Final Fantasy VII iOS

Rob (Fathom)

Soms heb je van die spellen die zoveel invloed hebben dat ze 20 jaar later nog besproken worden. Final Fantasy VII is zo een game. Vooral voor de mensen die nog van vóór de patatgeneratie zijn. Voor mij persoonlijk is het de beste RPG die ooit gemaakt is. Het spel uit 1997 was het eerste Final Fantasy-deel dat compleet in 3D gemaakt was, iets heel bijzonders in die tijd. Het spel bestond uit maar liefst drie cd’s. Toen laatst het bericht de wereld in ging dat er misschien een remake kwam, ging ook mijn hart sneller kloppen. Niet veel later kwam er een iOS versie uit en ondanks dat ik het orgineel heb liggen en die ooit via de PlayStation Store gekocht had op mijn PS3 moest ik het proberen.

ff7

Het verhaal van Final Fantasy 7 draait om Shinra Inc. Een bedrijf dat een energiebron Mako gebruikt ten koste van alles. Mako is de energie die al het leven en de planeet nodig hebben, maar Shinra Inc. heeft daar geen boodschap aan en verbruikt alle bronnen ondanks de consequenties. In het spel ben jij Cloud, een soldaat die ingehuurd is door de verzetsgroep Avalanche om Shinra Inc. reactors te saboteren. Tijdens het spel wordt steeds meer van Cloud’s verleden bekend. Dit zorgt voor één van de beste verhaallijnen ooit in een spel.

ff7

De grote vraag die natuurlijk bij de meeste mensen rijst is: is het de moeite waard om Final Fantasy VII te kopen voor op je telefoon of tablet? Voegt het iets nieuws toe of is het weer allemaal hetzelfde? Het eerste dat opvalt is de besturing. Je kunt kiezen uit een analoge pad en de oude vertrouwde d-pad. Deze zijn als een soort touch verwerkt in je scherm. De verhouding van de knopjes op het scherm vond ik eigenlijk niet prettig werken en heb het spel een paar keer aan de kant gelegd om deze reden. Nadat ik mijzelf toch dwong om ermee aan de slag te gaan wende ik er wel aan, maar het bleef niet prettig. Ook de grootte van het spel is pittig. Met 1.6GB is het een van de grootste iOS spellen die ik heb en moest ik ook even schoonmaken om hem erop te krijgen. Grootste nadeel is het energieverbruik. Je batterij schiet omlaag tijdens het spelen en als ik een avondje bezig was lag ik op de bank met de stekker erin. Jammer, want ik kan mij niet voorstellen dat het handig is voor mensen die lang met OV reizen in de ochtend.

ff7

Het is niet alleen maar kommer en kwel. Het blijft Final Fantasy VII en met een headset op is het heerlijk om de oude soundtrack van het spel weer te horen. Ook het verhaal was weer smullen geblazen. Je merkt dat je na al die jaren toch aardig wat vergeten bent. Ander pluspunt is dat we de pc-port hebben gekregen. Hierdoor ziet het er beter uit dan op de PlayStation 1 versie.

ff7

Al met al heb ik genoten van Final Fantasy 7 op mijn mobiel. De oude vertrouwde turn-based battles met de menu’s voelden nostalgisch, maar het blijft jammer van de minpunten. Final Fantasy heeft een pittige prijs voor iOS-begrippen. Met 16 Euro is het één van de duurdere games. De besturing is een gemiste kans en voor mensen die dachten lekker in het OV te spelen: zorg dat je een powerbank bij je hebt.

• Final Fantasy VII!!!
  • Besturing niet prettig
  • Batterij gaat snel leeg