Monster Hunter Generations

Monster Hunter Generations is een 'best of'-collectie van alle generaties die er van Monster Hunter zijn geweest. Een collectie van de beste monsters, maps, dorpen, personages en features. Als je het cynisch benadert kun je het ook een collectie van hergebruikte content noemen. Toch is dit een spel dat zowel veteranen als newbies niet mogen missen.

Monster Hunter Generations heeft twee doelen: het viert een feestje en brengt alle generaties van Monster Hunter bij elkaar en tegelijk is het een experiment dat ietwat aan de fundamenten van Monster Hunter sleutelt. Een echte sequel op Monster Hunter 4 Ultimate is het dus niet.

Voor mensen die  Monster Hunter voor het eerst spelen kan ik hier moeilijk alles over de serie uitleggen. Dit is een lang lopende franchise met tig unieke mechanieken. Om het kort samen te vatten is dit een soort boss rush game waar je tegen gigantische reptielen, draken, apen, vissen en andere gekke beesten vecht. De combat is relatief langzaam, en dat vereist precisie en geduld. De voldoening die een monster neerhalen geeft is geweldig, enigszins vergelijkbaar met het neerhalen van Dark Souls-bazen

Generations dient gelukkig als het beste instapmoment voor nieuwe mensen dankzij twee nieuwe headline features: Hunter Arts en Prowler mode. Hunter Arts zijn nieuwe Street Fighter-achtige super moves die het spel nog een extra stukje spektakel verlenen. Je laadt een meter op door het monster te meppen en als het vol is kun je een verwoestende aanval activeren. Dit is overigens geen automatische 'win'-knop, monsters kunnen je namelijk makkelijk onderbreken terwijl je de aanval oplaadt. Goede timing is dus een must. Arts zijn niet beperkt tot aanvallende opties, er zijn ook Arts die je healen of je personage sneller maken.

Prowler mode is al helemaal gemaakt voor mensen die via een makkelijkere weg de game willen leren. In Prowler mode speel je als een Palico, de beroemde katten van Monster Hunter. De combo's die de Palicos doen zijn simpel, maar het beste nog is het feit dat zij helemaal niet hoeven te friemelen met spullen. Je hoeft niets mee te nemen naar quests: geen whetstones, hot & cold drinks, mega potions, traps, noem maar op. Palicos kunnen ook met hun eigen klauwen mineralen graven en insecten vangen, waardoor pickaxes en bug nets overbodig zijn.

Hunters moeten een monster een paar keer verslaan voordat ze genoeg spullen hebben gekregen om een volledige armor set te bouwen. Palicos daarentegen hebben met één monster al genoeg materialen voor hun volledige armor inclusief wapen te maken. Het gebrek aan grinden maakt ze dus ook voor veteranen aantrekkelijk.

Over veteranen gesproken, de laatste nieuwe grote feature is vooral voor hen gemaakt: styles. Je kunt nu voor elke van de veertien wapens uit een van vier styles kiezen: Guild, Striker, Aerial en Adept. Guild is precies hetzelfde als in Monster Hunter 4, al laat het je wel twee Hunter Arts gebruiken. Striker is de newbie vriendelijke stijl. Hiermee worden een aantal moves van je wapen weggenomen in ruil voor de mogelijkheid om meer Hunter Arts te gebruiken (drie in totaal).

Aerial en Adept zijn voor de iets meer ervaren jagers, beide styles mogen maar één Hunter Art gebruiken. Aerial ruilt de dodge-knop om voor een spring-knop. Hiermee kun je je van monstes afzetten en luchtaanvallen gebruiken. Dit geeft alle wapens naast de Insect Glaive de mogelijkheid om monsters te mounten. Adept maakt de dodge-knop juist sterker. Je kunt nu makkelijker dwars door aanvallen van het monster dodgen en meestal geeft het je gelijk de mogelijkheid om met gelijke munt terug te betalen.

Voor veteranen is er nu een nieuw extra stukje customization in Monster Hunter. Combineer je wapenkeuze met een style en de Hunter Arts en je krijgt nu meer dan ooit het gevoel dat je echt je eigen hunter hebt. Daarbij werken bepaalde styles en arts beter bij specifieke monsters waardoor Monster Hunter, dat al ontzettend diep is, nog meer diepgang krijgt. Styles zijn ook essentieel in het balanceren van de wapens. De Insect Glaive en Charge Blade voerden in MH4U nog de boventoon, maar nu zijn de oude wapens dankzij de styles weer nieuw en volledig bruikbaar.

Generations is niet alleen een verzameling van alle content die gesterkt wordt met een aantal goede nieuwe features, het handhaaft ook een aantal oude problemen. Ditmaal moet je in de singleplayer weer beginnen met paddestoelen verzamelen en andere doodsaaie taken, iets dat in in Monster Hunter 4 Ultimate al bijna helemaal opgelost was. Daarnaast hebben de problemen waarschijnlijk vooral met technologie te maken. Maps zijn nog steeds verdeeld in gesegmenteerde gebieden, iets dat problemen geeft als het monster precies op de uitgang gaat staan of als je daar probeert te mounten.

Twee monsters tegelijk op één gebied is ook niets aan. Het is alleen maar chaos en de monsters doen elkaar geen pijn. In de online-modus zijn lobbies beperkt tot vier spelers en je kunt tijdens quests alleen communiceren met vaste zinnetjes. Je kunt nu wel eindelijk je uitrusting veranderen in de online lobby. Dit alles wordt hopelijk opgelost als Monster Hunter op de NX verschijnt. Ondertussen kun je genieten van heuse particle effects in Generations als je een New 3DS hebt.

Het aspect van content hergebruiken kan ook niet onbenoemd blijven. Er zitten 105 monsters in het spel, meer dan ooit. Daarvan zijn er ook een aantal nieuw, maar het zijn vooral oude monsters. Dat zou geen probleem zijn als andere Monster Hunters niet ook al heel veel content zouden hergebruiken. De monsters zelf zijn ook vaak klonen van elkaar, waardoor het sneller repetitief wordt. Nu kan ik het nog één laatste keer slikken, dankzij de styles en arts en omdat dit meer als een best of-collectie dient. Monster Hunter 5 moet echter wel grotere stappen maken wil het nog interessant blijven.

Veteranen die zich zorgen maken over het gebrek aan G-rank en Guild Quests kan ik trouwens geruststellen. Er is meer dan genoeg endgame content dankzij hyper monsters en special permit quests. Ik heb er al meer dan honderd uur in gestoken en ik zie mezelf makkelijk nog het dubbele daarvan spelen.

Conclusie
Monster Hunter Generations is de ultieme Monster Hunter-collectie die bovendien nog enigszins vers weet te blijven dankzij nieuwe features. Het is een stapje vooruit in zowel diepgang als toegankelijkheid. Hierdoor dient het perfect als instapmoment en bedient het tegelijk de oude fans. Monster Hunter lijkt hiermee de piek te hebben bereikt van het huidige hoofdstuk. Op naar het volgende.

Pluspunten
Minpunten
  • Collectie van zo'n beetje alle monsters
  • Nieuwe features: styles, arts en prowler
  • Dieper, maar ook toegankelijker
  • Herbruikte content begint einde levensduur te bereiken
  • Maps die verdeeld zijn in gesegmenteerde gebieden
  • Bepaalde beperkingen in online-modus
Exclusief voor Nintendo 3DS.