CD: Pander - Fierce Self

dekatophetspek

Zo'n drie jaar na hun indrukwekkende debuutalbum Go! ligt sinds eind 2015 het nieuwe album Fierce Self van de Friese stonermetal band Pander bij de betere platenwinkels in de schappen. Zoals je eerder al kon lezen in het interview dat Fok! had met zanger Meindert Pander heeft de band een behoorlijk bewogen tijd achter de rug. Zo overleed mede-bandoprichter en gitarist Andre Bouma vorig jaar tijdens de opnames van de plaat aan de gevolgen van de meest gehate ziekte ter wereld en moest de band een soort van herstart maken met hun nieuwe snarenplukker Andre Bokma.

Pander - Fierce Self

Op Fierce Self laten de Friezen zich weer van hun beste kant horen met een stevige portie woest beukende stonermetal van de bovenste plank. Muzikaal gezien zit Pander op de nieuwe plaat in dezelfde hoek als bands zoals Monster Magnet (ten tijde van hun klassieker Superjudge), Kyuss en het oudere en betere werk van Queens Of The Stone Age. Fierce Self gromt en bromt als een op hol geslagen Tyrannosaurus met ADHD in een woeste achtbaan, maar krijgt vooral een kenmerkende eigen smoel door de opvallend krachtige cleane zang van zanger en gitarist Meindert Pander. Al vanaf de eerste tonen van openingstrack 'At The Shore' wordt meteen de toon gezet voor een stevige dosis stomende melodieuze stonerrock.

Fierce Self werd opgenomen met hulp van producer Johan Kooi, die liefhebbers van de betere Nederlandse popmuziek ook zullen kennen van zijn uitstekende werk voor bands als I Am Oak, The Black Atlantic en Sväva. Naast vernieuwde uitvoeringen van 'Leave' (dat eerder al te beluisteren was op de Heisenberg-blauwe vinyl EP Totally Freaked Out - Volume One op Totally Freaked Out Records) en 'The Light' (waarvan we een vroege versie al tegenkwamen op de verzamel-cd Frisian Hard 'n Heavy - Volume 2 op Big Bad Wolf Records) kent het album een zevental gloednieuwe nummers. Het is dat er in Friesland geen woestijnen te vinden zijn anders zouden we dit ook gerust onder de noemer desert rock durven te presenteren.

Pander

Met Fierce Self bewijst Pander dat ze zeker tot de betere stonermetal bands van Nederland behoren en ze verdienen het dan ook zeker om door een groter publiek gehoord te worden. Mocht je het album niet bij je lokale platenboer kunnen vinden, dan zijn de mannen van Pander ook te bereiken via hun Facebook-pagina. Een beter begin van 2016 hadden liefhebbers van stomende stonermetal van Nederlandse bodem zich eigenlijk niet kunnen wensen.