Giana Sisters: Dream Runners

PoeHao

De Duitse indiestudio uit het Zwarte Woud genaamd Black Forest Games scoorde een onverwachte hit met hun interpretatie van het platformspel Giana Sisters. Nu hebben ze van deze platformer een racegame gemaakt met bommen en andere bonussen. Lekker bankhangen met de local co-op of online je gram halen, het is helemaal aan jou.

Giana Sisters: Dream Runners lijkt op Mario Kart in een Super Mario-wereld. Je rent al platformend door levels heen en je kan bonussen oppakken. Deze bonussen zijn altijd negatief voor je tegenstanders, maar kunnen jou ook in de weg zitten.

De besturing van de game wordt je uitgelegd naarmate je speelt. Dat betekent uiteraard dat je de eerste races niet wint omdat je de knoppen niet kent. Hier even voor geïnteresseerden: Met R2 kun je de verzamelde kristallen gebruiken om te sprinten; bonussen activeer je met O; X is springen; ∆ is draaiend zweven (twirlen) en met □ verander je jezelf in een vuurbal. De knoppenindeling van Giana Sisters: Twisted Dreams is dus grotendeels aangehouden. Ook kan je nog steeds veranderen tussen een ‘wilde Giana’ en de rustige variant, wat weer invloed heeft op je omgeving. Het veranderen gebeurt als iemand door een elektrische poort rent en dat kan vaak voorkomen in een korte tijd.

Vuurbal

Je speelt Giana Sisters: Dream Runners met maximaal vier spelers in negen verschillende levels.  Als er niet genoeg mensen zijn, dan kun je, als je dat wilt, bots inzetten. Alle vier starten vanaf hetzelfde punt in hetzelfde scherm. Zodra iemand achterop raakt en uit het scherm verdwijnt, dan gaat er een timer van 30 seconden teruglopen. Degene die na de 30 seconden vooraan staat heeft die ronde gewonnen. De volgende race start vanaf het punt waar de winnaar van de ronde staat. Zodra een speler drie rondes heeft gewonnen, dan is de race afgelopen.

Bonussen

De regels zijn simpel, het spel is chaotisch en je hebt tactisch spel en een stevige dosis aan geluk nodig om te winnen. Tijdens Gamescom heb ik Dream Runners een aantal keer gespeeld en alleen af en toe een ronde gewonnen. Gelukkig is het spel zeer vermakelijk ook al win je de race niet. Ook na aanschaf van Dream Runners kon ik maar niet winnen, totdat ik op een LAN-feest achter elkaar schietspellen had gespeeld. Dat gaf mij dus de juiste killer-mentaliteit om iedereen uit te schakelen. Helaas zijn er weinig tegenstanders te vinden op PlayStation Servers, dus ik heb niet de kans gehad om online te spelen.

Spring

Giana Sisters: Dream Runners is een klein spel met een klein prijskaartje. Het is een gezelschapsspel dat heel erg leuk is met vrienden. Helaas is er verder weinig te doen. Je kunt racen tegen de computer, vrienden of vreemden en dat is het. Als je vaak vrienden over de vloer hebt, dan is het een toffe aankoop. Ben je juist vaak alleen, dan kun je beter Giana Sisters: Twisted Dreams of Giana Sisters: Rise of the Owlverlord opstarten.

• Makkelijk te leren
  • Tactisch spel wordt vaak beloond
  • Je kan ook winnen met geluk