CD: The Last Shadow Puppets - Everything You've Come to Expect

dekatophetspek

Het was in 2008 dat we voor het eerst kennis mochten maken met The Last Shadow Puppets, een Britse supergroep bestaande uit bandleden van Arctic Monkeys, The Rascals, Simian Mobile Disco en Mini Mansions. De band maakte een droomstart met hun imponerende debuutalbum The Age Of The Understatement, waarop we een eclectische mix van swingende Britse sixties beatmuziek en een bruisend philharmonisch orkest met bombastische Morricone-achtige arrangementen konden beluisteren. Inmiddels zijn we 8 jaar verder en is er eindelijk een opvolger verschenen met de veelbelovende titel Everything You've Come to Expect.

The Last Shadow Puppets - Everything You've Come to Expect

Dat het zo lang moest duren voor er een tweede plaat van The Last Shadow Puppets uitkwam is op zich wel te verklaren. Zo had Alex Turner het smoordruk met zijn andere band Arctic Monkeys en bracht ook Miles Kane een tweetal succesvolle soloplaten uit. Ook verruilden de heren het immer regenachtige Sheffield voor het zonovergoten Californië, wat ook wel zijn sporen heeft nagelaten in de composities op deze verse schijf van The Last Shadow Puppets. Waar we bij de eerste plaat onmiskenbaar de invloed van Britse en Europese pop terug kunnen horen lieten de mannen zich op hun tweede album vooral inspireren door toonaangevende Amerikanen zoals Burt Bacharach, Lee Hazlewood en Phil Spector.

The Last Shadow Puppets - Everything You've Come to Expect 1

Tiger eyelashes, summer wine.
Goosebump soup and Honey Pie.
Piggy in the middle, I'm the baddy's daddy.
About to make my golden move.
(uit: 'Everything You've Come To Expect')

Voor de opname van Everything You've Come To Expect doken de mannen samen met hun vaste producer James Ford de Shangri-La Studio in Malibu in, om aldaar samen met het 29-koppige orkest van Owen Pallett een uiterst vlammend en bombastisch album op te nemen. Aan de totstandkoming van Everything You've Come To Expect werd meer dan twee jaar gewerkt en dat is dan ook goed te horen op deze melomanische parel waarop we een duidelijk volwassener geluid van de heren te horen krijgen.

The Last Shadow Puppets - Everything You've Come to Expect 2

Muzikaal gezien ligt het dromerige album Everything You've Come To Expect absoluut in het verlengde van The Age Of The Understatement, maar het is zeker geen herhalingsoefening van hun vorige plaat. Everything You've Come To Expect is een plaat die gemakkelijk in het gehoor lijkt te liggen maar die eveneens genoeg subtiele details bevat die pas opduiken na een aantal luisterbeurten. Dit, in combinatie met de soms vervreemdende en van de erotiek druipende teksten, zorgt voor een over het geheel gezien zeer sterke samenhangende plaat waar je wellicht even aan zal moeten wennen, maar die we zeker bij een heleboel liefhebbers in het eindejaarslijstje op zullen zien duiken. Everything You've Come To Expect is een plaat geworden die in alle opzichten haar titel eer aandoet.