Sword Art Online Re: Hollow Fragment

PoeHao

Vorig jaar rond deze tijd verscheen Sword Art Online: Hollow Fragment op de PlayStation Vita, gevolgd door een goeie review van Kensuke. Nu is Sword Art Online Re: Hollow Fragment uitgekomen voor de PlayStation 4, een director’s cut-versie van de Vita-port. Het spel is grotendeels hetzelfde gebleven, maar de multiplayer geeft het een hele nieuwe dimensie.

Luie port
Vorig jaar heb ik Sword Art Online op de Vita gespeeld en er zelfs een ‘grip’ voor aangeschaft om langer te kunnen gamen met mijn grote klauwen. Ik vond het een leuk spel, maar spelen op een handheld is niet echt mijn ding. Het is voor mij een oprechte verademing om Kirito (de hoofdpersoon) te zien rondrennen op het grote scherm. De PlayStation 4 geeft het spel iets duidelijker weer dan de Vita. Je kan makkelijker zien welk knopje wat doet en grafisch is het wat gelikter. Dat was het dan. De single player van Sword Art Online Re: Hollow Fragment is een hele luie port die weinig meer toevoegt dan speelgenot op een groter scherm. Als je bedenkt dat de Vita-versie een port is van een PSP-game, dan besef je weer wat een gemiste kans deze uitgave is. Maar ach, het was een geinig en onderhoudend spel en dat is het nog steeds. Nee, hoogstaand is het niet, je moet behoorlijk wat grinden en langs heel veel dialogen, maar je blijft spelen. Er zijn veel quests te halen, materialen te verzamelen, meisjes te versieren, bazen te verslaan en nieuwe gebieden te ontdekken en dat houdt je toch geïnteresseerd. Tenminste, als je een fan bent van de anime, want anders is de lol er snel vanaf.

Op stap met Silica

Verhaal
In de nabije toekomst kun je fysiek inloggen in een virtual reality MMORPG. Wat degenen die het spel spelen in eerste instantie niet weten, is dat als ze sterven in het spel ook daadwerkelijk in het echte leven doodgaan. Dus ze moeten proberen alle 100 etages leeg te vechten om het spel uit te spelen. In de animeserie lukt dat al op de 75e etage, maar in het spel loopt die epische scene anders af. Het spel gaat verder vanaf dat moment en je moet dus doorvechten. Aan het begin van  het spel ontdekt de hoofdpersoon Kirito per toeval een onbekend stukje van de wereld Aincrad. In deze ‘Hollow Area’ zijn veel sterke monsters, zeldzame materialen en een mooi meisje genaamd Philia. Al snel geeft het spel je de vrije hand en kun je zelf kiezen waar je heengaat en wat je gaat doen.

De verhaalmodus van Sword Art Online Re: Hollow Fragment doet alsof het een MMORPG is, maar is eigenlijk gewoon een single player-game. Het betekent dus dat je alleen met personen speelt uit de serie die volgens het spel medespelers zijn. Zij zien en noemen anderen dan ook NPC (non playable character), terwijl zij dat zelf in feite ook zijn. Je kunt telkens een ‘persoon’ kiezen die met je meegaat op strooptocht. Het spel kun je ook niet pauzeren, want je speelt nu eenmaal ‘online’. Dat was ik even vergeten toen ik bezig was mijn skills te kiezen nadat ik geleveld was. Een slijmbrok was dichtbij geslopen en slurpte me dood voordat ik uit het menu was. Erg wrang.

Kirito en Philia

Enkele tips
In Sword Art Online kun je alleen rondlopen en met een partner. Doe je het laatste dan verdient je maatje ook XP. In gevechten heb je dan ook de mogelijkheid om van de gevaarlijke positie in de voorhoede te wisselen, een zogenaamde ‘switch’.

Toen ik de Vitaversie speelde, ging ik door de Hollow Area zwerven. Mijn tip is dan ook, doe dat niet. Volg gewoon het verhaal en word sterker in het standaardgebied. Als je dat doet dan gaat de tutorial door en krijg je meer (achtergrond)informatie en tips over het spel. Het is een onvervalste RPG, dus je hebt een uitgebreide skill-tree en je kunt je wapen en je pantser pimpen. Daarnaast kan je ook een wapen naar keuze laten maken (craften) en met behulp van materialen die je vindt opleuken met verschillende eigenschappen. Nog een tip: doen.

Voordat je iets of iemand aanvalt, kun je even kijken welk level de ander is. Dat kan erg verstandig zijn om te checken, want er kan een level 107-zwijn tussen de level 82-zwijntjes staan. Gelukkig heeft Sword Art Online Re: Hollow Fragment geen permadeath, maar je begint weer aan het begin van het gebied en dat kan erg irritant zijn. In Sword Art Online zwerf je veel rond in labyrinten en het is zuur om weer aan het begin te staan en opnieuw alles leeg te hakken. Jawel, je bent ook je xp kwijt.

Er zijn verschillende soorten quests en de meeste krijg je van een NPC bij de teleport, dus dat schiet op. Ook kunnen je ‘medespelers’ met je communiceren door berichtjes naar je te sturen. Vaak zijn dat verzoeken om hulp, flirterige opmerkingen en bezorgde adviezen. In Sword Art Online zijn er veel meer vrouwen dan mannen. Opmerkelijk is ook dat bijna alle vrouwen jou onweerstaanbaar vinden. Voor de players onder ons: als alle vrouwen je lief vinden, dan krijg je een trophy.
Sword Art Online is een Japanse game, dus de seksuele insinuaties zijn niet van de lucht. Net zo min als het grinden. Je moet elk gebied ten minste twee keer leegruimen, dus ren er eerst doorheen, haal dan de quests op die erbij horen en ren er nogmaals doorheen. De tegenstanders die je hebt verslagen komen na bepaalde tijd weer terug en in sommige gebieden vullen de schatkisten zichzelf ook weer. Om de spanning vast te houden komen er ook ‘interrupt missies’ en ‘hollow missies’ lukraak tussendoor. Je krijgt dan een opdracht die je binnen een bepaalde tijd moet doen, zoals het slachten van tien groene slijmballen. De beloning is vaak de moeite waard.

Interrupt missie

Daarnaast kom je ook puzzels tegen in het spel. Niets hoogdravends, maar je verdient ook hier weer leuke spullen mee. De echt sterke tegenstand vind je in de Hollow Area. Het maximale level dat je kunt halen is opgehoogd naar level 300.

Sword Art Online Re: Hollow Fragment heeft ook een ‘new game plus’-optie. Je moet wel alle quests gedaan hebben in Aincrad en de Hollow Area voordat je de 100e etage betreedt. Na het verslaan van de eindbaas begint het spel opnieuw. Je bent weer level 100, houdt al je spullen en skills en alle monsters zijn veel sterker geworden.

Bugs
Zoals gezegd is Sword Art Online Re: Hollow Fragment een luie port. Een aantal bugs zijn dus ook meegekomen naar PlayStation 4. Kirito doet af en toe helemaal niets in een gevecht terwijl hij niet verlamd is. Het vreemdste dat ik meemaakte was toen Kirito wel degelijk werd verlamd door een mega-tarantula. Ik maakte vervolgens een brute combo, opende de schatkist die de spin bewaakte en liep weg. Toen pas kwamen de visuele effecten van de verlamming in beeld en kon ik mij niet meer bewegen.
Soms worden objecten op de verkeerde plek weergegeven. Hier een voorbeeld van Kirito met een uitroepteken voor zijn gezicht. Degene die informatie voor hem heeft staat achter hem.

Bugje

Wat geen bug is, maar wel vervelend is dat je goed recht voor een object moet staan, voordat je deze kunt activeren. Maar je bent onweerstaanbaar voor alles en iedereen en je partner staat vaak in de weg om zo dicht mogelijk bij jou te kunnen zijn. En dat brengt mij bij een ander punt: alle vrouwen willen constant zoveel mogelijk aandacht van je. Dit resulteert in heel veel gepraat met jaloerse meiden die elkaar steeds willen aftroeven en jij moet telkens jezelf verantwoorden. Helaas heb je hier niet de mogelijkheid om een antwoord te kiezen, maar je moet steeds weer door die zure appel heen.

Multiplayer redt het spel

Nu komt het leukste deel van de review. De Vita-versie had reeds een lokale multiplayer, maar de PlayStation 4 heeft een volwaardige versie. Als je echt snel door het spel wilt rennen, dan begin je zo snel mogelijk aan de multiplayer. Ik heb avonden zitten grinden om 9 levels omhoog te gaan, maar een paar uur in de multiplayer leverde meteen twintig levels vooruitgang op. Je kunt alleen multiplayer spelen in de Hollow Area, maar daar is ook het meeste te halen. Daar zitten de zeldzaamste materialen, de vetste wapens en de sterkste tegenstanders. Je hebt veel mogelijkheden om een multiplayergame op te starten.

Multiplayer

Als je een party hebt gekozen, dan kom je in een lobby terecht. Hier kun je kiezen of je een partner meeneemt van je eigen entourage of dat je alleen gaat vechten. Er kunnen maximaal vier gamers meedoen. Als iedereen een partner meeneemt, dan ben je dus met acht personen aan het rondrennen. Verder zijn er handelaren in de lobby om je potions aan te vullen en hier kun je ook met de anderen ruilen. Als je een beginner bent, dan krijg je automatisch vette gear aangeboden, want Sword Art Online heeft een glitch waardoor gamers spullen kunnen dupliceren. Het is uiteraard aan jou of je hieraan meedoet. De multiplayer heeft alle voor- en nadelen van iedere multiplayer die je kent. Het is gezellig, je levelt extreem snel, je krijgt veel tips over het spel en anime’s en natuurlijk de welgemeende levensadviezen betreffende het vrouwelijk geslacht.

Sword Art Online Re: Hollow Fragment is absoluut een game voor de fans. Ik wil niet zover gaan om te beweren dat iedere fan deze game moet halen, maar je moet een fan zijn om de game te spelen. De PlayStation 4-versie speelt lekkerder omdat het op een groter scherm is, maar als je niets om online multiplayer geeft dan is de Vita-versie een prima alternatief. Het is een prima game die je uren kan bezighouden, maar de multiplayer houdt je makkelijk weken op de bank. Houd je van anime en gamen, scoor dan gewoon Sword Art Online Re: Hollow Fragment.

• Genoeg uitdagingen om je bezig te houden
  • Multiplayer is erg leuk
  • Je bent een populaire jongen