Blu-ray: Mission: Impossible - Rogue Nation

Daan de Witte (daan1601)

De Mission Impossible-films weten al een aantal jaar te zorgen voor telkens weer vernieuwende stunts, gemixt met een kwalitatief goed script en hier en daar serieus acteerwerk. De hoofdrolspeler in het hele verhaal, Ethan Hunt, al vanaf het begin van de filmreeks gespeeld door Tom Cruise, weet zich elke keer weer te redden uit situaties die onmogelijk lijken te zijn, op de meest ingenieuze manier. Iets wat al vijf films kijkers aan het witte doek gekluisterd houdt, want vrijwel alle films zijn razend succesvol. Aan Christopher McQuarrie de nobele taak om het succesverhaal voort te zetten.

Ethan Hunt moet onderduiken als de organisatie waarvoor hij al zijn missies uitvoert, de Impossible Mission Force, door de CIA op non-actief wordt gezet na een aantal incidenten. Het gehele team van Hunt moet zich verantwoorden voor de daden van Hunt, maar blijft hem trouw, ook wanneer er een malafide organisatie - genaamd The Syndicate - probeert in te dringen tot aan de CIA. Hunt heeft dit keer maar één missie: die organisatie uitschakelen voordat het te laat is.

Hij wordt hierin geholpen door zijn trouwe compaan Benji, opnieuw hilarisch neergezet door Simon Pegg. Die heeft het zichtbaar naar zijn zin in een rol die hem op het lijf lijkt te zijn geschreven. De komiek/acteur is überhaupt in topvorm de laatste tijd en weet in elke titel die hij uitbrengt hilariteit te combineren met een bepaalde hartelijkheid, terwijl hij tegelijkertijd de Britse humor weet te waarborgen. Ook de vrouwelijke tegenhanger van Hunt, Rebecca Ferguson, die toch wel erg veel wegheeft van een Bond-girl, brengt de rol van de wisselende tegenspeler goed op het scherm. De kijker komt telkens weer terug op de vraag aan welke kant deze femme fatale zich nou bevindt. Dit komt uiteraard ook door het script van de hand van Christopher McQuarrie, die voor het verhaal ondermeer samenwerkte met Drew Pearce en JJ Abrams, die uitgegroeid is tot de geestelijk vader van de films gebaseerd op de televisieserie.

De locaties zijn net zoals in de laatste paar films erg goed uitgekozen. De kijker wordt van hot naar her gesleept, maar immer zonder dat er vermoeidheid optreedt. Wanneer er dan niet op een exotische of indrukwekkende plaats in de buitenlucht gefilmd wordt, is er wel ruimte voor een plek waar weer de ogen uitgekeken worden. Een goed voorbeeld is een kluis die zich een paar honderd meter onder de grond bevindt, en tevens onder water staat. Hunt moet uiteraard zijn duikpak aantrekken om de kluis binnen te dringen en de choreografie van deze scène is zo indrukwekkend dat een aantal keer niet voorkomen kan worden dat de mond openvalt.

Mission Impossible: Rogue Nation weet opnieuw een groot en gevarieërd publiek aan te spreken met zijn variëteit in stuntkeuze, locatiekeuze en een fris script. Dat het misschien wel een beetje lijkt op een aantal actiefilms die in 2014 en 2015 zijn uitgekomen mag de pret niet drukken want deze reeks heeft altijd nog de persoon Hunt om zich veilig te stellen. Ook de extra's zijn een leuke toevoeging aan het schijfje, meer dan drie kwartier is er besteed aan de kijkjes achter de schermen, het reconstrueren van bepaalde actiescènes en interviews met de belangrijkste personen uit de film. Met een geluidsspoor in Dolby Atmos kan het al helemaal niet meer stuk. Een geslaagde missie, die toch niet zo onmogelijk lijkt met het aangeleverde materiaal.