DVD: Blackhat

Daan de Witte (daan1601)

"Van de regisseur van Heat en The Collateral". Wow, dat moet haast wel weer een kwaliteitsfilm opleveren. Echter, niets is minder waar. De nieuwe creatie van beeldkunstenaar Michael Mann is een mislukking van de bovenste plank.

Chris Hemsworth speelt Nicholas Hathaway, een hacker die een opdracht krijgt in ruil voor zijn vrijheid. Hij moet een groot internationaal crimineel cybernetwerk platleggen. In de rol van Hemsworth zit al gelijk de eerste fout van de film; het loopt allemaal voor geen meter. De introductie die het personage krijgt zorgt voor slaapwekkende taferelen. Er is namelijk de eerste tien minuten van de film te zien hoe de CG-camera zogenaamd een computer 'binnengaat'. Wat volgt is een aaneenschakeling van chips en draadjes die wat met elkaar te maken hebben, maar waarvan de leek geen idee heeft waar hij/zij nou echt naar zit te kijken. Het is gewoon heel erg saai. En dat is wel een typerend woord voor de film als geheel.

Het verhaal, dat op papier gezet werd door regisseur Michael Mann, weet de kijker geen enkel moment in de greep te houden. Het is een aaneenschakeling van zielloze scènes die eigenlijk allemaal slordigheid en vermoeidheid ademen. Het bijbehorende script sluit hier uiteraard mateloos op aan - wat het de personages geeft, zijn irritante monologen en slaapverwekkende dialogen. Een personage dat hier nog meer onder te leiden heeft, is dat van Oscar-genomineerde Viola Davis. Na succesvolle en zeer indrukwekkende titels als Doubt en The Help, waarvoor zij het gouden beeldje eigenlijk het meeste verdiende, niets afdoende aan de rol van Meryl Streep als Iron Lady Margaret Thatcher.

Nieuwkomer in Hollywood Wei Tang speelt, mede dankzij dat script, een stereotype Oosters personage. Het enige wat zij blijkbaar kan is de Chinees uithangen, want verder komt ze niet in Blackhat. Hetzelfde geldt voor Leehom Wang. Hemsworth speelt er uiteindelijk ook een, terwijl hij al meerdere keren heeft laten zien dat dat niet nodig is om zijn vele talenten uit de kast weten te trekken.

Blackhat kan opgesomd worden als langdradig (het voelt met zijn speelduur van 133 minuten als een eindeloze zit) en irritant. De enige optie is op de uitknop drukken. Mag ook op die van de computer, uiteraard.