Game of Thrones 6X05 - The Door

Robbert Willegers

‘Hold the door!’ Een deurstopper of een suppoost zal nooit meer hetzelfde zijn. We zullen altijd blijven terugdenken aan één man. De man met de draagkracht. De sympathieke knuffelbeer. Een toekomstige ijszombie? We kunnen deze week niks anders dan met weemoed terugdenken aan Hodor.

Maar laten we bij het begin beginnen. De afgelopen weken uitte ik kritiek op de richting van de serie. Maar in tegenstelling tot het zeurderige van de eerdere afleveringen was dit een uur televisie om een voorbeeld aan te nemen. Wat was er deze week dan anders dan eerdere afleveringen? Een vette twist op het einde? Meer onthullingen over het verleden van de White Walkers? Nee, het was de focus. Slechts enkele verhaallijnen passeerden deze week de revue, waardoor alles wat meer de tijd kreeg om te ademen. En al dan niet toevallig: de focus lag met name op de Stark-kinderen en Theon (die in seizoen 1 ook heel dicht bij de Starks stond). Gedurende de serie breidde de serie steeds meer uit met veel bijrollen die minder interessant waren. Maar we kwamen voor de Starks, de Lannisters en de sub-serie over Daenerys. De Tyrells, Bolton’s en Martell’s zijn leuk als ondersteuning voor de andere families maar hoeven geen eigen verhaallijnen. Hopelijk houdt de serie deze focus.

Het eerste Stark-kind wat we deze week zien is Sansa. Ze begint steeds vuilere spelletjes te spelen. Ze kan Petyr Baelish prima zelf de baas maar besluit dit wel te verzwijgen voor Jon. In feite heeft ze de touwtjes in handen en is ze eigenhandig verantwoordelijk voor de aanstaande oorlog tussen de Wildlingen en de noordelijke huizen tegen de Boltons. Wat interessanter is, is de ontluikende liefde tussen Tormund en (les)Briënne (ze heeft zo te zien niet echt interesse in een wilde man). Jon verlaat in deze aflevering (samen met de rest van de hoofdcast) Castle Black om terug naar Winterfell te gaan. Zouden we nog terugkomen in Castle Black? Zal het de volgende keer dat we hier terugkomen veroverd zijn door de White Walkers?

Game of Thrones 6X05 toneelstuk

De volgende Stark vinden we in Braavos: Arya. Ze krijgt nog één kans om haar training te voltooien en dient hiervoor een actrice te vermoorden. Dit leidt tot een hele leuke scène: een optreden die de gebeurtenissen van seizoen 1 naspeelt. Hoewel dit wel het beeld is wat de mensen in Braavos hebben. Dit betekent dat Ned Stark nogal wordt neergezet als het lulletje rozewater, terwijl Joffrey wordt gebracht als een eerlijke en rechtvaardige koning. Zo zie je maar weer wat de geschiedenisboeken doen. Arya blijkt echter nog niet klaar te zijn om een ander gezicht aan te nemen. Dit wordt ondertussen wel tijd en iets vertelt mij wat we niet meer zolang hoeven te wachten. De dood van direwolf Summer (iets verderop in deze aflevering) doet me wel terugdenken aan de direwolf van Arya, Nymeria. Deze heeft Arya jaren geleden achter gelaten in de bossen. Zal de terugkeer van deze direwolf iets kunnen doen, nu Arya haar verleden bijna van zich afgeschud heeft? Of zal het Arya nooit lukken om het verleden te laten rusten. Haar reactie op het toneelstuk en de vertolking van haar vader leek haar toch pijn te doen.

Game of Thrones 6X05 Yara en Theon

Voordat we naar Bran en de climax van deze aflevering gaan, maken we een uitstapje naar Pyke en de Iron Islands. Yara Greyjoy claimt de troon na de dood van haar vader, maar ontvangt weinig steun. Echter is daar ook Theon die het voor zijn zus opneemt. Een geweldig moment: Theon lijkt terug te zijn, maar in de ogen van Alfie Allen (de acteur) zie je afstand die hij heeft van Theon in zijn ogen. Het lijkt alsof hij wel weet dat hij Theon is maar het zelf niet gelooft. Knap staaltje acteerwerk. Niet lang daarna komt Euron Greyjoy alles om zeep helpen en claimt hij de troon op. Dit lukt hem, maar Theon en Yara komen vrij gemakkelijk weg met een gigantische vloot. Euron besluit daarop 1000 schepen te laten bouwen om de oversteek te wagen en Daenerys te huwen. Ik hoop dat Daenerys echter eerder naar Westeros vliegt: eer dat Euron 1000 schepen heeft zijn we in seizoen 10 beland.

Game of Thrones 6X05 Hodor

Na wat set-up met een priesteres en een mooi moment tussen Dany en Jorah belanden we bij Bran. De eerdere flashbacks beloofden al heel wat voor dit seizoen maar de momenten in deze aflevering waren ongekend. Meer inzicht in de historie van de White Walkers en een dramatische twist maakten dit een klassieke aflevering. De Children of the Forest blijken verantwoordelijk voor de creatie van de White Walkers. Veel uitleg wordt er verder niet aan gegeven en mij blijft het wat warrig, desalniettemin krijgen we eindelijk antwoorden over grote mysteries. Dit alles leidt tot een achtervolging van diezelfde White Walkers waardoor Bran en kornuiten in allerijl moeten vluchten uit de grot van de Three-Eyed Raven. Bran wargt in Hodor maar er gaat van alles mis. Op de één of andere manier ziet Wylis zijn eigen toekomst en begint uit te spreken wat hij moet doen: ‘Hold the door. Hol de doo. Ho-dor’. Strike of genius! Flabbergasted! Meer kan ik er niet over zeggen. Een heerlijke twist die voor veel discussie gezorgd heeft en zal zorgen. Zou Bran meer invloed in het verleden hebben uitgeoefend? Duidelijk is wel dat Bran (als we het over tijdreizen hebben) het verleden wel kan beïnvloeden maar dit dan altijd al gedaan zal hebben. Ik ben erg benieuwd waar dit naar gaat leiden!

Wat niet meer te ontkennen valt is dat de serie nu echt aan de ‘home stretch’ toekomt. De training van Arya zit er bijna op, Daenerys erkent de liefde van Jorah en Bran kan niet heel ver meer komen zonder Hodor. Zou mijn voorspelling (of hoop) van vorige week dan toch uitkomen?