Worms W.M.D.

Wouter (2dope)

Worms is terug! Nu is dat niet ontzettend uniek, aangezien de franchise ieder jaar wel met minimaal één nieuw deel komt, maar met Worms W.M.D. doet Team17 bijna alles goed wat er goed te doen valt in de populaire artillerie/strategiefranchise. W.M.D. gaat back to basic, waarbij 'basic' Worms Armageddon is, en voegt naast een uiterst solide basis een heleboel toffe extra's toe.

Het is alweer 21 jaar geleden dat Worms zijn debuut maakte, maar in essentie hebben de games altijd ongeveer dezelfde strekking gehad: twee of meer teams van tot de tand bewapende ongewervelden nemen het tegen elkaar op in epische 2D-veldslagen terwijl hoge stemmetjes op grappige wijze verslag doen van de strijd. Door de jaren heen zijn er talloze iteraties en spin-offs verschenen, waarbij de Britse ontwikkelaar Team17 steeds probeerde om vernieuwingen toe te passen zonder de kern al te veel aan te tasten (uitzonderingen als Worms 3D daargelaten).

Anno 2016 zijn we aangekomen bij Worms W.M.D., wat staat voor Worms Must Die. Of Walking Mechanised Destruction. Of Wrongdoers, Madmen & Delinquents. Kortom, er is niet echt een officiële betekenis van de afkorting W.M.D. en je komt in de game dan ook nog talloze andere varianten tegen. Worms W.M.D. baseert zich grotendeels op Worms Armageddon, wat volgens velen wordt gezien als de beste iteratie uit de franchise; Team17 heeft door de jaren heen regelmatig bij de fans gepolst wat hun favoriete Worms-game is en vrijwel altijd kwam Armageddon als winnaar uit de bus. De ontwikkelaar heeft de broncode van W.M.D. dan ook volledig gebaseerd op die van Armageddon.

Ondanks de overduidelijke gelijkenissen kent W.M.D. genoeg vernieuwingen. De meest opvallende zijn de toevoeging van voertuigen en wapennesten. Het is even wennen, maar als je de besturing eenmaal een beetje onder de knie hebt is het erg tof om met tanks, mechs en helikopters het speelveld te domineren. De voertuigen zijn neutraal in de zin dat iedereen ieder voertuig op ieder moment kan betreden. Helikopters zijn ontzettend handig om grote afstanden af te leggen zonder brandstof te verbruiken en ze kunnen vijanden van bovenaf bestoken met machinegeweervuur. Het snel voortbewegen geldt voor alle voertuigen; ook in de mech ben je een stuk sneller, beschik je over een soort jetpack 'light' en kun je flink hoog springen. Bovendien kun je wormen vermorzelen onder je gigantische vuisten voor fikse schade. De tanks zijn iets langzamer maar nog steeds sneller dan een lopende worm. Met enige handigheid in het schietmechanisme van de tank heeft deze veel potentie. Het kanon schiet een drietal salvo's van twee mortiergranaten af op een vaste stuwkracht, dus zonder mogelijkheid om de kracht te beïnvloeden zoals met bijvoorbeeld de bazooka of granaat. Aangezien de kracht van twee granaten (een salvo) al ongeveer zo sterk is als een schot van een bazooka, kun je je voorstellen dat je hiermee behoorlijk wat schade aan kunt richten. Het enige lastige is dus het mikken. De tank is bij uitstek geschikt om van achter een berg de overkant van het speelveld te bestoken met een kromme lijn, zonder gehinderd te worden door de windkracht.

Voor alle voertuigen geldt dat schade die de inzittende worm te verwerken krijgt, gehalveerd wordt (je bent dus nooit helemaal veilig) en dat ieder voertuig na genoeg schade ontploffen, met alle gevolgen van dien voor de inzittende. De wapennesten spreken voor zichzelf. Er zijn drie categorieën: vlammenwerper, machinegeweer en scherpschutter. Het scherpschuttersnest is vooral handig omdat je een laservisier hebt waarmee je heel makkelijk enorme schade kunt toebrengen aan een enkele worm over de hele map. De nesten staan op vaste plekken (behalve als ze weggeblazen worden).

De tweede feature die helemaal nieuw is, is het craften. Bij het horen van het woord craften in een Worms-game zullen veel mensen misschien afgeschrikt worden, maar dat is niet helemaal terecht. Sterker nog, het is na talloze speelsessies een bijzonder interessante en welkome toevoeging gebleken. Het leukste eraan is misschien wel het feit dat je kunt craften terwijl de tegenstander aan de beurt is. Door de levels verspreid zijn verschillende soorten kratten, zoals wapen- of health-kratten die we al kenden, maar nu ook kratjes met crafting materials. Er zijn maar vier verschillende materialen waarvan sommige in overvloed zijn en andere vrij zeldzaam. Het craften zal vooral interessant zijn in de potjes waarin je uitrusting vrij beperkt is, bijvoorbeeld als je met het Pro-wapenschema speelt. Wapens of gereedschappen kun je tijdens je eigen beurt craften en in de volgende beurt inzetten. Wanneer je iets craft tijdens de beurt van de tegenstander, kun je deze al direct daarna gebruiken. Dat laatste is dus absoluut aan te raden. Onderdeel van het craften is het ontmantelen van bestaande wapens. Zo zou je bijvoorbeeld drie fire punches kunnen opofferen om een bazooka of cluster bomb te craften, om maar iets te noemen. Uiteindelijk is het crafting-systeem geen wondermiddel maar eerder een leuke toevoeging om de vijand af en toe te kunnen verrassen en om iets te doen te hebben in de beurt van de tegenstander. Dat laatste is wanneer je tegen A.I. speelt nog altijd een dingetje trouwens. De CPU doet soms nog steeds retelang over een beurt. Het is vrij frustrerend om veertig seconden lang naar een vijandelijk wormpje te kijken met een vraagteken boven zijn hoofd die uiteindelijk gaat touwtjespringen.

De vernieuwingen houden niet op bij het craften. In Worms W.M.D. zijn er nu betreedbare gebouwen, verschillend in omvang. Van kleine schuurtjes tot enorme kastelen hebben de binnenlocaties iets unieks wat we niet eerder zagen in Worms en wat het strijdveld opnieuw op interessante wijze beïnvloedt. De binnenkant van gebouwen zijn alleen zichtbaar voor de speler zelf en niet voor de tegenstander. Het is vergelijkbaar met de forts, behalve dat een tegenstander dus geen idee heeft wat er zich in het gebouw afspeelt of bevindt. Zo kun je bijvoorbeeld vanuit een binnenlocatie het vijandige team onder vuur nemen zonder dat deze precies weet waar je zit, waardoor hem of haar eigenlijk niets rest dan het volledige gebouw te bestoken en er gaat een behoorlijke tijd overheen voordat een kasteel met de grond gelijk is gemaakt. Dit gaat vanzelfsprekend alleen op voor online matches.

Ondanks dat niet alle uitgaven van Worms-titels door de jaren heen even goed waren, wist Team17 de speler altijd op een uiterst creatief arsenaal te trakteren. Bij Worms W.M.D. is dat niet anders. Speciale wapens als de O.M.G. strike, een enorm satellietkanon dat een groot deel van een level wegvaagt, zijn weer voldoende aanwezig. Ook nieuw dit keer zijn de upgraded varianten van bestaande wapens. Alle wapens en hulpmiddelen uit je inventaris hebben in W.M.D. meerdere varianten. Zo is er in het shotgun-departement nu ook een triple barrel shotgun te vinden, en een training shotgun die is uitgerust met een laservisier. Onder de holy hand grenade vind je een holy mine grenade terug en onder een simpele girder heb je nu ook een 'thick girder' die zo'n drie keer zo lang en breed is als een gewone girder. Je kunt raden dat deze varianten niet zonder meer beschikbaar zijn: om ze te unlocken kan de speler gebruik maken van het eerdergenoemde crafting-systeem.

Qua gamemodi is er wederom veel te herkennen uit vorige delen. Je kunt het in je eentje tegen de CPU opnemen in de campaignmissies, waarbij specifieke objectives voltooid moeten worden. De missies hebben een hoofddoel en enkele subdoelen. Het hoofddoel komt meestal neer op het vernietigen van het vijandelijke team, waarbij het behouden van al jouw worms of het verzamelen van alle kratjes subdoelen kunnen zijn. Voor alle gamemechanics zijn weer tutorials aanwezig om je geheugen op te frissen. Ook zijn er weer challenges aanwezig, waarbij het bijvoorbeeld de bedoeling is om alle doelwitten zo snel mogelijk uit te schakelen met een specifiek wapen, of om een gangenstelsel zo snel mogelijk te doorkruisen met een jetpack.

Worms W.M.D. is de beste Worms-game in jaren. De van Worms Armageddon geërfde basis staat als een huis en de nieuwe features zijn een voor een prima toevoegingen te noemen. Doordat Team17 elementen zoals water-based wapens en Worm-classes uit voorganger Worms Battlegrounds weer heeft afgezworen, gaan sommige tactieken uit die game wel verloren, maar het is vooral een bewijs dat de ontwikkelaar luistert naar de achterban. Tel daarbij op de vertrouwde humor van de bekende stemmetjes en wapens, en je hebt een Worms-game met de potentie om de beste tot dusver te worden.

• IJzersterke basis vanuit Worms Armageddon
  • Voertuigen en wapennesten zijn toffe toevoegingen
  • Craften interessant op meerdere manieren