Blu-ray: Hail, Caesar!

Daan de Witte (daan1601)

Er werd met gemixte gevoelens op gereageerd, de nieuwe titel in de succeslijn van de Coen-broers: Hail, Caesar!. De film is nu op blu-ray uitgekomen en dus wordt het tijd om te kijken of de film thuis standhoudt en om te constateren of de gemengde reacties terecht waren of het een geval is van een grof misverstand wat betreft de visie van de filmmakers.

Eddie Mannix leeft eigenlijk een best goed leven als producer voor de Hollywood-productiemaatschappij Capital. Hij zorgt ervoor dat alles goed gaat met de sterren van de firma en lost hier en daar de problemen op die zich voordoen. Echter, het grootste probleem ooit zorgt er voor dat hij de handen in het haar kan steken; een van de beste namen van de firma raakt namelijk vermist en dat is iets wat geen enkele producer kan gebruiken. Hij zal er dan ook alles aan moeten doen om Baird Whitlock terug te vinden. Dat blijkt echter niet zo makkelijk als gedacht.

Allereerst moet gezegd worden dat de Coen-broers weer een flinke sterrencast bijeen hebben weten te sprokkelen. Of dat ook echt de bedoeling was van tevoren, blijft enigszins de vraag als er gekeken wordt naar de titel hiervoor, Inside Llewyn Davis. Een film die het niet moest hebben van de grote namen, maar van het acteerwerk wat de nog vrij onbekende hoofdrolspeler afleverde. De grote namen doen echter niet af aan het werk wat verzet wordt in Hail, Caesar. Onder andere George Clooney, Josh Brolin, Ralph Fiennes, Tilda Swinton en Scarlett Johansson spelen de sterren van de hemel en weten een prima ensemblecast neer te zetten. Waar de film echter wel aan lijdt, is vermoeidheid door het script, dat op een gegeven moment wel heel erg alle kanten op gaat en op zijn beurt ook weer vertraagd raakt. Dat is een reden waarom de film waarschijnlijk met gemengde reactie werd onthaald. Ook als er gekeken wordt naar de voorganger is Hail, Caesar! gewoon een mindere film over het algemeen en dat lijdt tot lagere cijfers. Indirect door oneerlijk vergelijk.

Op de blu-ray zijn een aantal leuke extra featurettes te vinden, maar het weet deze home-video niet op te fleuren. Hail, Caesar! is een typisch geval 'haten of houden van'. Voor de kant van 'houden van' is dit een must-have voor in de collectie en eigenlijk ook voor de liefhebbers van de Coen-broers. Het is misschien dan een van hun mindere titels, het blijven twee van de meest innovatieve filmmakers van dit moment. Het is dus wachten op de volgende titel, die in ieder geval de charme zal hebben die de broers in elke film weten te verwerken.