Final Fantasy XIV: Stormblood - Patch 4.1

Pheno

Met een aankomende tweede patch moeten we nog 'even' door de content van de eerste patch van Final Fantasy XIV: Stormblood spelen. We gaan verder in de content van de MMORPG om te zien wat de eerste patch ons gebracht heeft.

Het verhaal van Final Fantasy XIV: Stormblood is in patch 4.1 verder gegaan. De bevrijding van Ala Mhigo door het verzet betekent het eind van een tijdperk van tirannie. Lyse en haar mensen moeten nu besluiten hoe ze verder willen gaan, terwijl ook Rauban belangrijke beslissingen moet maken. Met een paar avonden ben je daar wel door en is het qua content in de verhaallijn snel gedaan. Het is dan ook een oneven genummerde patch, dus er zijn geen nieuwe dungeons in het verhaal te ontdekken. Patch 4.2 gaat deze wel krijgen, daarvan verwacht ik dan ook dat men er langer mee bezig is. Soms zelfs omdat je je itemlevel nog hoog genoeg moet krijgen voordat je uberhaupt kan deelnemen. Is dat niet het geval dan zul je eerdere dungeons moeten grinden om hogere item-levels te vinden of te kopen met tomestones.

Gelukkig is er wel meer content naast het verhaal van Final Fantasy XIV: Stormblood. The Drowned City of Skalla is een high level dungeon. Dit zijn overstroomde ruines van een door oorlog vernietigde stad. De eerste baas is een beetje meh, er gebeurt niet zo heel veel bijzonders. De tweede baas is een tot leven gekomen standbeeld dat op een gegeven moment de teamleden in erg bekende beesten verandert. Je moet zijn zelfvernietigende standbeeldjes slopen voordat ze dat zelf doen. De eerste keer, als normale personages kost het je eigenlijk meer moeite, want als Spriggan heb je speciale bommen om het werk snel af te maken. De derde en laatste baas werkt eens zonder telegrafen op de grond. Dit hebben we eerder in Heavensward gezien. Je moet opletten welk ledemaat even kort aangeeft dat het gaat aanvallen en daar goed op reageren. Dan gaat hij nog los met AoE aanvallen waarbij je of stil moet staan of juist moet wegrennen van je team om hun te sparen. Dat gaat zo even door en het gebeurt steeds vaker dat verschillende aanvallen tegelijkertijd worden gedaan. De baas is chaotisch, maar niet ondoenlijk. Opletten zorgt al voor 75% van de winst, weten wat je moet doen bij een (combi)-aanval is de rest.

Final Fantasy XIV: Stormblood - Patch 4.1 - Kojin (Foto: Square Enix)

Voor de mensen die de baas Shinryu verschrikkelijk vonden: he's back! Shinryu heeft een upgrade gekregen en je mag hem nog eens verslaan op een hogere moeilijkheidsgraad, op z'n extreme. Dit keer zie je naast Shinryu ook zijn linker- en rechtervleugel als aanvallers. Zijn eerste fase lijkt op de tweede fase van de normale moeilijkheidsgraad. Je staat op een platform dat verdeeld is in negen stukken. Shinryu valt deze zo nu en dan aan met zijn staart. Hij mikt op een van de spelers, dus maak van te voren een plan welke platformen stuk kunnen, zodat teamleden weten waar ze heen kunnen. Shinryu heeft ook zoals in de normale moeilijkheidsgraad een Ether-meter. Deze vult zichzelf langzaam en eenmaal vol dan komt er een pijnlijke aanval waar het team niet blij mee gaat zijn. Dit keer moet je ook opletten op zijn drakenhart. Als dit nog klopt als hij de speciale aanval doet, dan is het game over en mag je opnieuw beginnen. Snel aanvallen dus. Het hart komt na een ultieme aanval steeds weer tot leven en elke keer weer met meer levensmeter. Kortom, de eerste fase wordt steeds lastiger naarmate het langer duurt en je team vaker het hart moeten slopen. Tel daarbij nog wat drakenhoofdjes op die verschijnen. Deze zorgen ervoor dat de gebonden speler niet geneest, wat een healer ook voor spreuk op je gooit. Om ze te verslaan moeten de healers die beesten juist eerst compleet genezen. De vijand genezen betekent minder tijd om je teamgenoten te helpen.

Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, valt Shinryu mensen lastig met vloedgolven die je platformen verder slepen, ijspriemen die je moet mijden en aanvallen waarbij je moet opletten of je juist wel of juist niet in een achtergebleven plas water van de vloedgolf moet staan. Elektriciteit en water gaan niet samen, en water beschermt tegen vuur. Het smerigste wat de makers ontworpen hebben is de aanval Diamond Dust. De vloer wordt spiegelglad zoals bij de Primal Shiva. Maar dit keer worden de twee healers (ik als White Mage dus ook) aan elkaar gebonden en kunnen ze zich alleen losmaken door van elkaar af te rennen. Als het glad is en je zo van een platform kunt glijden, bedankt Square Enix! Fase twee is vooral veel proximity mijnen en vijanden verslaan voordat je met onze grote draken-Primal mag gaan dansen in fase drie. Daarin is het stacken geblazen om aanvallen in duo's op te vangen, opletten of je bevroren wil worden of juist niet en op het allerlaatst mag je hard aan de slag om zijn linkervleugel, rechtervleugel en Shinryu zelf op tijd te verslaan voordat hij drie ultime aanvallen tegelijkertijd doet. Hint: die overleef je niet. Zoals altijd is het weten wat je te doen staat, en het ziet er op een scherm compleet chaotisch uit, maar eigenlijk valt het wel mee. Het oplossen van de problemen die de makers naar je toe smijten, zoals het spiegelglad maken van de vloer en twee healers dwingen te moeten bewegen is juist erg tof. Er zijn geen compleet nieuwe mechanismen te vinden, maar de combinaties maken dit wel een gevecht waarbij je het zweet op je rug hebt staan. Je moet namelijk wel blijven opletten.'Het is pittig, maar alles is aan jezelf te wijten. Als healer is het in ieder geval intensief genoeg om iedereen up and running te houden, terwijl je ook nog moet zorgen dat je manapool niet uitdroogt. Ja, het is te doen, maar het is niet makkelijk. Shinryu Extreme is een van de betere Primal-gevechten, het wisselt vaak genoeg af en is niet zo standaard als bijvoorbeeld de gevechten met Ifrit.

Final Fantasy XIV: Stormblood - Patch 4.1 - Exdeath (Foto: Square Enix)

Een andere wat komischere zijmissie-serie is die van detective Hildibrand. Hij is nog nergens te bekennen in Final Fantasy XIV: Stormblood, dus Nashu, zijn assistente is op zoek naar hem. Kortom, wij mogen weer aan de slag om deze malloot te vinden zodat we in patch 4.2 en verder met hem weer mysteries kunnen oplossen. De Kojin-schildpadden hebben nu beast tribe-quests. Je moet de blauwe Kojin helpen bij het maken van hun eigen schatkamer waarin ze hun verzamelde schatten kunnen bewaren en hun goden kunnen eren. Door je relatie met deze beestenstam te verbeteren, verdien je nieuwe beloningen. Over beloningen gesproken: er zijn nieuwe, aangepaste leveringen voor de Disciples of the Hand and Land. Zij kunnen elke week gemaakte en verzamelde voorwerpen naar M’naago sturen om haar verder te helpen, terwijl meer bekend wordt over de Resistance Widows en het Orphans Fund. Je krijgt er natuurlijk ook beloningen voor om weer beter te worden in je beroepen. Je squadrons hebben nu ook meer nut gekregen. Spelers kunnen sommige kerkers solo verkennen of als groep, samen met andere squadron-leden. Spelers kunnen commando’s geven aan squadron-leden, die door hun opgedane ervaring tijdens deze avonturen ook sterker worden. Een welkome toevoeging, want de getrainde squadrons zaten bij mij eigenlijk uit hun neus te vreten.

En eindelijk: we mochten onze innerlijke Aziaat vrij laten in de net geopende woonwijk Shirogane. Er zijn stukken land beschikbaar gemaakt voor nieuwe bewoners van de woonwijk. Voor mensen die hun huisje in Japanse stijl willen hebben is dat helemaal super, maar zoals zo velen piste ik ook naast de pot. De woningen in Final Fantasy XIV zijn namelijk niet geinstantieerd. Er zijn dus geen onbeperkt aantal huisjes te koop, maar daadwerkelijk maar een aantal. En nu zijn Japanse huisjes helemaal hip, dus er was een enorme vloedgolf aan mensen. Op de dag dat de poorten open gingen waren alle huizen binnen enkele minuten uitverkocht. Uit de fora van Final Fantasy XIV: Stormblood begreep ik dat het op alle servers zo erg was. Erg jammer, want als werkende man maakte ik geen schijn van kans en kon pas in de avond inloggen om te zien dat je nog een apartmentje kan huren of bij een vriend kan intrekken. Dat is het toch niet helemaal. De makers gaan hier wat aan doen, zeggen ze. Maar wat precies hebben ze nog niet door laten schemeren. Een week nadat de volgende patch is uitgekomen moeten er in ieder geval weer huizen te koop zijn, maar hoe ze aan de enorme vraag willen voldoen is nog een raadsel.

Final Fantasy XIV: Stormblood - Patch 4.1 - Shirogane (Foto: Square Enix)

Bij deze eerste patch werd de aandacht vooral gevestigd op de nieuwe alliance-raids voor 24 spelers. Dat komt omdat deze Return to Ivalice is gemaakt door de game-ontwikkelaar Yasumi Matsuno die eerder werkte aan Final Fantasy XII en Final Fantasy Tactics. Hij werkt samen met Keita Amemiya, maker van de tv-serie en films van Garo, die ook de PvP-uitrusting, -wapens en -mount-ontwerpen maakte voor Patch 3.5 van Final Fantasy XIV: Heavensward. Deze gastontwikkelaars werken aan deze nieuwe serie raids en verhaallijn. Het eerste deel, Royal City of Rabanastre, is nu uit en natuurlijk wilde ik terug naar Ivalice. Je kunt in ieder geval niet klagen over de content: je bent er met 24 man een goede anderhalf uur mee bezig. Drie healers, zes tanks en vijftien dps moeten mee op deze lange reis. Het is wel een soort baas na baas-run in het kwadraat, maar dat zijn we ondertussen gewend van deze raids. Het is wel een van de weinige raids met voice-acting, dat is het eerste dat opvalt. Belangrijker zijn de nieuwe mechanieken, die altijd welkom zijn bij boss-fights. Het is ook niet het allerhoogste high-end, dus ook bereikbaar voor de spelers die nog niet het beste van het beste hebben.

Er zijn ook wat minpunten. Je mag deze raid maar een keer per week doen voor itemdrops. Dat is bij raids vaker zo, pas heel veel later worden deze ongelimiteerd. Maar het blijft raar. Voor Shinryu Extreme heb je namelijk wel goede items nodig, maar je kunt er niet snel aan komen door deze beperking. Een ander punt is dat als er normaal 24 verschillende items uit een baas gerold worden. Als een iemand de content die week al gedaan heeft, rollen er nog maar 23 items uit. Je snapt het al, als de week gereset wordt, en dat is doordeweeks, dan gaan er al veel mensen aan die run beginnen. Als ik eens op donderdagavond tijd heb, dan rollen er misschien nog maar vier items uit een baas omdat de rest er al geweest is. Als je al een run kan doen, want soms is een party nog niet eens compleet te krijgen in een fatsoenlijke tijd. Dus er is veel minder materiaal om kans op te maken. Er zijn ook wel minder mensen in het team die er kans op kunnen maken, maar de variatie is een stuk minder.

Final Fantasy XIV: Stormblood - Patch 4.1 - Return to Ivalice (Foto: Square Enix)

Dat Final Fantasy XIV maandelijks geld kost is logisch als je ziet hoeveel moeite er wordt gestoken in nieuwe content na een uitbreiding zoals Stormblood. Patch 4.1 is niet eens een grote patch, oneven patchnummers zijn dat nooit, maar vervelen doe je je nooit. Er zijn wel wat rare keuzes als je niet hardcore bezig bent en al high-end bent. Zo is de nieuwe Primal-instance Shinryu Extreme heel erg tof om te doen, maar je moet er wel de betere items van een hoog genoeg level voor hebben. Die kun je vinden in andere high-end content, maar die content is time-locked. Je kunt maar een keer per week die paar dungeons of raid doen om hopelijk items voor jouw klasse te vinden. Het heeft me even geduurd voordat ik zo ver was. De raid Omega Savage is ondertussen ook uit, maar gezien Savage aangeeft dat het nog lastiger is dan Extreme, dan weet je dat je daar niet lekker aan kan beginnen als niet-werkeloze gamer. En dan hebben we de nog lastigere 'Ultimate' Coil, nog een graadje erger dan Savage. Je ziet het al: ik heb geen commentaar op deze content gegeven, want ik kan het nog niet aan. Dan maar nog even doorspelen. Oh wacht, Patch 4.2 komt er binnenkort aan. Er is nog zoveel te doen. Misschien toch maar mijn parttimedag op dinsdag laten zetten, de dag dat de week voor Final Fantasy XIV: Stormblood reset.