Hey! Pikmin

Pheno

Pikmin is een van die franchises uit de koker van Shigeru Miyamoto die je gespeeld moet hebben om te begrijpen waarom het nu zo leuk is. Mario kent iedereen, maar de kleurrijke en hardwerkende plantjes zijn niet voor iedereen weggelegd. Hey! Pikmin doet het nog eens dunnetjes over, maar dan als een 2D-platformer.

Hey! Een verhaal
Olimar crasht op een planeet en zal grondstoffen moeten verzamelen om zijn ruimteschip te kunnen repareren. Als dit verhaal je bekend voorkomt dan kan dat kloppen, want Olimar zou eigenlijk eens van baan moeten wisselen als hij zo vaak crasht. Verwacht dus geen innovatief verhaal in het Pikmin-universum, want dat is er niet in Hey! Pikmin. Is dat erg? Nee, want als je welk andere Pikmin-game voor het verhaal speelt dan ben je wel al erg snel tevreden.

Hey! Pikmin (Foto: Nintendo)

Hey! 2D-platformer
De gameplay van Pikmin is in deze game naar 2D vertaald. Hierdoor ziet het er uit als een nieuw spel. De kleurrijke beelden en het leveldesign zijn mooi gemaakt. Je moet ook letten op het bovenste scherm, want af en toe zie je daar voorwerpen, grondstoffen of vijanden. En natuurlijk zijn de Pikmin weer schattig in beeld en geluid. Het 3D-effect van de Nintendo 3DS wordt niet gebruikt, wat op zich jammer is omdat je juist zo ver de diepte in kan kijken bij deze levels. Dit is een game die je niet uren achter elkaar speelt, dus 3D zou hier niet zo vermoeiend voor de ogen zijn geweest. De besturing is prima te noemen. Je gebruikt de circle-pad om te bewegen en je stylus om Pikmin naar bepaalde plekken te werpen. Het wisselen van Pikmin-types is met een touch op het scherm gedaan. Simpel en doeltreffend.

Hey! Gameplay
Als je eerdere Pikmin-spellen gespeeld hebt dan herken je de gameplay in Hey! Pikmin meteen. Je speelt Olimar en je begeleidt gevonden Pikmin naar het eind van het level. Er liggen drie voorwerpen in elk level verstopt die je kunt proberen te vinden. Olimar zelf heeft een jetpack waardoor hij op plekken kan komen waar zelfs Pikmin niet kunnen geraken. Op dat moment sta je er ook alleen voor, want jou volgen kunnen ze dan niet. Eenmaal terug is zo'n moment dat je de Pikmin weer tot de orde moet fluiten, zodat ze weer standby staan. Zoals gezegd, allemaal erg bekend, maar goed vertaald door de doeltreffende besturing en het leuke leveldesign.

Hey! Pikmin (Foto: Nintendo)

Hey! Dat is niet moeilijk
Het grote probleem met Hey! Pikmin is dat het enorm lang duurt voordat het wat 'moeilijker' wordt. Voordat het inzetten van verschillende types Pikmin een dingetje wordt zit je vrij lang in een opbouwende tutorial. Ik heb denk ik maar een schat gemist in die fase omdat ik zelf niet op aan het letten was in een doolhof. Een level is te doen in een paar minuten, en vooral de bazen zijn niets anders dan "gooi zoveel mogelijk Pikmin" en binnen een minuut ligt zo'n baas al op de grond. Pas later gaan de kleuren Pikmin die je gooit wat tellen, maar echt uitdagend wordt het nooit.

Hey! Wat nog meer?
De levels zijn klein maar leuk uitgedacht, dus als je alle schatten wil zoeken ben je wel langer bezig. Doe je dat niet dan is er weinig uitdaging en vlieg je door de levels heen. Een ander feature is Pikmin Park. Dit is een soort verzamelplek waar je gevonden Pikmin zich verzamelen. Je kunt ze dan bijvoorbeeld de opdracht geven een gedeelte van een park uit te kammen. Er zijn gebieden waarin alleen bepaalde type Pikmin kunnen zoeken. Zo kunnen de rode Pikmin in een vuurgebied zoeken naar nieuwe grondstoffen of schatten. Het is een soort minigame waar je zelf weinig aan spelen kunt, je moet de Pikmin alleen een opdracht geven en wachten of ondertussen zelf de echte levels gaan spelen. Er is ook Amiibo-ondersteuning. Deze verschijnen als schat in de game, meer is het niet. Dat de Pikmin-Amiibo iets extra's doen is logisch. Je krijgt er meer Pikmin door als je fluit. Maar stom genoeg werkt dat alleen met de nog niet voorhanden nieuwe versie. De Smash. Bros-variant van Olimar met zijn Pikmin wordt niet herkend als Pikmin-Amiibo, wat raar is.

Hey! Conclusie
Hey! Pikmin lijkt anders dan eerdere games, maar in de basis is het nog steeds hetzelfde. De vertaling van die basis van een 3D-spel naar een 2D-spel is leuk gedaan, het had alleen wat lastiger gekund. De korte levels maken het wel een ideaal spel voor onderweg, maar er is weinig ruimte in de kleine levels om origineel schatten te verstoppen. Dat een spel in het begin wat gameplay uitlegt is prima, maar zo lang als Hey! Pikmin is wat overdreven. De eindbazen zijn nog eens te simpel waardoor het spel puur verkennen is geworden. Maar hey, het is wel een leuk tussendoortje mocht je wachten op Pikmin 4.