Sea of Thieves

Nathan (Noppie2000)

De aankondiging van Sea of Thieves was voor mij het moment dat ik geloofde in een herleving van Rare. De piratensetting, het mysterieuze, de gekozen artstyle en sociale aspect leken samen te komen om iets te worden wat weinig andere games kunnen bieden. Wat ik heb gespeeld is een van mijn grootste teleurstellingen op het gebied van gaming.

Sea of Thieves Logo

Mijn eerste speelsessie begon meteen goed. Ik ging mijn schip op en liep naar het benedendek om te worden begroet met een enorme plons water. Geen idee wat ik kon of moest doen dus rende ik weer naar buiten en vluchtte naar vaste land om mijn schip een eenzame dood te zien sterven. Blijkbaar zaten er haaien in het water die mijn schip lieten zinken. Ik bekijk nog eens de controls, pak mijn wapen en spring het water in om wraak te nemen voor mijn arme schip. Haaien dood, ik blij en zwem naar de zeemeermin die mijn schip terugtovert en mij erop plaatst.

Ik snap wat de insteek is van Rare en Sea of Thieves. Er is geprobeerd om een grote sandbox neer te leggen met minimale middelen, om spelers zelf een avontuur te kunnen laten beloven, zelf te laten kiezen wat ze doen en laten en zelf invulling te geven aan speelsessies. Zeker wanneer je een aantal vrienden hebt die niet bang zijn om aan een beetje roleplaying te doen kun je lol beleven in de game. Ervaringen zoals hierboven is waar de game om draait. Het hekelpunt is dat Rare veel te weinig heeft geboden om invulling te geven aan deze eigen avonturen en roleplaying.

Sea of Thieves Carousel

Dat merk je al aan het begin. Rare is erg trots op hun ‘Infinite Pirate Generator,’ waarmee een haast onbeperkt aantal piraten gemaakt kan worden om mee te spelen. Je kunt een favoriet kiezen en een nieuwe selectie tevoorschijn toveren, zodat je uiteindelijk uit een aantal designs kan kiezen die je aanspreken. Maar, zou het niet zoveel fijner zijn om gewoon ZELF je piraat te kunnen ontwerpen? Zodat ik daadwerkelijk een piraat naar mijn eigen fantasie kan creëren, want daar draait de game uiteindelijk om; de eigen fantasie. Het zou tegelijkertijd ook fijn zijn als ik een naam kon geven aan mijn piraat. Rondrennen in een wereld vol met piraten die xXx69NoobDestroyer96xXx en 420NoScope heten is teleurstellend.

Maar goed, je hebt een piraat en je wordt in de wereld gedumpt. Je krijgt verder geen informatie of hulp en moet zelf dus maar een beetje rondkijken. Al gauw kom je wat NPC’s tegen, sommige zijn vendors waar je cosmetics kunt kopen (komen we later op terug) en andere behoren tot één van drie facties in de game. Zij zijn verantwoordelijk voor de voyages (quests) in de game, wat uiteindelijk stuk voor stuk eenvoudige fetchquests zijn. Voor de ene zoek je begraven schatten, voor de andere moet je bepaalde dieren vangen en terugbrengen en voor de laatste moet je een skelettencrew vermoorden en een schedel terugbrengen. Je koopt een aantal voyages (je kunt er maximaal drie meenemen) en gaat op reis.

Op je schip, waarvan er maar twee soorten zijn: een Sloop (1/2 spelers) en een Galleon (3/4 spelers), vind je kanonnen, je voorraad aan planken, bananen, kanonskogels en je armory, een map en een tafel om een voyage te starten. En dan is het taak om te varen, een redelijk simpele taak. Je haalt het anker op, haalt de zeilen naar beneden en je gaat. De wind wil nog weleens draaien, dus met een ander touw kun je de zeilen richten. En natuurlijk richting aangeven met je stuurwiel. Dat is het eigenlijk wel. Dit wordt natuurlijk meer complex als je een ander schip tegenkomt waarmee je in gevecht raakt. Dan moet je ineens je anker verlagen om tot stilstand te komen of juist een snelle bocht te maken en de richting van de vijand zien na te bootsen om de kanonskogels hun doel te laten vinden. Of je entert hun schip (wat ik overigens niet aan zou raden als je alleen speelt, vlucht dan voor je leven) en probeert hun schatten te stelen of het schip over te nemen. De simpele mechanismen worden ineens een uitdaging wanneer je vijf handelingen tegelijkertijd moet uitvoeren.

Sea of Thieves Sea Battle

Een voyage laat je altijd naar één of meerdere eilanden varen om daar je missie te volbrengen. Op eilanden vind je meestal wat dieren, rotsen, wat planten en misschien ook wat skeletten. Afhankelijk van de voyage die je hebt gekozen moet je een map volgen op zoek naar een verborgen schat, dieren vangen of de skeletten vermoorden tot hun kapitein verschijnt. Is dit gelukt, breng je hetgeen je hebt gevonden terug naar je boot en kun je weer verder. Je kunt meteen een nieuwe voyage starten of terug naar een outpost om je schatten in te ruilen voor goud. Hoe dan ook, dit is de loop van voyages die de game samenhoudt.

Tijdens je reis is het mogelijk dat je een schedel in de lucht ziet hangen, wat je brengt naar één van de leukere elementen van de game: Pirate Forts. Nader je een eiland met een Pirate Fort dan beginnen kanonnen op je te vuren, skeletten komen op je af met zwaard en wapen en dit kan een half uur tot anderhalf uur duren. Het is een uitputting van resources en enkele doden zullen er zeker vallen. Versla je de hordes skeletten en de kapitein die uiteindelijk tevoorschijn komt, vind je veel schatten die je voor zo’n 10K gold in kunt leveren.

Het probleem? Dat is het zo’n beetje wel.