Pokkén Tournament DX

Nathan (Noppie2000)

Voor Wii U lanceerde Pokkén Tournament, een cross-over tussen de vechtstijl van Tekken met Pokémon als de vechters. De game heeft een remaster gekregen voor Nintendo Switch, met extra Pokémon in de line-up en wat extra opties.

Pokken Tournament DX Scizor

Persoonlijk heb ik altijd een fascinatie gehad voor fighters, zeker als ik mensen zie spelen op een hoger niveau. Mijn probleem is alleen dat ik er zelf niet veel van bak. Er zijn fighters waarin ik redelijk ben of was, Dead or Alive 4Bloody Roar en Smash Bros. springen in gedachten, maar het overgrote deel bak ik weinig van. Het lukt me niet om combo's te maken, om snel genoeg te reageren, om de moves te leren. Wat dat betreft is Pokkén Tournament DX een prima game voor mensen als ik. De leercurve is laag en er is een zeer uitgebreide tutorial en replaymodus aanwezig om het geheel onder de knie te krijgen en je moves te kunnen beoordelen. Het duurde niet lang voor ik aanvallen kon combineren en her en der een counter de wereld instuurde. Ik zal niet zeggen dat ik alles van de game onder de knie heb, maar de mechanismen zijn simpel genoeg om snel mee aan de slag te gaan.

Dit kun je doen in de story mode, lokale en online multiplayer. Nieuw is een 3v3-modus, waarin je logischerwijze met drie Pokémon tegen een ander team van drie Pokémon vecht. Hierin heb je de keuze uit vijf extra Pokémon: voor DX zijn Scizor, Empoleon, Croagunk, Darkrai en Decidueye toegevoegd aan het roster. Leuke Pokémon om mee te vechten en gelukkig komt geen van de Pokémon al voor in de game (ik kijk naar jullie, Pikachu en Mewtwo). Het maakt het roster net iets robuuster en gevariëerder dan de originele game. Ook zijn Litten en Popplio toegevoegd als support Pokémon om Sun en Moon te vertegenwoordigen.

Pokken tournament DX 3v3

Online heb je daarnaast de mogelijkheid om online groepen te maken voor je vrienden en jezelf om tegen elkaar te kunnen vechten. Het jammere is dat dit alle nieuwe content is in Pokkén Tournament DX. Het is dan ook maar de vraag of dit interessant genoeg is voor eigenaren van de Wii U-versie. Persoonlijk heb ik die game niet aangeschaft toentertijd, dus voor mij was dit een compleet pakket. 21 speelbare Pokémon, veel support Pokémon om uit te kiezen, een groot aantal levels om in te spelen (die er prima uitzien allemaal) en meer. Voor mij was alles nieuw en dus zeker de moeite waard om te doorlopen en om mijn Pokémon te trainen.

De basegame is wat dat betreft gewoon tof te noemen. Je traint je Pokémon door gevechten te spelen en hiermee stats te verbeteren (aanval, verdediging, snelheid van het vullen van je supportmeter en de snelheid van het vullen van je supermeter). Je probeert de Ferrum League te winnen en dus de beste trainer te worden en door de lage instap qua moeilijkheid voel je ook jezelf groeien. De game doet redelijk zijn best om de moeilijkheidsgraad steeds een stukje omhoog te gooien, maar niet op een manier dat het oneerlijk voelt. In het begin win je door maar wat te doen, maar aan het einde heb je zeker begrip en beheersing van de mechanics nodig van de game. Het voelt als een Pokémon game, zij het op een wat aparte manier.

Pokken Tournament DX Decidueye

Ook het wisselen tussen de 3D-fase, waarin je vrije movement hebt, en de 2D-fase, waarin je vecht zoals in klassieke fighters, voelt goed aan. De tactieken verschillen in deze fasen, waardoor het slim wisselen (door middel van een speciale aanval) essentieel is om je tegenstander te overweldigen. Combineer dit met het slim gebruiken van support Pokémon (waarmee je bijvoorbeeld je tegenstander een debuff geeft of jezelf healt) en je special (een supersterke aanval, mits je hem weet te raken) en een gevecht is nooit saai. De movesets zijn misschien een beetje beperkt (er zijn verder geen variaties of leerbare moves), maar het spektakel blijft sterk.

Al met al is Pokkén Tournament DX een prima titel. Het doet misschien te weinig ten opzichte van het origineel, waardoor eigenaren van die game weinig reden hebben om over te stappen naar DX, maar voor nieuwelingen is het een compleet pakket. De stabiele basegame met extra Pokémon en net wat meer modi om mee aan de slag te gaan. Een prima game voor mensen die wat meer moeite hebben met fighters, maar het altijd graag hebben willen leren.