Injustice 2

Pheno

Veel mensen hebben een haat-liefde verhouding met fighter-games. Dat komt omdat als je eenmaal die sprong naar online waagt het lijkt alsof je er niets van bakt. En dat terwijl het in singleplayer en de offline trainingen zo goed ging! Online is een andere wereld, waar er gamers bij zijn die er heel veel tijd in steken om goed te worden, of kiezen voor de personages met wie je het makkelijkst goedkope aanvallen kunt doen. Dus het is bijna logisch dat het merendeel van de kopers nooit online zal komen omdat ze geen zin hebben om er of veel tijd in te steken of om goedkoop te doen of goedkoop te verliezen.

Om te bewijzen dat niet alles online hoeft brengt Netherrealms Injustice 2 uit. Om maar meteen met het grootste pluspunt te beginnen: de hoeveelheid content voor singleplayer is enorm. Natuurlijk is er een verhaalmodus, die prachtig in elkaar gezet is. De scenes gaan naadloos over in gevechten, zoals we het gewend zijn van de makers van Mortal Kombat en natuurlijk de eerste Injustice. De details in de omgevingen, de stemmen, het klopt helemaal. Met de verhaallijn ben je zo'n zeven uur bezig. In die tijd leer wat personages kennen zodat je na het verhaal al wat ervaring hebt met een divers aantal helden en schurken.

Injustice 2 - Harley Quinn (Foto: Warner Bros Interactive)

Het roster is namelijk enorm. Veel personages uit Batman, Superman, maar ook The Flash en vele, vele anderen uit het DC-universum. Het toffe is dat ook de taunts aan het begin van een scene verschillen. Harley reageert natuurlijk anders op het weerzien met The Joker dan op Batman. Ze is sowieso een van de grappigere personages in het spel, alleen al haar speciale bewegingen zijn bizar te noemen, tel daar dan nog haar opmerkingen bij op.

De movesets van iedere speler zijn anders. Wel herken je wat bewegingen uit Mortal Kombat. Niet alleen Supergirl vliegt weg uit het scherm om aan de andere kant tevoorschijn te komen om de tegenstander een oplawaai te geven; Scorpion weet er ook alles van. Maar er is voor iedereen wel wat wils. Van projectielen met Doctor Fate tot up close met Bane en alles wat er tussenin zit. Het meest wennen voor mezelf was Black Canary, omdat ze een hele rare actieradius heeft. Een speciale trap zal niet direct voor haar zijn, maar ze springt ietwat naar voren, dus je plaatsing met haar is echt oefenen.

Injustice 2 - Doctor Fate (Foto: Warner Bros Interactive)

Heb je Injustice: Gods Among Us gespeeld, dan is er niet veel anders in dit tweede deel. Er is weer een supermeter die je dit keer voor extra sterke speciale aanvallen kunt gebruiken, of om weg te rollen. Je zult het ook nog eens moeten gebruiken met de clash, iets dat uit het eerste deel komt. Beide spelers moeten dan een stuk meter opofferen. Wie het meeste opoffert wint de clash en mept de tegenstander hard, terwijl hij zelf wat leven terug krijgt.

Heb je enkele van de personages uitgeprobeerd in de verhaalmodus, inclusief het gevecht tegen de goedkope baas zoals alleen Netherrealm ze kan maken, dan ben je nog lang niet klaar als solist. Er is namelijk de 'multiverse', een oneindig wat-als aan universums. De ene keer is de Joker de baas geworden, de andere keer is Cheetah sterker dan Wonder Woman. Belangrijker is dat je door allerei gevechten moet waar er effecten zijn aangepast. Het is eigenlijk een evolutie op de modus die we in Mortal Kombat vinden.

Injustice 2 - Wonder Woman (Foto: Warner Bros Interactive)

Het grote verschil tussen Injustice 2 en andere vechtspellen zijn de lootboxes. Na elk gevecht heb je kans op een lootbox en/of ingame valuta om een lootbox te kopen. Als je deze opent zit daar een kledingstuk of een ander item in, dat bij een personage hoort. Deze items hebben betere statistieken of geven je zelfs nieuwe bewegingen. Een groot nadeel: RNG. Kortom, je moet maar geluk hebben dat er iets voor jouw favoriete personage uitkomt. Zou het alleen het uiterlijk aanpassen dan is er weinig aan de hand. Maar in Injustice 2 gaat je sterkte er op vooruit. Dan is het matig dat je lang moet grinden om hopelijk een beter item te krijgen zodat je langs de lastigere multiverse levels kunt komen.

Gelukkig kun je wel zorgen dat een heel goed item het uiterlijk kan krijgen van je favoriet uitziende item, zodat je wel op je coolst er uit kan blijven zien. Voor de rest voelt het allemaal een beetje microtransactie-gevoelig aan. Let wel: je kunt geen betere gear kopen met echt geld. Het is jammer dat je niet gerichter kunt zorgen dat je items voor je favoriete personage kunt krijgen, want de kleren van Bane passen Supergirl niet. Ik ben het maar gaan negeren, want dat grinden wordt vervelend.

Injustice 2 - Customization (Foto: Warner Bros Interactive)

Online is er in Injustice 2 van alles te doen. Naast een potje tegen iemand anders kun je ook de multiverse in en met andere effecten tegen elkaar vechten. Er is geen lag te vinden online, wat natuurlijk belangrijk is als je aan het vechten bent. Wel is het zo dat er op het moment nog wat gebalanceerd mag worden. Doctor Fate en zijn projectielen ken ik nu wel, maar je kunt buttonmashers niet makkelijk counteren zoals bijvoorbeeld Tekken of Street Fighter.

DLC is niet meer weg te denken, maar Netherrealm heeft al laten weten dat er zeker tien personages bij gaan komen. Het wordt wat vervelend veel waardoor je haast wel een seizoenspas moet kopen om bij te blijven. Er is ook een positieve kant aan dat verhaal: de makers blijven de game lang na release nog ondersteunen. Maar er is een verschil tussen vier personages in een lange tijd dan al een getal van tien bij de launch roepen.

Injustice 2 heeft een sterke singleplayer. Veel content in de vorm van verhaal, de multiverse en het enorme roster. Daar moet haast wel een favoriet voor iedereen bij zitten. Van het loot-systeem ben ik niet zo'n fan, juist omdat het weer met veel geluk te maken heeft. Als je weet dat ik Gen 1 van Pokémon Go nog niet compleet heb en de Staatsloterij nog nooit iets aan mij heeft hoeven geven, dan weet je dat ik met de lootboxes ook geen enorme hoop heb dat ik ooit een set compleet ga krijgen. Ben je geen fan van online vechten tegen menselijk tegenstanders dan gaat Injustice 2 je niet overtuigen, er zijn nog wat balans-issues. Aan DLC-plannen hebben de makers geen gebrek. Iets teveel, als je het mij vraagt. Een seizoenspas wordt haast een must om bij te blijven. Desondanks die minpunten blijft Injustice 2 een prima singleplayergame waar je heel veel uren in kunt steken zonder maar ooit online tegen iemand te vechten.

• Veel personages
  • Multiverse
  • Loot-systeem is te random