CD: Gov't Mule - Scomule + Dub Side of the Mule + Stoned Side of the Mule

dekatophetspek

Het is dit jaar alweer twintig jaar geleden dat het titelloze debuutalbum van de band Gov't Mule verscheen en dat jubileum wordt uitgebreid gevierd met een aantal zeer unieke albums. De band, die in 1994 werd opgericht door zanger en gitarist Warren Haynes en bassist Allen Woody van The Allman Brothers en drummer Matt Abts, is vooral bekend om hun verrassende optredens waarbij ook regelmatig wordt gejamd met de meest uiteenlopende gastmuzikanten. In de afgelopen jaren kreeg de band dan ook een behoorlijke cultstatus en zijn van zo ongeveer elk optreden dat de groep heeft gedaan wel opnames terug te vinden op het wereldwijde web.

Gov't Mule - Scomule
Gov't Mule - Scomule

Van een aantal van deze gedenkwaardige concerten zijn nu een drietal prachtige albums uitgebracht. Laten we beginnen met het dubbelalbum Scomule. Bij het concert, dat voor het leeuwendeel werd opgenomen in de Roxy in Atlanta op 23 september 1999, horen we de band musiceren met de Amerikaanse jazzgitarist John Scofield, waarbij de mannen losgaan op nummers van James Brown ('Doing It To Death', 'Pass the Peas') en een uiterst spetterende uitvoering van de The Allman Brothers-klassieker 'Kind of Bird', een track die tot de dag van vandaag nog steeds op de setlist van de groep terug te vinden is. Daarnaast ook de nodige Mule-tracks zoals 'Scomule', een nummer dat overigens al als 'Mule' op de eerste plaat van de groep te horen was, 'Birth of the Mule', 'Hottentot' en 'Tom Thumb'. Een bruut stuk jazzrock van de bovenste plank, waarbij je bij de cd-versie van het album ook nog eens een bonus-cd krijgt met een aantal tracks van hun optreden in het Georgia Theatre in Athens op 22 september 1999.

Gov't Mule - Dub Side of the Mule
Gov't Mule - Dub Side of the Mule

Bij Dub Side of the Mule pakt de groep nog grootser uit. Waar we normaliter toch een voorkeur geven aan een grammofoonplaat is het bij deze release de Deluxe Edition op cd die de voorkeur geniet. Op oudejaarsavond 2006 gaf de band een bijna 4 uur durend concert, dat in een prachtige set bestaande uit een drietal cd's en een dvd onder de titel Dub Side of the Mule is uitgebracht. Het concert in het Beacon Theater in New York bestond uit een drietal uiteenlopende sets, waarbij de groep wordt bijgestaan door een behoorlijke lijst aan gastmuzikanten zoals Toots Hibbert (Toots & the Maytals), Gregg Allman en John Popper. Daarnaast is de groep uitgebreid met een fijne blazerssectie en weet zodoende ook wel raad met de ska en reggaeklassiekers die op het programma van de tweede set staan. Naast de cd's met het volledige concert van Gov't Mule komen we in Dub Side of the Mule ook een dvd tegen waarop we de volledige reggaeset met Hibbert kunnen horen en zien.

Gov't Mule - Stoned Side of the Mule (Vol. 1 & 2)

Op Halloweenavond 2009 speelde Gov't Mule een zwaar broeiende set in het Tower Theatre in Philadelphia, waarbij ze op het podium werden bijgestaan door Jackie Green, die we ook kennen van de laatste lineup van The Black Crowes. Green tourde in 2009 enige tijd met Gov't Mule en sloot de tour of met een spectaculair concert in Philadelphia waar een tweetal indrukwekkende sets werden gespeeld. Van de eerste set van die avond, bestaande uit 14 liedjes van The Rolling Stones, verscheen dit jaar het fraaie dubbelalbum Stoned Side of the Mule (Vol 1 & 2). Een concert waarbij ook naar hartelust er op los wordt gejamd en dat aan alle kanten het plezier van de muzikanten uitstraalt. Naast bekende Stones-klassiekers als 'Brown Sugar', 'Paint It Black' en 'Angie' horen we ook iets minder bekende Stones tracks voorbijkomen zoals 'Ventilator Blues', 'Bitch' en 'Slave'.  In tegenstelling tot de voorgaande twee albums is Stoned Side of the Mule (Vol 1 & 2) alleen op vinyl uitgebracht en dan ook nog eens exclusief voor de Europese markt.