Fallout 4: Vault-Tec Workshop

Wouter (2dope)

De Vault-Tec Workshop-DLC is de vijfde uitbreiding voor Fallout 4, en de derde tot nu toe die zich focust op het Workshop-gedeelte. Met de Vault-Tec Workshop krijgt de speler een geheel nieuw speelveld tot zijn beschikking in de vorm van een nieuwe Vault, Vault 88. Binnen de omvangrijke schuilkelder kan er naar lieve lust ge- en verbouwd worden. In zekere zin kan deze uitbreiding gezien worden als de Fallout 4-variant van de succesvolle mobile game Fallout Shelter.

Het mag geen verrassing heten dat Bethesda veel aandacht besteedt aan de virtuele gereedschapskist van Fallout 4 om de vele zolderkamerarchitecten tevreden te stellen. Eerder al zagen we de Wasteland Workshop-DLC en de Contraptions Workshop-DLC, die beide vele nieuwe bouwmogelijkheden naar de game brachten. Voor veel mensen hartstikke leuk, maar voor een boel ook oninteressant. Er zijn namelijk genoeg Fallout-fans die hunkeren naar nieuwe content, maar helemaal niets hebben met het workshoppen.

Vault-Tec Workshop stuurt de speler naar Vault 88, een enorme Vault ergens in de Commonwealth die wordt beheerd door een dubieuze Overseer. Het eerste wat opvalt zodra je de schuilkelder binnenstapt is de omvang. Er zijn verschillende sectoren (noord, zuid, oost en west) die je vrij kunt spelen. Deze locaties zijn bij aankomst nog bezaaid met ongedierte zols Radscorpions, Mole Rats en ander tuig, en sluiten allemaal op elkaar aan. Vault 88 is huuuuge! Hoewel er delen van de Vault nog gewoon intact zijn, zoals de ingang met de iconische roldeur, is de binnenkant grotendeels een vervallen zooitje.

Na wat weinigzeggende quests om je wegwijs te maken in de ondergrondse grotten- en tunnelstelsels kun je van Vault 88 als snel één grote bouwput maken. Geen enorme bouwfanatiekeling zijnde, was ik vooral bang dat een workshop in een Vault-omgeving claustrofobisch zou aanvoelen omdat de Vaults zoals we die kennen uit de Fallout-games niet enorm ruim zijn. Hier hoeft men niet voor te vrezen: de verschillende sectoren van Vault 88 hebben gigantische tunnels en enorme open plekken met genoeg ruimte om talloze verdiepingen en uitgestrekte ruimtes bovenop elkaar te bouwen. Een nadeel van het bouwen in een Vault c.q. onder de grond, is het missen van zonlicht. Als groot liefhebber van overdag spelen (als in Fallout 4 de nacht nadert, ga ik standaard ergens wachten tot het licht is want ik vind Fallout 4 een draak van een game in het donker), is het gemis van de zon toch wel een minpunt. Het feit dat natuurlijke verlichting mist betekent ook dat je al je bouwwerken moet voorzien van verlichting, maar dat is inherent aan een Vault dus dat kunnen we de game ook weer niet te zwaar aanrekenen.

Vault-Tec Workshop bestaat niet alleen maar uit nieuwe muurtjes in Vault-kleuren. Behalve de geheel nieuwe grondstofcategorie 'Vault' (naast Metal, Wood en Concrete) zijn er ook een boel nieuwe snufjes te ontdekken. Wanneer je de questline van de DLC volgt, worden nieuwe apparaten zoals hometrainers en frisdrankmachines vanzelf geïntroduceerd en uitgelegd. De Overseer die nog met de scepter zwaait wanneer de speler de Vault betreedt is een apart wijf. Na de basics uitgelegd te hebben komt het erop neer dat de Overseer proefkonijnen zoekt om geavanceerde Vault-Tec-experimenten op uit te oefenen. Deze 'quests' vormen in feite de uitleg van de nieuwe apparatuur die de DLC rijk is. Door terminals aan te sluiten op de apparaten, kunnen specifieke programma's ingeladen worden die voor een boost kunnen zorgen in bijvoorbeeld perception of damage resistance. Ook krijgt de speler op den duur beschikking over uiterst handige hulpmiddelen, zoals de Vault-Tec Population Management System dat beschikt over een VIP-tracker waarmee je je companions kunt opsporen. Het 'kwijtraken' van companions is een veelgehoorde klacht in Fallout 4.

Vault Tec Workshop draait om meer dan Bob de bouwer uithangen. Net zoals in Fallout Shelter is er veel aandacht voor personeelsmanagement, het vermaken, trainen en opleiden van de Vault dwellers en het uitvoeren van geheime 'Vault-Tec' experimenten op jouw proefkonijnen. Uiteraard kun je al je inwoners in de iconische Vault jumpsuits hijsen om het geheel een authentiek uiterlijk te geven. De DLC biedt een scala aan nieuwe assets voor de fanatieke bouwer en steekt dit in een typisch Vault-jasje. Misschien kan dit ook de bouw-sceptici over de streep halen om toch nog eens de bouwhelm op te zetten, maar waarschijnlijk is de content niet voor je weggelegd als het bouwen je überhaupt niet trekt.