CD: Black Temple - It All Ends

dekatophetspek

Black Temple is een band uit het Zweedse slaapstadje Helsingborg die voortgekomen is uit de stonerband Odyssey. Nadat ze onder die naam in 2012 het album Abysmal Despair hadden uitgebracht kwamen ze tot ontdekking dat er wel heel erg veel bands op deze aardkloot rondliepen met dezelfde naam. Na de naamswisseling nam het trio ook afstand van de muzikale koers die werd gevaren en ging zich vanaf dat moment meer richten op eigenzinnige post-punk. Het resultaat van deze koerswijziging kunnen we nu beluisteren op It All Ends, de debuutplaat van de band Black Temple.

Black Temple - It All Ends

It All Ends had eigenlijk al in 2014 zullen verschijnen maar door tourverplichtingen kwam daar weinig van terecht. Dat was op zich geen probleem aangezien de band nu meer tijd kon steken in hun indrukwekkende debuut als Black Temple. Dat de band ver boven het gemiddelde uitkomt bleek al uit het feit dat niemand minder dan In Flames frontman Andres Friden de band een contract gaf voor een plaat op zijn Razzia Notes label, die het album It All Ends nu samen met Century Media heeft uitgebracht. Black Temple mag dan voortgekomen zijn uit een groovende stonerband, daar is op deze plaat maar weinig meer van terug te horen. Wat we wel horen krijgen is bruut beukende post-punk met een fijne dosis grunge, waarbij de stem van zanger en bassist Jonas Pedersen zo nu en dan wel wat doet denken aan die van Zack de La Rocha van Rage Against the Machine.

Met It All Ends legt de band de lat in elk geval flink hoog met een brute bak post-punk en noise van de bovenste plank. In bijna 37 minuten jaagt de band er een tiental uiterst beukende tracks door, die samen met producer Magnus Lindberg (Cult Of Luna), in de inmiddels niet meer bestaande Studio Huvudstaden, werden opgenomen. Ben je wel een liefhebber van eigenzinnige noisebands zoals Helmet, Melvins en Jawbox, om er maar een paar te noemen, dan kunnen we je zeker aanraden om dit album ook eens te gaan checken. Het album mag dan It All Ends heten, wij hopen dat het slechts het begin is van een groots muzikaal avontuur. Black Temple smaakt absoluut naar meer.