. Als dit niet zo is, is het nog altijd prima te volgen omdat de plot in de basis heel eenvoudig is. Dat is dan ook misschien het enige puntje van kritiek: sommige elementen van de film zijn voorspelbaar. Tegelijk komt dit ook omdat de fans het één en ander verwachten en dit regisseursduo van de gebroeders Russo deinst er niet voor terug om die verwachtingen in te lossen.

Avengers: Infinity War is een ambitieus project wat heel makkelijk had kunnen mislukken maar een glansrijk succes is. Dit is mogelijk de grootste film van onze tijd (tot Avengers 4 volgend jaar uitkomt) en dit moet iedereen in de bios gezien hebben.