Blu-ray: La Meglio Gioventù (Restored Version)

Daan de Witte (daan1601)

Soms komen er films op de redactie voorbij waarbij er niet direct een belletje gaat rinkelen wat betreft uitgave in de bioscoop of zelfs de titel. La Meglio Gioventù was zo'n geval. Ondergetekende had nog nooit van de film (die eigenlijk als TV-film bedoeld is) gehoord en kende ook geen namen van de cast en crew. De synopsis geeft al direct een goede indruk van waar de kijker zich op voor moet gaan bereiden: een reis die gemaakt gaat worden door middel van zeer indrukwekkende cinematografie: portretcinematografie.

In Onze Beste Jaren, zoals de film in het Nederlands genoemd kan worden, wordt een Italiaanse familie gevolgd. Echter, niet voor een aantal jaar. Nee, de familie wordt neergezet vanaf de jaren zestig tot tien jaar geleden, toen de film voor de eerste keer verscheen. Er wordt ingezoomd op twee broers. Die broers gooien hun leven drastisch om na de ontmoeting met een meisje, dat lijdt aan stoornissen, en dan vooral op het psychische vlak. Dat omgooien gaat zo drastisch dat de ene broer psychiater wordt en de ander zich aanmeldt bij de politie. De toon is gezet en een innerlijke zoektocht naar identiteit weet zichzelf steeds beter vorm te geven in het paillet dat met kleur gevuld wordt door regisseur Marco Tullio Giordana.

De Volkskrant noemde het destijds een "subliem geschreven, subtiel geregisseerd en prachtig geacteerd drama". Daaraan is niets te veel gezegd. De film, die in twee delen in de bioscoop te zien is geweest, weet met zijn zes uur aan lengte de kijker mee te nemen op die cinematografische reis. Eigenlijk in eenzelfde vorm zoals Boyhood dat deed vorig jaar. De lengte is dus een argument voor de stelling dat het geen fijne wegkijkfilm zal zijn, maar niets is minder waar. Door het uitermate goed geschreven script, waarin zich de broodnodige nuance verschuilt, zit de verhaallijn goed in elkaar en kunnen dus ook de acteurs er goed mee overweg. Zij geven het beeld dat Giordana in zijn hoofd had met deze film op een indrukwekkende manier vorm. Wel is de vraag of de restauratie nog zin heeft na tien jaar. Het enige wat er gedaan kan worden is de omzetting naar blu-ray (1080p) kwaliteit, meer valt er niet te doen aan de beelden die ongeveer twaalf jaar geleden zijn geschoten. Dat neemt echter niet weg dat dit een mooie kans is voor mensen om kennis te maken met de film en dat misschien dat als doel voor ogen werd gezien met deze uitgave.

Zowel de hoofdrolspelers als de bijrollen vormen een zeer geraffineerd ensemble dat weet wat het aan het doen is. Voeg daar de verfijnde schakeling tussen scènes aan toe en succes is gegarandeerd. Als extra is er nog een interview op de schijf te vinden met de regisseur, die naar Nederland kwam naar aanleiding van de vertoning van de film als serie op de Nederlandse televisie. Een product met een hoge kwaliteitswaarde is wat er in huis gehaald wordt met La Meglio Gioventù, en een zes uur durende reis door een prachtig landschap, met indrukwekkende reisgenoten.