Verdun (PlayStation 4)

Oscar.

De Eerste Wereldoorlog was een smerige oorlog die vooral bekend staat om zijn stinkende loopgraven en gifgasaanvallen. Het is ook een oorlog die weinig belicht wordt in videogames (op het geweldige Snoopy vs. the Red Baron na). Verdun probeert wel op een serieuze toon de oorlog in kaart te brengen en dat is aardig gelukt, op een paar puntjes na...

 

PC masterrace gamers konden al eerder aan de slag met Verdun en nu kunnen de PlayStation helden aan de slag met dit spel. Wij hebben verleden jaar al de game gereviewd, waarbij mijn gewaardeerde collega Noppie aangaf dat er performanceproblemen waren. Je zou denken dat ontwikkelaars M2H en Blackmill daar extra naar gekeken hebben. Helaas kakt de framerate op onverklaarbare reden soms in, waardoor je naar een ouderwetse slideshow aan het kijken bent. Hier valt dus nog het nodige in te verbeteren.

 

Een ander probleem is de multiplayer. Niet dat de multiplayer slecht, er zijn gewoon weinig mensen die deze game spelen. Niets is zo frusterend om Team Deathmatch game te starten en erachter te komen dat er maar 40(!) mensen het online spelen. En dan vraag je je af, waarom speel je dit dan op een maandagochtend? Nee, de screenshot hieronder is genomen op een vrijdagavond. Je kunt dan wel een game hebben waarbij 16 man het tegen een ander 16 man kan opnemen, maar soms is het niet eens genoeg om 1 server mee te vullen. Gelukkig wordt de modus Frontline dan wel met ongeveer 500 man gespeelt, maar om nou te zeggen dat het een vetpot is...

 

Daarbij is de game nog redelijk ingewikkeld. Je kiest geen klasse, maar je wordt ingedeeld in een team en de klasse wordt voor je bepaald. Dit is overigens niet waar, maar zo ervoer ik het wel. De tutorial probeert in zeven pagina’s uit te leggen hoe alles werkt. Echter, als ze de achterkant van een kaasverpakking hadden laten zien, dan was ik meer over het spel te weten gekomen. Natuurlijk moet je zelf ook je best doen, maar de tutorial had wat uitgebreider gemogen.

 

Dit had allemaal makkelijk vergeven kunnen worden als de game ook nog een beetje lekker wegschoot. Dan kun je gaan miepen over dat alle grendelrepeteergeweren allemaal hetzelfde schieten, maar in het echt merk je ook amper verschil. Wat de game wel had kunnen doen, is in de minimap kunnen aangeven wie bij je in het team zit en wie niet. Elk team bestaat uit kleine squads en die worden dan weer wel gemarkeerd in de minimap. Ik snap dat ze allemaal een iets ander uniformpje aanhadden om het verschil te maken. Helaas ben ik geen uniformkenner, dus ik schoot vaker mijn teamleden neer dan de vijand. 

 

En het jammere is, als je je hier allemaal overheen kunt zetten, dan is het nog steeds een leuke game. Het is geen game waarbij het tempo hoog ligt en je heen en weer kunt rennen over het veld als een kip zonder kop. Je moet namelijk nadenken voordat je de trekker overhaalt. Mis je, dan duurt het gewoon weer een seconde of twee voordat je weer kunt schieten. Machinegeweren schieten dan wel een stuk sneller, maar hebben een bereik van een squirtende cavia. Verdun valt precies in een gat dat nu niet te vinden is op de consoles. Want hoeveel shooters zijn er nou waarbij je rustig moet schieten met veel geduld? 

Verdun brengt de Eerste Wereldoorlog prima in beeld. Slechte minimaps, inkakkende framerate, bagger tutorials, ik zou er allemaal mee kunnen leven. Wat de game helaas nekt op de PlayStation 4 is dat er gewoonweg te weinig mensen dit spelen. En dat is jammer, zeer jammer ...

Gespeeld op PlayStation 4. Verdun was al eerder beschikbaar op Steam.