RunGunJumpGun

Rob (Fathom)

Het voordeel van indie-games is dat ontwikkelaars de vrije hand hebben in hoe en wat ze mogen doen. Dit brengt soms de meest gekke combinaties van games uit. RunGunJumpGun is zo een game. Geïnspireerd door Mario, Metroid en een hoge dosis lsd. De nieuwe 2D platformer zorgt voor veel frustraties en ellende, maar dit is eigenlijk wat je moet verwachten van zo een type spel.

RunGun

Platform games blijven altijd leuk voor iedere leeftijd. In mijn jonge jaren speelde ik ze en nu samen met mijn zoon van vijf jaar weer. Toen ik RunGunJumpGun kreeg en voor het eerst speelde dacht ik in een slechte trip terecht gekomen te zijn. De grafische stijl die het spel hanteert is die van vroeger met felle gekke kleuren die je normaal niet bij elkaar zou doen. Het speelt zich af in een futuristische, alienachtige wereld vol chaos, vuur en andere horrorachtige dingen.

RunGump

Het grappige is dat je met dit spel maar twee knoppen gebruikt. Vooruitschieten en naar beneden schieten. De laatste gebruik je ook als knop om te springen. Het level gaat automatisch door en je hebt geen tijd om te rusten. Je moet je een weg banen door dingen kapot te schieten of jezelf juist de hoogte in te knallen om niet geraakt te worden door de punten op de grond. Dit zorgt voor hilarische en keyboardslopende momenten. Want zoals je kunt verwachten begin je met een simpel level, maar wordt het steeds moeilijker en chaotischer. Tijdens de levels kun je een soort orbs sparen die het niveau nog een stukje moeilijker maken. Als je zo een zeikerd bent als ik en per se al die dingen moet halen, staat je een flinke uitdaging te wachten. RunGunJumpGun is moeilijk, heel moeilijk en dat is geweldig. Soms ben ik gewoon op zoek naar een spel dat niet even zomaar te doen is. Het is een veel gehoorde klacht in games en de makers van RunGunJumpGun geven die mensen waar voor hun geld. Er zijn meer dan 120 levels om je skills te kunnen testen en uiteraard hoe hoger het level hoe gekker het wordt. Het mooie is dat wanneer je dood gaat je meteen terug gezet wordt naar het begin van het level zonder iets te drukken of wachten. Het is echt meteen doorgaan. Dit zorgt ervoor dat je wel in een lekkere flow blijft bij een moeilijk level. Grafisch is het spel dus vrij basic met gekke kleuren die je compleet gek maken omdat alles flitst en beweegt. Het geluid maakt het allemaal nog even extremer. De NES-achtige elektroliedjes die in een hoog tempo op de achtergrond te horen zijn maken je behoorlijk nerveus.

RunGun

Normaal zijn reviews een stuk langer en probeer je zoveel mogelijk kanten te belichten van een bepaalde game, maar bij RunGunJumpGun is dat niet mogelijk. Het is een heel simpel spel met een grote diepgang en een prima learning curve naarmate de levels volgen. Het is moeilijk en superchaotisch. Ondanks dat dit spel voor pc is uitgekomen zou het zich eigenlijk meer lenen voor een mobile game. Dit vooral omdat je maar twee toetsen gebruikt. Ben jij iemand die houdt van platform games die moeilijk zijn en het uiterste vragen van je geduld dan ben je met RunGunJumpGun aan het goede adres.

• Speelt lekker snel door
  • Moeilijk
  • Geen echt verhaal