StarCraft Remastered

Puddington

Starcraft is al meer dan 15 jaar oud maar staat voor veel gamers toch collectief in het geheugen gegrift als een van die pareltjes waarvoor een speciale plek is weggelegd in de gamegeschiedenis, en die nog steeds hoog in de lijsten van best verkochte pc games aller tijden staat. Nu, 20 jaar na uitgave, heeft Blizzard besloten de klassieker weer van zijn beste kant te laten zien met Starcraft Remastered waarbij alles even opgepoetst wordt en broodnodige features worden toegevoegd.

Starcraftremastered1

Ik hoef in deze review niet uit te leggen wat de erfenis van Starcraft en de uitbreiding Brood War is. Starcraft wordt gezien als een van de beste RTS-games die ooit is gemaakt en veel gamers zullen zich waarschijnlijk nog de slapeloze nachten kunnen herinneren waarin je op een grote map spawnde met een aantal vrienden en dan vervolgens de AI te grazen nam. Starcraft: Brood War gold ook als de eerste serieuze eSport en heeft zo'n beetje de status van Zuid-Korea als eSport-land gevestigd met helden zoals Flash, Jaedong en BoxeR. Aan de status van Starcraft als gigant valt dan ook weinig af te dingen en deze review zal dan niet ook niet zozeer gaan of de game eigenlijk goed is: dat is al lang en breed beslist.

Waar ik het wel over wil hebben zijn wat de remaster onderscheidt van het origineel, te beginnen met de graphics. Alle units en gebouwen hebben een grafische update gekregen en er valt niks anders te zeggen dat alles er prachtig uitziet. De game loopt als een zonnetje met ruim boven de 60 frames per seconde en hoewel de sprites nu haarscherp zijn, blijven ze trouw aan hun bronmateriaal uit 1998. Ook ondersteunt Starcraft Remastered ook hogere resoluties, zelfs tot aan 4K mocht je een idioot groot scherm hebben. Leuk kleinigheidje is dat je ook kunt switchen naar de oude graphics tijdens het spelen met één druk op f5, waarbij ik verbaasd was hoe de game er zoveel beter uit had gezien in mijn (toegegeven, wazige) jeugdherinneringen.

SCremastered2

Ook qua infrastructuur heeft de game een aantal welkome opfrissers gehad. De originele Starcraft moest vaak in administrator-modus worden gestart om te voorkomen dat het crashte op latere versies van Windows, en er is online matchmaking toegevoegd zodat je kan spelen met spelers die net zo goed (of slecht, zoals ondergetekende) zijn zoals jij. Waarschuwing vooraf is dat Starcraft: Brood War bekend stond om zijn hoge moeilijkheidsgraad online, en dat mensen al 18 jaar aan strategieën hebben ontwikkeld om zo efficiënt mogelijk te spelen. Wanneer je als nieuweling begint aan Starcraft Remastered zul je veel moeten oefenen om op het niveau te komen van de mensen die het al jaren gespeeld hebben. Maar de matchmaking is een fantastische toevoeging voor een game waarbij de focus zo hevig ligt op de multiplayer zoals bij Starcraft, en ook de nieuw toegevoegde leaderboards zullen ervoor zorgen dat de multiplayer weer veel vers bloed krijgt.

Dat gezegd hebbende, de remaster is Starcraft zoals we het gewend zijn in een prachtig scherp isometrisch jasje - maar het is niet Starcraft en meer. Blizzard heeft bij het design de keuze gemaakt dat de code voor de gameplay onaangetast blijft, en daardoor komt de gameplay van Starcraft soms houterig over voor de normen van vandaag. Wellicht ben ik verwend met de mogelijkheden van Starcraft II, maar dat de remaster geen hotkey-profielen aanbiedt (zoals grid, wat de meeste Starcraft II-spelers gewend zijn), het selecteren van maximaal 12 units, geen zichtbare control groups en dat workers niet automatisch beginnen met het verzamelen van minerals en vespene gas zijn van die irritante kleine dingetjes waarvan het fijn zou zijn geweest als het aangepast had kunnen worden. Alleen voor het minimale zijn extra opties gegeven, zoals het aanpassen van hotkeys (wat niet mogelijk was in de originele Starcraft).

SCRemastered3

Dat het ontwikkelteam de gameplay van Starcraft Remastered zo authentiek mogelijk wil houden is te begrijpen, maar zeker als je plusminus 20 jaar aan ervaring en een hele driedelige sequel onder de riem hebt zou het tof zijn als je die kennis gebruikt voor het verbeteren van het oude. Dat wil niet zeggen dat Starcraft Remastered dezelfde gameplay moet krijgen als Starcraft II. Die houterige kleinigheidjes zijn voor veel spelers de features die Brood War zo leuk maken, maar het zou tof zijn als deze quality of life-verbeteringen werden aangeboden naast de authentieke game-ervaring voor spelers die de game nog niet eerder hebben gespeeld.

Voor de mensen die zich het allereerste deel van Starcraft kunnen herinneren is de remaster echter een ode aan het origineel. Dit is Starcraft zoals je het gewend bent maar dan met fantastische graphics, nieuwe voice-overs en een aantal grote verbeteringen voor online spelen. Voor de spelers die niet bekend zijn met Starcraft maar wel nieuwsgierig zijn zal de game even wennen zijn, zeker voor spelers die van Starcraft II afkomen. Maar zelfs voor die spelers is er genoeg te doen, want zowel de campaign van de originele Starcraft als de uitbreiding Brood War zijn te spelen, waarbij je te weten komt waar het begonnen is voor personages zoals Jim Raynor, Sarah Kerrigan en Arcturus Mengsk. Het is jammer dat Blizzard zo huiverig is geweest om de gameplay te veranderen, want het aanbieden van extra opties die wel beschikbaar zijn in Starcraft II hadden de game beter gemaakt voor degenen die niet hardcore Brood War-fans zijn.

Houterigheid en alle oude bugs terzijde, als je een groot fan bent van de orginele Starcraft dan is deze remaster alles waar je om kunt vragen. Zelfs voor de spelers die de game nooit eerder hebben gespeeld maar fan zijn van de lore of gewoon nieuwsgierig zijn waar het allemaal begon voor een van de grootste RTS-franchises aller tijden, is het de schappelijke prijs van 15 euro meer dan waard.

StarCraft Remastered is exclusief voor de pc.