AereA

Rob (Fathom)

Klassieke muziek is iets dat ik best kan waarderen, maar ik vind het leuker in een modern jasje. Toch sprak het idee van AereA mij heel erg aan. Een soort Diablo-gameplay met een vrolijk RPG-sausje eroverheen. Dit, gecombineerd met een klassiekemuziektint uit de 18e eeuw qua kleding en omgeving, maakt AereA tot een nieuw spel van de Nederlandse ontwikkelaar Triangle Studios.

AereA begint met de keuze uit vier personages. Jacques, een vechter met een viool, waarbij de viool als schild dient en de strijkstok als zwaard. Wolf, een boogschutter, maar waarbij de harp als wapen dient. Jules, die met een contrabas zijn vijanden een kopje kleiner maakt en Claude, die met twee trompetten door de wereld loopt. Daarna begin je met een soort tutorial waarbij je kennis maakt met alle dingen die in het spel te doen zijn en hoe je al je aanvallen kunt uitvoeren. Wat gelijk opvalt zijn de mooie kleurrijke omgevingen waarin je rondloopt. De art-style die gekozen is werkt heel erg goed. Daarnaast is ook erg veel tijd besteed aan de soundtrack van het spel. Het werkt heel goed samen en motiveert in het begin om lekker door te spelen. Alles in het spel: de namen van karakters, de eindbazen enz. heeft met muziek te maken. De eerste eindbaas is een spin die doedelzak-elementen heeft en je komt een slang tegen met piano-elementen. Die instrument-geluiden komen ook terug wanneer je tegen ze vecht en dat is leuk gedaan.

AereA

Helaas is dit ook het enige dat leuk is aan het spel. Want hoe goed ze ook bezig zijn geweest met de sfeer, art en muziek, de basis gaat toch om de gameplay. De gameplay is gewoon te basic. Er zit geen diepgang in en het wordt op den duur allemaal heel monotoon. Dat is heel erg jammer, want er zijn genoeg games in dit genre waar ze de goede elementen uit hadden kunnen halen. Ik snap dat dit niet de grootte van Diablo III kan hebben, maar meer dan een systeem met simpele moves en een karig levelingsyteem is er niet. Ze proberen nog het één en ander goed te maken door er wat puzzels in te stoppen, maar mijn dochter van drie kan die ook oplossen. Het voelt naarmate het spel vordert meer als een verplichting die alleen maar tijd kost dan dat het echt een uitdaging is.

AereA

Ze hebben hier echt gewoon niet goed over nagedacht. Leuk dat je zoveel tijd stopt in de hele look and feel van het spel, maar gameplay-elementen zorgen ervoor dat je het spel blijft spelen en bij AereA was ik er na een paar uur echt helemaal klaar mee. Het is dat ik een review moest schrijven en dus de volgende dag mijzelf moest dwingen weer aan de gang te gaan, maar het bleef saai. Ook nadat ik opnieuw begonnen was en een nieuw karakter probeerde was het snel over. Dan heb je nog een co-op modus die moet proberen het allemaal wat leuker te maken, maar had dit dan online co-op gemaakt en niet offline. Weer een gemiste kans.

Pluspunten
Minpunten
  • Heerlijke sfeer
  • Prachtige soundtrack
  • Gameplay te basic
  • Geen diepgang
  • Wordt heel snel saai
Gespeeld op pc. Ook verkrijgbaar op Xbox One en PlayStation 4.