Call of Duty : Black Ops 3 Awakening DLC

Pheno

Sommige dingen in een jaar zijn altijd zeker. Ook eind 2016 komt er een nieuwe Call of Duty, dit keer van Infinity Ward. Iets dat ook zeker is, is dat Call of Duty: Black Ops 3 nog genoeg DLC krijgt om het wachten op het nieuwste deel erg kort te laten lijken. De eerste DLC is nu een ruime week uit, dus we hebben het al aan de tand kunnen voelen om te zien of het pure uitmelkerij is, of dat er toch pareltjes van mappen zijn bijgekomen. Er zijn er vier multiplayermappen, die we stuk voor stuk bespreken. Daarnaast is er een zombie-uitbreiding, die we ook aan de rotte tand voelen.

In Gauntlet gebruikt Treyarch de ouderwetse drie lanen die we nu zo onderhand wel kennen maar zorgt ervoor dat elke laan een ander thema heeft. Het is een militair oefenterrein lezen we in de uitleg, maar toch voelt het nogal apart. Je speelt in een nagemaakte stad, in een jungle, en een toendra. De makers hebben aan de wall-run gedacht, maar je kunt ook wat minder opzichtig naar andere gedeeltes komen door onder wat muren te kruipen of te zwemmen. Kom je uit een van de gangen, dan vecht je op de basis zelf, dus over variërende omgevingen kunnen we in ieder geval niet klagen.

Call of Duty : Black Ops 3 Awakening Splash

Vorige week had de map Splash nog een van de meest irriterende glitches waardoor je in de lucht kon zweven en dus een goed overzicht had om andere spelers nogal lame af te schieten, maar gelukkig is deze eindelijk gepatched. En nu is het mijn favoriete map. En waarom dan wel? Omdat het eens breekt met al het grauwe gedoe. Splash speelt zich af in een waterpretpark, dus verwacht veel kleur. De map bestaat uit veel open ruimtes met waterpret, maar ook kleine gangetjes van de attracties waarin er gevochten kan worden. Voor ieder wat wils en eigenlijk werkt elke spelmodus hiermee. Van mij mag zoiets veel vaker, want de rest van de mappen zijn goed in gameplay, maar grafisch is het allemaal een pot grauwe nat.

Beter goed gejat van jezelf dan slecht bedacht zullen ze bij Treyarch hebben bedacht bij het maken van deze map. Call of Duty Black Ops II had Hijacked. Deze map speelde zich af op een boot. Nu mag je raden waar de map Skyjacked zich afspeelt. In de lucht? Jij genie. Waarom ze er nog bijzetten dat het luchtschip zich boven Zürich bevindt? Geen idee. Een ding is zeker: je bent nooit ver van actie. Sniperen heeft weinig zin, met close-combat maak je veel meer kapot dan je lief is. Een probleem is de respawning. Want de ruimte is beperkt, dus af en toe ben je net terug in het spel of je kijkt aan de verkeerde kant in de loop van een shotgun. Maar door de snelle actie is het een prima map voor modi als Domination, omdat je constant moet bewegen om de punten te capturen en te bewaken.

Call of Duty : Black Ops 3 Awakening Eisendrache

Rise is de minste map van de vier. De inspiratie was op na de overige drie mappen en toen bedachten ze maar een vrij generieke map, waarin ook snipers lol kunnen beleven. Het speelt zich af rondom een militaire bouwplaats in de sneeuw. Dat hebben we nu al zo vaak gezien. In het midden komen alle gangen samen zodat je daar de shoutouts mag verwachten. Er is genoeg water om alle zwemdiploma’s in een sessie te halen. Kortom, een vrij standaard multiplayermap, die prima is voor team-modi, maar er echt niet uitspringt door originaliteit.

Maar dan hebben we Der Eisendrache, de uitbreiding voor zombiemodus, die een map krijgt in de vorm van een kasteel in de Alpen, met als tijdperk zo rond 1945. Het is een enorme map met echt enorm veel geheimen. Natuurlijk zijn er nieuwe upgrades in de vorm van Gobblegums, maar er kunnen ook twee nieuwe Wonder Weapons vrijgespeeld worden door quests te doen in de map. De Wrath of Ancients krijg je door zombies te voeren aan drakenbeelden. Maar dan heb je ook een speciale pijl en boog om flink mee huis te houden. De Ragnarok DG-4 zijn twee spikes die je in de grond plant. Komen er zombies daar dichtbij dan vliegen ze de lucht in. Voordat je die hebt ben je wel even bezig met allerlei subopdrachten, zoals het vermoorden van een Panzer Soldier, een nazi in een robotpak.

De map heeft door de enorme grootte gelukkig teleporters, zodat je niet minutenlang hoeft rond te rennen. Tenminste, als je genoeg punten hebt om ze te gebruiken. De hoeveelheid content in deze map is enorm, en de bizarre opdrachten en easter-eggs zijn fantastisch. Het is Call of Duty op steroïden, het doet wat Far Cry: Blood Dragon deed voor die franchise. Treyarch zou er een compleet spel van moeten maken. Oh wacht, dan valt er wat DLC weg.

De Call of Duty: Black Ops 3 Awakening-DLC kost vijftien euro en voor eigenlijk maar vier multiplayermappen en een zombiemodus-uitbreiding is het wat prijzig. Maar de echte fans hebben toch al een seizoenspas, zodat ze met een eenmalige vijftig euro alle DLC gaan krijgen. Nu is Der Eisendrache geniaal, hopelijk houden ze deze kwaliteit vast. Of maken ze er een apart spel van, dat zou de franchise eens een hele frisse wind geven. Maar waarschijnlijk vinden ze het wel best om het zo via DLC te verdienen. De overige mappen hebben elk wel wat leuks, al is Rise er echt met de haren bij gesleept. Splash had zijn problemen, maar die zijn met een patch gelukkig opgelost, zodat de kleurrijke map weer een stuk leuker is om te spelen. Black Ops 3 kan weer vooruit, op naar de volgende DLC.