Severed

Games die exclusief uitkomen voor de PS Vita zijn een bedreigde soort. Dat geldt dubbel voor kwaliteitsgames zoals Severed. DrinkBox Studios heeft na Tales from Space en Guacamelee wederom een interessante game gemaakt die barst van artistieke flair. Severed neemt wel een groot risico met gameplay die bijna alleen gebruikmaakt van het touchscreen.

In Severed speel je als Sasha. Deze jonge vrouw is recent haar linkerarm kwijtgeraakt en in een soort hel vol monsters beland. Het enige wat duidelijk wordt is dat ze op zoek is naar haar familie. Daarbij krijgt ze hulp van een demoon die haar een levend zwaard geeft. Wat rest is een tocht door allerlei doolhoven om de lijken van je familie te verzamelen. Deze grimmige opzet staat in contrast met de kleurrijke en stilistische graphics.

Severed speelt als een van die oude klassieke first-person dungeon crawlers. Je beweegt je van kamer naar kamer en kunt in principe alleen een beetje rondkijken. De aan elkaar gekoppelde kamers worden al snel een labyrint vol puzzels. Niet alleen puzzels zitten je in de weg, maar ook vijanden blokkeren je vaak. En juist hoe je die vijanden bestrijdt is vrij uniek.

Net als in een aantal mobiele games van weleer vecht je met je zwaard aan de hand van swipes op het touchscreen. Swipe je vinger over en weer op het zwakke punt van het monster om schade aan te richten, weergegeven in spetters bloed en nummers. Pareer vijandelijke aanvallen door er in precies de tegenovergestelde richting tegenaan te swipen. Korte swipes doen minder schade dan langere swipes. Touchscreen combat is al genoeg reden voor veel mensen om dit venster af te sluiten. Maar vergis je niet, Severed voegt hier heel wat interessante laagjes aan toe en heeft vele malen meer diepgang dan de mobiele games waar je aan denkt.

Een van de belangrijkste factoren is dat je bijna altijd tegen meerdere vijanden tegelijk moet vechten. Je drukt dan op links of rechts om naar een andere vijand te switchen. Onderin het scherm zie je altijd een timer die aangeeft wanneer een vijand gaat aanvallen. Op deze manier wordt het dus een soort puzzeltje an sich, waarbij je dus alle meters in de gaten moet houden en de juiste vijanden op het juiste moment moet tegenhouden.

Elke vijand heeft zo zijn eigen patroon. Sommige vijanden slaan je niet, maar zijn tikkende tijdbommen die een explosie veroorzaken als de meter vol is. Een andere type vijand geeft buffs aan andere vijanden, hij maakt ze bijvoorbeeld sneller. Het is dus ook belangrijk om te bepalen welke vijand als eerste dood moet.

Je hebt zelf ook speciale krachten waarmee je vijanden tijdelijk kunt bevriezen en eentje waarmee je buffs kunt stelen. Al deze elementen bij elkaar zorgen voor vrij drukke gevechten waar je dus heel snel allerlei soorten beslissingen neemt. Wanneer je een vijand doodmaakt wordt de tijd even stilgezet en krijg je zo'n twee seconden de tijd om de aangegeven lichaamsdelen eraf te snijden. Deze gebruik je om je zwaard en de speciale vaardigheden te upgraden. Dit alles geeft de simpele 'swipe'-opzet dus heel wat diepgang en tilt het geheel naar een hoger niveau.

En toch is er één groot probleem: de game duurt te lang. Na zo'n vier uur heb je wel alle vijandstypes gezien en ken je hun patronen door en door. De game duurt vervolgens nog twee uur, maar dan heb je dus eigenlijk alles al gezien wat de game te bieden heeft. Dat geldt ook voor de puzzels, die in het begin nog aardig zijn maar later - omdat je het trucje doorhebt - wandel je er zo doorheen. Severed is dan niet plotseling slecht, het is zeker nog goed genoeg om tot het einde door te gaan. Het is alleen jammer dat het concept dus geen heel lange levensduur heeft.

De game valt ook wat betreft verkennen een beetje tegen. Er liggen wel wat geheimen verstopt in de wereld, maar je kaart geeft al weg waar die precies zitten. Voor sommige 'geheimen' heb je speciale vaardigheden nodig die je later krijgt, waardoor je later dus kunt kiezen om te backtracken. Dit voelt alleen een beetje als tijdverspilling, omdat de beloning niet echt de moeite waard is.

Severed is een leuke game die diepgang verleent aan een oud concept. Het weet alleen helaas niet dat concept helemaal vers tot het einde te houden. Maar de mooie artiestieke stijl die we kennen van DrinkBox Games en het duistere verhaal maken veel goed. Dit is een absolute aanrader als je het voor een zacht prijsje kunt scoren.

• Tilt swipe-combat naar een hoger niveau
  • Stilistische graphics
  • Duister verhaal