Super Bomberman R

Nathan (Noppie2000)

We hebben een aantal jaar moeten wachten op een nieuwe Bomberman, maar speciaal voor de lancering van Nintendo Switch kwam Konami met Super Bomberman R. Ouderwets bommen leggen is nog altijd vermakelijk.

Super Bomberman R Campaign

Super Bomberman R kent een campaign en, waar de meesten het vaakst te vinden zullen zijn, de ouderwetse battle modus. De campaign moet je maar net liggen. Hoewel de gameplay daar praktisch hetzelfde is (vijanden opblazen, een wereld wordt afgesloten met een baas), is de presentatie een stuk anders. Met een cartoony-stijl, typische persoonlijkheden en voice acting waarvan je achter je oren gaat krabben, moet het maar net je ding zijn. Sommigen zullen aan de presentatie een hekel hebben, anderen (waaronder ik) zullen er wel om kunnen lachen. In totaal kent de campaign vijftig levels verspreid over vijf werelden, waarin ook de slechteriken aan bod komen (die na het uitspelen van de campaign met in-game currency gekocht kunnen worden). Het is een leuk avontuur dat je een aantal keer moet spelen als je alles wilt vrijspelen.

In-game currency krijg je namelijk enkel door het verslaan van de werelden uit de campaign en door online te winnen; het is niet mogelijk currency te krijgen door de battle modus te spelen. Een jammerlijke keuze, aangezien daar het meeste van de multiplayer-actie plaatsvindt. Daar kun je namelijk met maximaal acht spelers de arcadey-multiplayer van Bomberman spelen. En, simpel gezegd, dit is nog altijd erg leuk om te doen. De simpele gameplay van het wegblazen van obstakels, verzamelen van power-ups en een kat-en-muis-spelletje spelen met je tegenstander werkt na 33 jaar nog steeds vlekkeloos.

Super Bomberman R 8-man Multiplayer

Het mooie aan Switch blijf ik vinden dat je out-of-the-box multiplayer hebt. Twee Joy-Cons betekenen direct multiplayer en voor een game als Super Bomberman R komt dat natuurlijk prachtig uit. Vele potjes zijn al met zijn tweeën gespeeld, roulerend tussen familieleden met AI als aanvulling. Zonder twijfel is dit met meer spelers alleen maar leuker om te doen. Doe jezelf wel een lol door de camera op statisch te zetten in plaats van dynamisch. Hoewel het een interessante optie is, kon ik maar niet aan het alsmaar bewegende camerastandpunt wennen. Het spelen met de analoge stick is ook wennen, want het is iets minder accruaat dan spelen met een vierpuntstoets.

Naast de offline multiplayer biedt de game ook de eerste online multiplayerervaring voor Switch, compleet met ranked- en casual-modi. Je kunt lokaal of wereldwijd tegenstanders zoeken, dus ervaar je veel lag, dan kun je hier nog een beetje spelen met de settings. Online heb ik hier gelukkig weinig tot geen last van gehad, al kunnen die ervaringen verschillen natuurlijk. Een bijkomend probleem van online is een kleine, maar soms wel erg merkbare input lag, waardoor bommen soms niet worden gelegd waar jij ze wil. Konami heeft aangegeven dit te gaan patchen, maar op het moment van schrijven zit dit nog wel in de game. Online is een prima optie mocht je even alleen moeten spelen of simpelweg meer competitie willen vinden. Het geeft de game langere poten en iets meer body, wat overigens geen kwaad kan.

Super Bomberman R Gameplay

Overall is de game namelijk best simpel. Hoewel de stages interessante opties bieden (gaten die ontstaan in de vloer, magneten die je bomb placement kunnen verstoren, ruïnes die je bommen kunnen verstoppen en dergelijke), bieden de power-ups die niet. Er zijn geen remote bombs, geen spike bombs en ook andere power-ups missen. Er is gekozen om een meest basic ervaring neer te zetten en hoewel de ervaring, zoals gezegd, gewoon leuk is, is er gewoon niet veel om mee te experimenteren.

Al met al haal en ga ik nog veel lol halen uit Super Bomberman R. Het is een game die prima past bij het concept van Nintendo Switch en de game blijft leuk. Het gebrek aan diepgang en het vrijspelen van punten in de battle modus is jammer, maar ik haal zoveel lol uit de game dat dit voor mij uiteindelijk geen issue is. Ga dus vooral voor jezelf na of je zelf ook genoeg lol kunt halen uit deze basic Bomberman.

• Formule blijft leuk
  • Online gameplay
  • Goede match voor het systeem