LEGO Marvel Super Heroes 2

Oscar.

De Marvel films en series doen het goed dit jaar en je kon er de klok op gelijk zetten dat TT Games er dan een LEGO game van maakt. Met Marvel Super Heroes 2 kun je lekker verder gaan waar de films zijn gestopt, maar verwacht niet iets nieuws.

Want zoals in alle LEGO games is de formule ongeveer hetzelfde gebleven. Je sloopt wat tegenstanders, schakelt tussen personages om puzzels op te lossen, verslaat een baas, doet sidemisses en zo gaat het voor 12 uur door. Nee, dit is niet de game die iets revolutionairs doet, en ook niet de ambitie heeft om dat te doen. Daarvoor moet je zijn bij LEGO Ninjago of ergens nog goedkoop LEGO Dimensions op de kop tikken.

Dit keer heeft TT Games ervoor gekozen om een eigen verhaallijn te introduceren in plaats van wat beelden uit een film te knippen en plakken. Hierdoor krijgt de game meer een eigen smoelwerk en is het ook een stuk vermakelijker. Nu kon TT Games zichzelf het makkelijk maken door, net als in het vorige deel, zich weer te focussen op de triple A personages zoals Iron Man en Spider-man, maar die zijn dit keer wat meer naar de achtergrond gedrukt. Personages die binnenkort gepitcht worden door Marvel zijn nadrukkelijker aanwezig, zoals The Wasp, Captain Marvel, White Tiger, Doctor Strange, Ant-Man en Black Tiger. Helaas zijn de X-Men en de Fantastic Four nergens te bekennen. Wel Spider-Pig, dus dat maakt een heleboel goed.

Het is erg jammer dat ze er niet zijn, want ze konden prachtig ingeschreven worden in het verhaal. Kang the Conqueror is namelijk bezig met maken van een eigen stad Chronopolis. Om deze stad wat aan te kleden, steelt hij onderdelen van het verleden en de toekomst om het een mooi geheel te maken. Het is aan de superhelden om hem te stoppen, want dit mag uiteraard niet. Ze reizen met hem door de tijd heen naar, van oud Egypte, het Wilde Westen, Hydra Cave tot aan New York in 2099. Chronopolis dient dan ook meteen als gamehub waar je je missies kiest. En er is veel, heel veel te doen. Daardoor duurt het ook de eerste keer even om alles in te laden, maar zodra dat gebeurd is, dan is het feest. De stijl hoort ook echt bij dat gebied, en elk gebied heeft zijn eigen theme song.

Hoe goed het verhaal is, hoe jammer is dat het gameplay maar een paar kleine aanpassingen heeft gehad. Sommige puzzels zijn nog steeds onbegrijpelijk ingewikkeld, of hartstikke simpel. Het verschil is, is dat de game niet uitlegt welk personage je nodig hebt en/of je hem pas in Free Play-modus kunt doen of niet. Dan vallen ook nog eens vijanden je lastig, of staan medehelden in de weg. Dit gebeurt vooral tijdens het eindgevecht met bazen, waarbij er ook nog eens van je verwacht wordt allerlei opdrachten uit te voeren. Doe je dat, dan worden ze ‘geraakt’ en dan zijn ze een tijdje onschendbaar, wat zo ongeveer betekent dat ze een heleboel buttonbashvolk op je af sturen. Maar de frustratie zit hem ook in de kleine dingen. Je moet bijvoorbeeld picture perfect voor een trapje staan, anders gaat het LEGO poppetje er niet op klimmen.

Maar laat je niet gek maken als je een grote Marvel of LEGO fan bent. Als je je over deze frustratie kan heenzetten, dan speel je wel de beste LEGO game die er te koop is. De 150 personages zorgen ervoor dat je dit beest van een LEGO game temt. Zowat de gehele Marvel franchise zit erin, dus je kunt nu echt je eigen team samenstellen. Naast de verhaallijn zitten er ook een heleboel eindmissies bij die niet echt in het verhaal passen, maar leuk genoeg zijn om te doen. Tel erbij op dat er echt genoeg te doen is in de vorm van minigames, de 11 sidebosses, en uiteraard de multiplayer (die nog steeds niet online gespeeld kan worden), in Chronopolis is er altijd wel wat te doen.

Marvel Super Heroes 2 wordt gered door zijn humor en de hoeveelheid content die in de game zit. Persoonlijk had ik liever gehad dat ze de tijd die ze daarmee kwijt waren in vernieuwende qameplay elementen hadden gestopt, zodat de toekomst van de LEGO Games-serie er rooskleurig uit zag. Voor nu is het nog (hartstikke) leuk, maar met alleen het toevoegen van Lockjaw kun je er niet jarenlang op voortborduren.

• Audiovisueel prima
  • Prima verhaal
  • Eindelijk eens de 'b' super heroes