CD: Hypochristmutreefuzz - Hypopotomonstrosesquipedaliophobia

dekatophetspek

België is een land dat bij velen bekend is vanwege hun heerlijke bonbons, hun ambachtelijke bieren en hun prima rockbands. Denk maar eens aan bands zoals Millionaire, Triggerfinger en Wallace Vanborn, stuk voor stuk groepen die weten hoe een venijnig stuk stonerrock hoort te klinken. Aan dat rijtje kunnen we nu ook de band Hypochristmutreefuzz toevoegen waarvan gisteren het langverwachte debuutalbum Hypopotomonstrosesquipedaliophobia is verschenen.

Hypochristmutreefuzz - Hypopotomonstrosesquipedaliophobia

Hypochristmutreefuzz is een band uit het Belgische Gent die in de afgelopen drie jaar vooral naam heeft gemaakt als een prettig gestoord lawaaiorkest. Zo gaven de Belgen een zeer imponerend optreden in het Leeuwarder poppodium Asteriks in 2015 en stonden ze vorig jaar nog te schitteren op het Welcome To The Village festival. Voor hun eerste langspeelplaat met de onuitspreekbare titel Hypopotomonstrosesquipedaliophobia, oftewel de angst voor lange woorden, doken de mannen de studio in met de Belgische producer en muzikant Jasper Maekelberg (Douglas Firs, Faces On TV).

Hypochristmutreefuzz is een band die zich niet gemakkelijk in een hokje laat stoppen. Zo opent het album met veel feedback de track 'Finger' wat meteen de toon zet voor een avontuurlijke plaat met de vervreemdende zanglijnen van frontman Ramses Van den Eeden. De band omschrijft hun muziek zelf als psychotische rock en daar kunnen we het alleen maar mee eens zijn. Muzikaal gezien doet de band nog het meeste denken aan een bastaardkind dat is voortgekomen uit een liefdevolle nacht tussen The Butthole Surfers en The Birthday Party. Ben je dus wel een liefhebber van tegendraadse bands zoals Liars, Gruppo Pawlowski, Faith No More en Hickey Underworld dan is de kans erg aanwezig dat je deze energieke brok muzikaal geweld ook wel weet te waarderen. Hypopotomonstrosesquipedaliophobia is een album dat hier nog wel de nodige keren in de speler zal gaan belanden.