Blu-ray: We Are Your Friends

Dwayne (D-wayne93)

We Are Your Friends is een muzikale dramafilm die geregisseerd is door Max Jospeh (bekend als presentator van het televisieprogramma Catfish). Zac Efron speelt de hoofdrol in de film en bijrollen zijn er voor onder andere Emily Ratajkowski (jawel, die jongedame die naakt rondhuppelde in de videoclip van het nummer Blurred Lines van Robin Thicke), Wes Bentley (Interstellar) en Jon Bernthal (The Wolf of Wall Street).

In We Are Your Friends droomt Cole Carter (Zack Efron) van een carrière als DJ. Hij spendeert veel tijd met zijn vrienden, draait housemuziek in kleine clubs in noord Hollywood en hij werkt thuis achter zijn laptop aan die ene track die hem beroemd zal maken. Wanneer een bekende, ervaren DJ (Wes Bentley) hem onder zijn hoede neemt, ontmoet Cole diens vriendin Sophie (Emily Ratajkowski), waar hij (natuurlijk!) verliefd op wordt. Staat deze verboden liefde een glansrijke carrière in de dancescene in de weg?

Zac Efron in We Are Your Friends
Zac Efron als Cole

We Are Your Friends moet het vooral hebben van de sterke bijrollen en in het speciaal die van Wes Bentley en Jon Bernthal. Bentley speelt een wat oudere DJ die het al gemaakt heeft in de wereld van dancemuziek. Hij vertoont zelfdestructief gedrag, is verslaafd aan alcohol en drugs en hij wordt door het merendeel van de dancescene als passé beschouwd. Bentley komt goed over als een DJ in teloorgang en met deze rol vormt hij een van de lichtpuntjes in de film. Jon Bernthal speelt een flamboyante, heethoofdige makelaar en zijn personage lijkt wel voor hem geschreven; hij komt heel goed over als een egoïstische schoft.

Het grootste minpunt van We Are Your Friends is hoofdrolspeler Zac Efron; anderhalf uur lang zien we hem met een koptelefoon rondlopen of achter een draaitafel staan. Meer dan dat is het gewoon niet. Er is geen sprake van een personage, laat staan het ontwikkelen van een personage naarmate het verhaal vordert en je hecht je als kijker totaal niet aan Cole. Dat is jammer. Het verhaal zelf voelt aan als een verplichting om verschillende dramafilm-clichés op te voeren. Een voorbeeld: de verboden liefde tussen Cole en Sophie. We hebben dit natuurlijk al veel vaker gezien en wat nog belangrijker is, het acteerwerk dat nodig is om iets als verboden liefde goed over te laten komen, ontbreekt totaal. Het camerawerk in de film is matig: hier en daar is een shot te ontdekken waar wellicht over nagedacht zou kunnen zijn, maar in ruil daarvoor krijgt de kijker elk halfuur een stuk of twee slow-motion shots van schaars geklede, dansende vrouwen voorgeschoteld die niet zouden misstaan in een reclame voor zuipvakanties van Beachmasters. Dat de film op blu-ray in full-hd wordt gepresenteerd verandert hier helaas niets aan. De soundtrack bestaat bijna alleen maar uit elektronische muziek, die in surroundgeluid prima klinkt.

Wes Bentley, Emily Ratajkowski en Zac Efron in We Are Your Friends
Wes Bentley, Emily Ratajkowski en Zac Efron

We Are Your Friends neemt een bestaande trend, in dit geval jongeren compleet uit hun plaat gaan op elektronische muziek, al dan niet onder invloed van een pilletje of een lijntje coke of whatever. Deze trend wordt onderworpen aan een stormvloed aan filmclichés; Cole heeft een droom, ontmoet per toeval iemand die zijn droom min of meer leeft, wordt zijn protegé, valt als een blok voor diens vriendin en de rest van het verhaal kan eigenlijk voorspeld worden. Max Jospeh kan beter reality-tv blijven maken, want We Are Your Friends is absoluut geen aanrader.

Deze blu-ray bevat géén extra's!