Fuller House

Robbert Willegers

Het is de era van revival-tv. Diverse oude series zijn teruggekeerd of staan op het punt terug te keren. Denk aan het nu lopende nieuwe seizoen van The X-Files, het aangekondigde Twin Peaks of de terugkeer van 24. Een opvallende en minstens net zo populaire revival waarmee Netflix komt is een vervolg op Full House. Maar zitten we in de 'tenties' nog op een sitcom over waarden en normen binnen een grote familie te wachten?

Eind jaren '80 kwam daar de familie Tanner onze huiskamers binnenvallen. Overgewaaid uit Amerika vertoonde RTL4 iedere zaterdag een nieuwe aflevering met de avonturen van Jesse, Danny, Joey, DJ, Michelle en Stephanie. De serie was zowel hier als in de VS razend populair. Dat vertaalde zich in een succesvolle reeks van 192 afleveringen verdeeld over 8 seizoenen. De serie laat ons kennismaken met de familie Tanner. Danny, de vader, heeft net zijn vrouw verloren. Hij blijft alleen achter met zijn drie dochters die nog wat opvoeding kunnen gebruiken. Eerst is daar DJ, de oudste en een beginnend puber. Ze wordt vergezeld door Stephanie, de middelste en nog wat ondeugend. En dan is er nog de baby in het huis, Michelle, die gespeeld werd door tweeling Mary-Kate en Ashley Olsen. Om Danny te helpen met de opvoeding komen zijn zwager Jesse (John Stamos) en beste vriend Joey (Dave Coulier) hem ondersteunen. Dit terwijl Jesse een carrière in de muziekwereld ambieert met zijn eigen band. Het liefste doet hij heel de dag Elvis-impressies ('Have mercy!'). Joey is de grappenmaker die wil doorbreken als stand-up comedian. Op de één of andere manier betekent dat ook dat hij nog steeds heel kinderachtige pyjama's draagt.

Fuller House twins surfing
De oude cast in de bekende keuken

Acht jaar heeft heel de wereld lief en leed gedeeld met deze familie. Zo zagen we de dochters opgroeien en alle bekende jeugdproblemen meemaken: van de eerste schooldag tot de eerste kus en van het willen van een huisdier tot 'prom'. Ook de rest maakte van alles mee. Zo ontmoette Jesse de liefde van zijn leven en trouwde hij met Rebecca (Lori Loughlin). Ook zij kwam in dit toch al volle huis wonen. Ze vulden de familie nog verder aan met een tweeling, Nicky en Alex. Ironisch genoeg kwam deze tweeling wel samen in beeld, waar de Olsen-twins nog steeds de rol gezamenlijk moesten invullen. DJ kreeg uiteindelijk verkering met Steve, die eigenlijk meer van eten hield. En uiteraard was daar de vreselijk irritante Kimmy Gibbler (Andrea Barber), de beste vriendin van DJ die het huis niet uit te krijgen was.

De verhalen waren uitermate geschikt voor de hele familie. Vaak ontstond er gedurende de aflevering een conflict. Men was het binnen de familie niet met elkaar eens, waardoor iemand een niet zo verstandige actie uithaalde. In de tweede akte van de aflevering kwam de persoon tot beter inzicht en besefte dat hij of zij toch wel stom bezig was. Vervolgens werden er excuses aangeboden, waarop de ander aangaf dat dat toch niet nodig is. Er werd geknuffeld en men was weer gelukkig met elkaar. Dit werd omlijst met oneliners van de jongsten ('You got it dude!') tot stiekeme onderonsjes met de volwassenen. Er werd getrouwd, van baan gewisseld en van school gewisseld. Men ging naar Disney World, iemand opende een nachtclub, er was sprake van geheugenverlies, men kocht een hond enzovoort. Na 8 jaar ging helaas definitief de stekker eruit. Niet omdat er niemand meer keek, maar omdat de serie te duur was geworden om te produceren. Tevens wilde de cast ook eens wat anders.

Fuller House Jesse en Becky
Have mercy!

Sinds 1995 is Full House dus van de buis. Buiten de vele herhalingen op SBS6 en Nickelodeon om. Maar al sinds 1995 werd er gesproken over een reünie. In 2015 was het dan eindelijk zover. John Stamos kondigde aan dat er een nieuwe reeks komt. Dit maal geproduceerd door Netflix. Na al die ambitieuze Netflix Originals waagt Netflix zich dus aan een sitcom. De hele cast werd bij elkaar geroepen en iedereen stond er voor open. Behalve de uiterst succesvolle Olsen twins. Zij richten zich niet meer op hun acteercarrière.

De nieuwe reeks kreeg de naam Fuller House en is zowel een vervolg op de originele reeks als een nieuwe serie met een erg bekende premise. DJ (de inmiddels 39-jarige Candace Cameron-Bure) is een single moeder (haar man is onlangs overleden) met drie kinderen: een beginnend puber, een jonge ondeugende jongen en een baby (gespeeld door een tweeling). Haar zus (Stephanie, wederom gespeeld door Jodie Sweetin) en beste vriendin Kimmy (ook weer vertolkt door Andrea Barber) trekken bij haar in om samen voor deze familie te zorgen. Klinkt bekend?

Fuller House Stephanie en Jesse

De nieuwe reeks begint echter met een reünie van de oude cast. Iedereen (behalve Michelle) komt nog één keer samen in het oude huis van de familie Tanner om het afscheid van Danny te vieren. Hij vertrekt naar Los Angeles om vanuit daar een televisieprogramma te presenteren. Wat volgt is een ware golf van nostalgie. Je zou bijna vergeten dat het 21 jaar na de laatste aflevering is. Het huis is nog exact hetzelfde. Men zit massaal aan de keukentafel voor een maaltijd en er wordt wat geknuffeld. De serie durft het echter inmiddels aan om zichzelf ook voor schut te zetten. Zo vertelt Jesse trots dat ze er allemaal nog wel erg goed uitzien, of vindt men het jammer dat Michelle er niet bij is omdat ze aan haar mode-imperium in New York werkt (waarna de cast strak in de lens van de camera kijkt). Om over de bewustwording dat er viool klinkt bij iedere knuffel nog niet te spreken. Binnen deze reünie maken we ook kennis met de kinderen van DJ en Kimmy, de nieuwe cast. In plaats van meiden is er nu voor jongens gekozen. Vooral de middelste zoon weet door zijn gelijkenis met opa Danny een goede indruk te maken, te midden van al deze oudgedienden. Erg knap! Aan het eind van de aflevering wordt duidelijk wie er blijven en wie er doorgaan. Om de nostalgie compleet te maken eindigt de aflevering op een bekende manier.

Fuller House new cast
De cast van Fuller House

De daaropvolgende afleveringen zijn voor de nieuwe cast maar voelen gewoon aan als afleveringen van Full House. Sterker nog, de plot van de tweede aflevering lijkt verdacht veel op de tweede aflevering van de originele serie. In deze nieuwe versie moeten de twee broers dealen met de nieuwe samenstelling van het gezin, wat betekent dat ze een kamer moeten gaan delen. In 1987 was dit al geen succes en dat is het in 2016 nog steeds niet. Dit toont wel de tijdloosheid van de serie aan. In de verdere afleveringen komen oudgedienden regelmatig terug voor gast optredens. Zo is in de tweede aflevering Jesse alweer present en mag Joey in de derde aflevering een avond komen oppassen.

Al met al is het een serie die stiekem niet meer kan. De grappen komen veel minder snel dan in hedendaagse sitcoms als The Big Bang Theory. Maar sterke personages en een nostalgiefactor doen het goed bij het publiek. Dat bleek wel bij de terugkeer van Mulder en Scully en dat is nu ook weer van toepassing. Kimmy is minstens zo irritant, Joey is net zo flauw, Stephanie werkt zichzelf nog altijd in de nesten en DJ probeert nog altijd nog het meest volwassen te zijn. Je kan de conclusie trekken dat de serie een remake van het origineel is. Maar de combinatie van oude karakters en nieuwe koppen levert ouderwets leuk vermaak op.

Fuller House, bestaande uit dertien afleveringen, is vanaf vrijdag 26 februari in zijn geheel te streamen bij Netflix.