One Piece: Pirate Warriors 3

Pheno

Ontwikkelaar W-Omega heeft blijkbaar een patent op alles wat hack & slash is. Ze zijn zelf altijd druk bezig met hun eigen Dynasty Warriors- en Samurai Warriors-games, maar ondertussen vinden ze nog de tijd om allerlei samenwerkingen aan te gaan. Hyrule Warriors, Dragon Quest Heroes en nu weer One Piece: Pirate Warriors 3. Het klinkt allemaal als dezelfde gameplay en in de basis is dat natuurlijk ook zo. Wat deze games zo aantrekkelijk maakt is de fanservice. Fans van de anime en/of manga One Piece gaan dan ook blij worden van One Piece: Pirate Warriors 3, want bekende personages en verhaallijnen passeren de digitale revue.

Het verhaal van One Piece: Pirate Warriors 3 is er een van ondertussen twintig jaar. In een notendop: Luffy heeft als kind een Devils Fruit gegeten. Hierdoor heeft hij een speciale kracht gekregen: hij is van rubber. Hij en zo vele andere wannabe-piraten zijn geïnspireerd door de laatste woorden van de enige piratenkoning. Er is een schat verborgen, de One Piece, die iemand enorme macht geeft en diegene de nieuwe piratenkoning zal maken. Hem vragen waar het ding ligt is lastig, want dit meldde hij bij zijn executie. Sindsdien zijn er veel piraten op zoek naar de schat en heeft de marine de handen vol om de orde te bewaren. Luffy zweert dat hij de nieuwe piratenkoning zal worden en gaat op reis om een crew, een boot en de One Piece te zoeken. En dat terwijl andere piraten bijzondere krachten hebben door het eten van Devils Fruit en de marine ook niet stilzit om piraten aan te pakken.

One Piece: Pirate Warriors 3

De verhaalmodus van One Piece: Pirate Warriors 3 volgt het verhaal van de anime en manga tot en met de Dressrosa-avonturen, maar dan ook in een notendop. Sommige hoofdstukken worden vrij vlot vertelt, zoals de eerste ontmoeting met Alvida, toen ze nog een dikzak was. Je komt haar in het spel pas tegen als je tegen de clown Buggy moet vechten en ze haar speciale krachten heeft gekregen en zo glibberig en dun als een aal is. Een missie in One Piece: Pirate Warriors 3 is vrij herkenbaar opgezet als je eerdere Warrior-games hebt gespeeld. Je begint op een map met daarin verschillende geallieerde en vijandelijke kampen. De bedoeling van de missie wordt duidelijk gemaakt aan de hand van hints die in de loop van je vooruitgang veranderen. Vaak begint het met een initiële aanval van een bekende vijand, die je moet stoppen. Ondertussen gebeuren er allerlei dingen op de map, waardoor je je aandacht moet verleggen en soms vliegensvlug naar een hele andere kant moet, omdat daar piraten een van jouw kampen dreigt te doen opblazen of dat een van je medestanders hulp tegen een overmacht nodig heeft.

Per level zijn er ook optionele gebeurtenissen. Deze worden aan het begin uitgelegd bij de briefing. Bij missie drie wordt al duidelijk dat je soms een missie twee keer moet doen om alles te halen: je moet bijvoorbeeld een vijand verslaan als Luffy en een andere als Sanji. Je kunt niet wisselen in een missie, dus je moet een missie dan na het te hebben uitgespeeld met een van de twee nog eens starten als de ander. Onbegrijpelijk dat je niet kunt swappen, terwijl je bijvoorbeeld in de laatste Samurai Warriors dat met een druk op de knop kunt blijven doen. Het zou de vaart in het spel houden. Nu moet je als je alles wil doen, vaak een missie opnieuw doen. Een matige manier om de content te verlengen.

One Piece: Pirate Warriors 3

Naast deze optionele opdrachten zijn er ook Legend Points te halen. Deze zijn puur voor de achievement-whores. Ze bestaan uit opdrachten als: haal een S-rank, zorg dat geen dorpeling vlucht, speel op moeilijkheidsgraad 'hard', enzovoort. Met een à twee keer door een missie lopen moet dat te doen zijn. Vooral de S-rank is lastiger omdat je en snel genoeg, meer dan genoeg kills en genoeg speciale moves moet hebben gemaakt om die te halen. Moeilijkheidsgraad 'hard' is overigens helemaal niet zo lastig. De vrij domme vijanden komen op elke moeilijkheidsgraag al met honderdtallen op je af, maar hebben iets meer levensmeter als je deze kiest. Dat komt neer op twee keer meer slaan om ze neer te krijgen, dus dat is makkelijk te overzien. De optie om online hulp te vragen van een tweede speler heb ik dan nooit echt nodig gehad. Het is dan ook niet handig gemaakt. Je wacht in een lobby op iemand die je met een missie wil helpen, of je geeft aan dat je de missie alvast wil starten. Het is alleen geen drop-in/drop-out, dus is er eindelijk iemand die je wil helpen, dan wordt je weer helemaal aan de start van de missie gezet. Je opgedane ervaringspunten blijven alleen, voor de rest ben je alle voortgang kwijt.

Wil je spectaculairdere aanvallen doen, dan heb je speciale bewegingen. Deze specials doe je door meters te vullen. Vullen is simpel: sla alles wat beweegt neer. Er zijn twee meters: een is er voor een speciale aanval die meteen een hele groep aanpakt. Deze meter bestaat uit vakjes en elk vol vakje is goed voor een speciale move. De interessantere meter is de partner-meter. Er lopen vaak meer bekende geallieerden in je map en als deze meter volloopt, dan zullen ze letterlijk bijspringen met een aanval. Er zijn drie niveaus op die meter. Nadat hij gevuld is, komt er een '2' bij die specifieke partner te staan en kun je de meter nog eens vullen. Is hij voor de derde keer helemaal volgelopen, dan zie je max naast de geselecteerde hulp staan en kun je met een druk op een knop in Kizuna-modus. Dan doe je bijzonder veel meer schade en als klap op de vuurpijl heb je een all-out finishmove, waar meestal een heel blikveld vijanden meteen geruimd is.

One Piece: Pirate Warriors 3

Het leuke aan die partner-meter komt nog als je gaat combineren. Heb je meerdere partners bij je, dan kun je al hun meters proberen te vullen. Doe je eenmaal een Kizuna-eindaanval, dan zal deze partner bij de volgende keer dat je deze uitvoert met een ander personage ook bij springen ook al is zijn meter niet vol. Tot wel vier partners kun je op je scherm krijgen en dan ziet het er flashy uit, als je bijvoorbeeld Hancock vijanden versteend, Garp kanonskogels gaat werpen en Wapol zijn nogal aparte lichaam gebruikt om zijn aanvallen te doen.

Door missies succesvol te halen speel je nieuwe personages vrij die je in Free-Mode kunt gebruiken om de missies nog eens te doen. Je kunt dus met DoFlamingo op Drum Island tegen Wapol vechten, als je wil. Het levert alleen ervaringspunten, geld en speciale munten op. Die munten heb je nodig om elk personage te upgraden, qua levensmeter, verdediging en aanval, maar ook extra meter voor je speciale aanval. In de Free-modus ben ik niet lang gebleven, want het zijn dezelfde missies als in de verhaalmodus, niet echt gevarieerd dus. Die munten vind je ook in de Dream Log-modus waar je nog zeldzamere varianten vindt.

In de Dream Log zie je een zeekaart met allemaal eilanden. Je moet de missie op een eiland halen om naar aansluitende eilanden verder te kunnen. Sommige eilanden hebben bekende personages die je alleen in deze modus kunt vrijspelen. Er zijn zeldzamere munten te vinden voor je upgrades. Er lopen ook personages vrij rond op de eilanden met een Wanted-poster. Daar krijg je de echt nergens-anders-te-vinden-munten, dus het is zaak om die zo snel mogelijk te pakken, want die personages verdwijnen na een tijdje. De missies in de Dream Log variëren een stuk minder, maar ze zijn leuk genoeg om iedereen en alles zo snel mogelijk te verslaan. Uiteindelijk wacht Shanks op je, de man die zijn arm verloor toen hij Luffy uit zee redde en zijn strooien hoed aan Luffy gaf. Fans komen dus zo goed als elk personage tegen, al zijn sommigen niet speelbaar. Bijvoorbeeld Kuro en Morgan zijn alleen als hulpjes in te schakelen, meer niet.

One Piece: Pirate Warriors 3 speelt op veilig. De gameplay is simpel op te pikken, en op de lastigste moeilijkheidsgraad is het eigenlijk nog te makkelijk om alles te S-ranken. De omgevingen zijn gevarieerd genoeg in de verhaalmodus, al zie je ze in Dream Log weer allemaal terug, daar zijn geen aanpassingen aan gedaan. Er had alleen meer in mogen zitten. Het originele verhaal is 20 jaar oud, om elk hoofdstuk maar af te doen met één missie is jammer. Er had dan ook met gemak meer variatie in de opdrachten kunnen zitten. Hyrule Warriors en Dragon Quest Heroes laten zien dat missies en modi nog gevarieerder en uitgebreider kunnen, zoals de verschillende puzzelmappen van Hyrule Warriors. Een veilige fanservice dus, prima voor de fans, maar het smaakt naar meer. One Piece: Pirate Warriors 3 is uit voor pc, PlayStation Vita, PlayStation 3 en PlayStation 4. Helaas is het niet cross-buy.

• Gameplay simpel op te pikken
  • Snelle actie met combosysteem
  • Fanservice naar One Piece-fanaten