CD: Apokathilosis - Where Angels Fear to Tread

dekatophetspek

Als je aan black metal denkt is Noord-Ierland vast niet het eerste land waaraan je moet denken. Het is echter wel het thuisland van de band Apokathilosis, waarvan eind vorig jaar het eerste album Where Angels Fear to Tread verscheen. De band, bestaande uit de oorspronkelijk uit Brazilië afkomstige gitarist Marttjn' Rvbjn (Dismal Gale, Veïlhalt, ex-Eternal Malediction) en zanger, gitarist, bassist, drummer en toetsenist Felipe Roquini (ex-Dismal Gale, ex-Vobiscum Inferni, ex-A Distant Sun), bestaat sinds 2013 en heeft inmiddels al behoorlijke naam weten te maken in de Noord-Ierse metalscene met hun eigenzinnige geluid.

Apokathilosis - Where Angels Fear To Tread

Stench of death embraces the room.
Fatherly figures preaching doom.
Holding an idol nailed to a cross.
Giving up hope, forever lost.
(uit 'Ashes')

Apokathilosis is een band die haar muzikale roots duidelijk in de black metal uit de jaren tachtig en negentig heeft zitten. Zo heeft de band met Where Angels Fear to Tread, die werd opgenomen in de Advaita Studio van Felipe Roquini in Dublin, een indrukwekkende en zeer veelzijdige debuutplaat afgeleverd. Wat de in Dublin woonachtige Brazilianen vooral uniek maakt zijn de spirituele en filosofische teksten waarmee de band haar afkeer van elke vorm van religie de wereld in knalt.

Human psyche tilted pendulum.
Paradigm hardening, assured attrition.
Entrapment in conflict and division.
Pawns in a chess game of doom.
Divided into countless labels.
Blindfolded fallen angels.
Lumen beings yet to realize.
Untameable we stand and will rise.
(uit 'The Untameable Human Spirit')

Naast atmosferische duistere black metal horen we in de muziek van Apokathilosis ook de nodige invloed uit oldschool thrash metal en extreme death metal. Zo zullen liefhebbers van bands uit het hardere genre zoals Darkthrone, Satyricon, Dismember en Immortal deze gelimiteerde in eigen beheer uitgebrachte cd van Apokathilosis ook zeker weten te waarderen. Wil je meer over de band te weten komen dan kun je op hun Facebook-pagina terecht of kun je op de Bandcamp-pagina van Apokathilosis, waar je meteen het album Where Angels Fear to Tread kunt beluisteren. Dit is een uiterst creatief duo waar we in de toekomst nog veel van gaan horen!