De pilots van Comic-Con International

Peter Breuls

Tijdens het jaarlijkse zomerfestijn der popcultuur, Comic-Con International, worden niet alleen bestaande tv-series gevierd door de fans of aankomende films gepromoot. TV-producenten komen er ook hun nieuwe series aan de man brengen om te proberen buzz te creëren onder het potentiële kijkpubliek. De beste manier om dat te doen is door gewoon de pilot te vertonen, maanden voordat niet-Con-gangers deze op televisie te zien krijgen. Laten we, voordat het Amerikaanse tv-seizoen losbarst, eens zien welke series tijdens Comic-Con gepresenteerd zijn.

Het is natuurlijk ondoenlijk om op een evenement als Comic-Con alle panels bij te wonen; er gebeurt zo veel tegelijkertijd dat dat letterlijk onmogelijk is. En niet alle nieuwe tv-series komen naar de conventie met een pilot-aflevering. Sommigen komen alleen even praten over wat ze van plan zijn, en tonen een trailer aan het publiek. Maar producent Warner Bros. komt jaarlijks met zeker een stuk of vier nieuwe series aanzetten, en vertoont deze tijdens de openingsavond van Comic-Con, Preview Night geheten. De series die daar dit jaar werden vertoond, zijn twee nieuwe DC Comics-verfilmingen (Lucifer en Supergirl), een remake van een Belgische serie (Containment) en een originele serie van de producers van onder andere Arrow en Stargate Atlantis (Blindspot). We onderwerpen elk van deze series aan een review: was de pilot interessant genoeg, en zou dit wel eens een goede serie kunnen worden?

De Pilots van SDCC
Lucifer, Supergirl, Blindspot en Containment

Van alle besproken series is nog niet bekend of een Nederlandse omroep ze heeft opgepikt of dat nog gaat doen.