Blu-ray: Magic Mike XXL

Daan de Witte (daan1601)

Steven Soderbergh, een naam die niet snel gekoppeld zou worden aan een film over strippers. En toch zei hij ja tegen het eerste deel, en leverde daarmee een geslaagde 'chick-flick' af, maar wist meer te doen. Ook voor een ander soort publiek werd de film aantrekkelijk door de zichtbare aftakeling van de stripper Mike, gespeeld door Channing Tatum. Weten de makers het ook zonder het toezicht van Soderbergh weer tot zo'n niveau te tillen?

Mike is zijn leven beu, er zit totaal geen spanning meer in en er moet iets komen om er weer bloei in te brengen. Door een samenloop van omstandigheden weet hij zijn oude groep weer bij elkaar te krijgen en introduceert tegelijkertijd wat nieuwe gezichten. Samen nemen ze de uitdaging aan en willen gaan optreden op de stripperconferentie. Dat is echt een ding, blijkbaar.

Het tweede deel weet geen enkel moment het niveau van zijn voorganger ook maar enigszins aan te tikken. De film voelt uitgekauwd, onorigineel en bloedirritant. Waarschijnlijk zal het de hordes vrouwen die op dit soort films afrennen als beesten vrij weinig uitmaken, maar de nuance die het eerste deel bevatte heeft regisseur Gregory Jacobs, die eerder al betrokken was bij Ocean's Twelve en Thirteen, genadeloos van tafel geveegd. De overgangen zijn onlogisch en na een half uur lijkt de film dan ook compleet stil te staan. Het is het talent van Tatum dat de film nog enigszins draaiende weet te houden, maar als de eindcredits dan rollen zal een deel van het publiek zich verlost voelen van deze marteling.

Ook de overige cast weet niet te boeien. De personages die in het eerste deel de kijkers nog naar het scherm wisten te trekken zijn vervangen door tweederangs acteurs met achtergrondverhalen die eigenlijk al slaapverwekkend zijn zodra de personages erover beginnen te vertellen. Dat is een opvallende verandering, aangezien de scriptschrijver ook verantwoordelijk was voor het eerste deel dat wel personages had die wisten te boeien zonder dat er vrij veel introductie nodig was.

De extra's zijn er ook niet in een veelvoud, en misschien is dat maar goed ook. Het enige wat de kijker krijgt te zien is een verlengde dansscène. Magic Mike XXL heeft voor elkaar gekregen waarvoor het is gemaakt: veel vrouwen naar de bioscopen trekken om te zwijmelen op het lichaam van onder andere Tatum. Het is jammer dat de nuance uit het eerste deel daar fataal onder heeft moeten lijden. Laat de geruchten over een derde deel maar gauw tot het verleden behoren.